donderdag 31 oktober 2019

bestellen en retourneren, en dan?

wij, Nederlanders, kopen ieder jaar gemiddeld twintig kledingstukken en zes paar schoenen. ruim de helft daarvan (55 procent) bestellen we online. 
het is steeds betaalbaarder en met een paar klikken heb je binnen 24 uur een outfit in huis. maar de prijs voor fast fashion wordt vaak ‘betaald’ door het milieu en door arbeiders in de kledingfabrieken in goedkope productielanden. 
en ondertussen zitten wij door al dat bestellen en retourneren met een gigantisch kledingoverschot. 
zo’n 1,2 miljoen nieuwe kledingstukken worden jaarlijks vernietigd maar hier wordt weinig over vrijgegeven aan informatie vanwege de imagebescherming van de merken.

Nederlanders zijn kampioen in online bestellen, ook in kleding. ruim de helft van onze online bestellingen bestaat uit kleding en textiel. 
maar we zijn ook een kei in retourneren, één op de tien van alle door Nederlandse consumenten bestelde pakketjes wordt teruggestuurd, daarmee heeft ons land het hoogste retourpercentage van Europa. 
erg duurzaam is dat niet. voordat jouw pakketje op de deurmat valt is er al een heel proces aan vooraf gegaan.
denk eens aan alle extra plastic verpakkingen en bestelbussen die moeten rijden. 
en wat gebeurt er met defecte kleding of kleding die gedragen is en alsnog wordt teruggestuurd?
in de winkel een blouse ruilen die naar zweet ruikt, een knoopje mist omdat je hem gedragen hebt is vrij lastig, maar online is er niemand die het ziet. 
bij de grote online shops als Wehkamp, Zalando, H&M en AboutYou kun je allerlei informatie vinden over hoe je je pakketje kunt retourneren. 
maar wat er met al die ‘overbodige’ kleding gebeurt is vaak een raadsel.


Zalando laat weten dat ongeveer 97 procent van alle retourbestellingen alsnog kan worden verkocht via de webshop. 
defecte kleding wordt in Duitsland verkocht in de outlets en het overige gedeelte gaat naar een goed doel.
bij Wehkamp wordt zo’n 99 procent van de kleding die retour komt na een grondige inspectie weer netjes verpakt en teruggebracht in de voorraad.
bij WE worden de items die retour komen van bestellingen beoordeeld door een team kwaliteitsmedewerkers en zij bepalen of het item alsnog kan worden verkocht. 
is het niet meer verkoopbaar, dan wordt het verzameld en eens per half jaar aangeboden tijdens de sample sale voor personeel.
H&M stimuleert de Click & Collect-service, waarmee klanten hun bestellingen direct in de winkel kunnen afhalen, passen en eventueel kunnen retourneren. 
de artikelen die we hiermee in de winkel retour ontvangen neemt de betreffende winkel op in het aanbod zodat ze verkocht kunnen worden aan andere klanten.

feit blijft dat er een enorme hoeveelheid kleding onverkocht blijft en gedevalueerd wordt door retourzendingen, wat een enorme kostenpost en inkomstenderving is voor deze bedrijven.
door opkopers laten opkopen of in een outlet verkopen, blijft devaluatie van deze kleding. het kan niet voor de werkelijke waarde verkocht worden en draagt dus niet bij aan een gezond businessmodel of de mogelijkheid tot goede arbeidsvoorwaarden binnen deze industrie.
het probleem ligt niet alleen bij bedrijven, maar ook bij ons koopgedrag.
onze retourzendingen dragen we bij aan een hogere milieu-impact. 
de boodschap is dan ook om met meer respect naar onze kleding te kijken. 

tot het volgende blog ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...