dinsdag 1 oktober 2019

Netflix vs. Disney+

dit najaar gaat Disney de concurrentie aan met Netflix. 
daarbij komen de seriejunks en filmfreaks voor een moeilijke keus te staan: blijven we trouw aan Netflix of stappen we massaal over naar Disney+ of lappen we iedere maand wat meer om maar niks te hoeven missen?


ondertussen is Disney+ in Nederland (als enige land) twee maanden lang gratis ter beschikbaar.
toch vraag ik mij af, na een paar dagen van Disney + gebruik gemaakt te hebben of het wel dienst kan doen als een vervanger voor Netflix. 
ik zie deze dienst dan ook meer als leuk voor naast Netflix.
zeker met kleine kinderen is dit wel een tof idee.
hoewel de jong volwassenen onder ons ook wel wat jeugdherinneringen kunnen vinden op Disney+.

prijzen
laten we beginnen met de basiselementen van Disney+. 
om te beginnen met de mogelijkheid om bij het basisabonnement tegelijkertijd vier streams aan te hebben. 
dat is dubbel zoveel als de twee streams die je bij Netflix in het basispakket krijgt. 
over het aanbod valt te twisten, maar over de prijs zal iedereen het eens zijn. 
een abonnement op Disney+ gaat in Nederland 6,99 euro per maand kosten. 
als je een jaarabonnement neemt op de nieuwkomer, betaal je nog geen zes euro per maand.  
voor het standaard abonnement, ben je 10,99 euro per maand kwijt, met de mogelijkheid om twee streams aan te hebben. 
het verschil tussen de rivalen kan dus oplopen tot vijf euro per maand!

aanbod
een goede streamingdienst heeft meer dan genoeg aanbod om zijn gebruikers meerdere maanden bezig te houden. 
in het geval van Netflix kan ik daar in elk geval mee instemmen, maar persoonlijk zijn de dingen die ik echt wil kijken maar kleinschalig, toch valt er voldoende te zien en komen er elke maand series bij die voor andere misschien wel goed genoeg zijn om zich bezig te houden. met Disney+ als ‘nieuwkomer’ op de markt, kunnen we weinig zeggen over hoe de mediagigant zijn platform zal onderhouden. 
toch claimt de dienst tegen het einde van jaar één zo ongeveer 7.000 afleveringen van series en 400 tot 500 films online te hebben.
dat is nog even afwachten dus.
maar het aanbod zo als het er nu op staat wat Star Wars en Marvel films betreft en dan ook nog de ongekende Disney klassiekers zijn voor mij al een absolute "go".


hoewel ik via mijn tv wel de mogelijkheid heb om Netflix te kijken ben ik met Disney+ verplicht om het via de online versie op de laptop te doen.
de kans dat ik het wel via de tv kan gaan kijken is klein maar dat is een kleine bijzaak die ik wel voor lief wil nemen.
en ik hoor van verschillende andere het zelfde: de app op telefoon, tablet of laptop werkt maar via de tv is het nog niet te zien.
dat is een klein dingetje wat per persoon zal verschillen of dit een struikblok is.
wel hebben we de ervaring gehad dat buiten huis de app (via tablet) niet werkte van Disney+, terug thuis deed hij het weer wel. het lijkt er dus op dat Disney+ verbonden moet zijn met je eigen home ip-adres, iets wat bij Netflix niet uit maakt, die kun je overal bekijken.
conclusie
op het eerste gezicht heeft Netflix het nakijken: geliefde Disney-klassiekers, populaire Pixar-hits en gloednieuwe Star Wars- en Marvel-content die exclusief voor Disney+ verschijnt. 
en dat voor bijna de helft van de prijs van wat je maandelijks voor Netflix betaalt!

toch willen we niet afhankelijk worden van Mickey Mouse en co. 
Soms hebben we  de beh
oefte aan een wat uitdagender aanbod, zoals een boeiende true-crimedocumentaire of een huiveringwekkende horrorfilm.  en dan zijn we bij Netflix aan het goede adres. 
gelukkig hoeven we niet te kiezen. voor nog geen 20 euro per maand kun je beide rivalen meer dan welkom in je huiskamer ontvangen.

tot het volgende blog ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...