donderdag 3 oktober 2019

medicijn tekort zal verdubbelen!

het medicijntekort in Nederland is voorlopig nog niet voorbij. 
Sterker nog: het tekort aan bepaalde medicijnen dreigt zelfs te verdubbelen. 
Apotheken moeten steeds vaker nee verkopen of patiënten een alternatief geneesmiddel meegeven.
en ik zelf heb dat ook al moeten ondervinden dat bepaalde medicijnen niet te leveren waren.
en dat kan soms best lastig zijn als je deze medicijnen nodig heb voor jouw aandoening.

minister Bruins voor Medische Zorg waarschuwt dat dit voorlopig de realiteit zal zijn.
het feit dat steeds meer mensen in de wereld toegang hebben tot medicijnen, is een belangrijke oorzaak voor het tekort. 
“het is op zichzelf heel goed, maar het levert problemen op als je voor een bepaald geneesmiddel maar één of twee producenten hebt,” aldus Bruins. 
daarnaast nemen de kwaliteitseisen toe en worden eisen steeds strenger, waardoor producenten niet kunnen leveren.
en dat laatste is iets wat ik veel heb meegemaakt: medicijnen die niet geleverd konden worden.
de meeste producenten laten op tijd weten dat ze een tekort verwachten, zodat er voor de patiënt nog een alternatief gevonden kan worden. 
er zit toch iets onprettig aan als mensen moeten overstappen. mensen willen zekerheid.
daarnaast geven andere medicijnen en merken soms bijwerkingen, iets waar je ook niet op zit te wachten.


medicijnfabrikanten zijn verplicht om een verwacht tekort te melden. als ze dat niet doen, kunnen ze hoge boetes krijgen. 
het aantal meldingen van verwachte tekorten en leveringsproblemen is in de eerste acht maanden van dit jaar verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 
een melding betekent overigens niet dat er ook daadwerkelijk een tekort ontstaat. 
door op tijd te melden, kan in veel gevallen tijdig een oplossing worden gevonden.
al langere tijd wordt getracht een oplossing voor het medicijntekort te vinden, maar tot nu toe nog zonder succes. 
begin dit jaar werd al voor groothandelaren en apothekers een voorstel gegeven hun te verplichten om voorraden aan te leggen. 
ook nu wordt dit voorstel herhaalt. maar dan komt de vraag: wie gaat dat betalen en waar worden die voorraden opgeslagen. het onderzoek hiernaar is volgende maand klaar.

het blijft dus nog even spannend hoe en wat het verder zal gaan.
ik zelf ben al tegen het probleem aangelopen dat medicijnen niet geleverd konden worden.
en ik heb zelfs advies gekregen om de goedkope versie's van een alternatief te gaan kopen die we bijna bij elke supermarkt of drogisterij kunnen kopen.
reden: goedkoper en net zo goed, de prijs die sommige vragen voor hun medicijnen is erg hoog.
niet alleen problemen met leveren maar wat geleverd wordt is nog vrij duur in de prijs.
een andere ervaring die ik tot nu toe heb gehad is dat ze gaan kijken naar de nood van het gebruik in van de medicijnen.
ik weet dat de pil één van de soorten is waarbij er problemen zijn met levering.
ik krijg deze voorgeschreven om een betere balans in mijn overgangsklachten te krijgen.
dus voorgeschreven op medische basis.
toch krijg ik ze niet als er te weinig is geleverd, dan gaat jeugd tot 18 jaar voor met het krijgen van die pil op mij.
ik begrijp het wel maar zeg aan de andere kant ook dat ik ze voorgeschreven heb gekregen met een reden.
en zo zullen er nog wel andere voorbeelden zijn van problemen met de medicijnen.
we kunnen alleen maar hopen dat er een oplossing gaat komen. het is niet dat we niet genoeg betalen voor onze zorg in Nederland, mogen we toch ook wel een stukje goed levering van medicijnen voor terug verwachten.
misschien een idee om dit weer terug vast te leggen in een wet?


tot het volgende blog ... 


1 opmerking:

  1. Een heel mooi bericht over geneeskunde
    . Je onderzoek is briljant. Blijf alsjeblieft zo posten. Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...