dinsdag 9 oktober 2018

voor tien uur beginnen met werken is slecht voor je

Dr. Paul Kelley is vanaf nu mijn nummer één held.
hij is namelijk de man die beweert dat we niet voor 10 uur 's ochtends moeten beginnen met werken of school.
de Oxford academicus gelooft dat voor 10 uur werken of school ervoor zorgt dat werknemers/scholieren vaker ziek, vermoeid en gestrest zijn. 
hij vindt dat er een grote verandering moet plaatsvinden om onze werktijden aan te passen aan onze biologische klokken. 
een geschenk voor iedereen die vroeg opstaan en vroeg aan de slag gaan haat: we zouden langer moeten blijven liggen in de ochtend. 
door vroeg op te staan kwellen we onszelf volgens Kelley met onnodig slaaptekort.

of onze werkgevers er net zo over denken betwijfel ik.
om maar even te zwijgen over de school gaande jeugd.
als ik hier bij mezelf thuis kijk dan begint een gemiddelde dag al rond half 6.
even wakker worden, wassen en aankleden, koffie, hond uitlaten, brood klaarmaken voor school of werk, enzo voorts. vast herkenbaar.
zo rond half 7 gaat mijn dochter de deur uit om haar bus naar het stadion te halen. waar ze vervolgens weer een trein moet nemen om in de plaats te komen waar de school staat.
alles bij elkaar een reisje van een klein anderhalf uur.
en dit zelfde ook weer om terug thuis te komen.
wat mijn eigen werk betreft, voor 9 uur beginnen wij niet dus dat valt nog mee.
ik moet ook eerlijk zeggen dat sinds mijn dochter naar deze school gaat onze dag anderhalf uur vroeger begint, was eerst het 7 uur dat de wekker rammelde, is dat nu dus half 6.
dat merk je ook in de avond.
zo rond half 10 merk ik wel aan mijn lijf dat het behoeft heeft aan naar bed gaan.


natuurlijk kunnen we deze bewering betwisten met de opmerking: s'avonds op tijd naar je bed te gaan. wat dan ook weer logisch klinkt en misschien ook wel het beste is.
iets wat wij hier zeker ook wel doen.
volgens Kelley leven we op dit moment in een zogenaamde ‘slaaptekortmaatschappij’, waarin het merendeel van de mensen te weinig slaapt. 
ook benadrukt hij dat te weinig slaap erg schadelijk is voor ons lichaam, omdat slaaptekort een nadelige invloed heeft op onder andere onze fysieke én emotionele prestaties.

ik denk dat het ook wel een heel persoonlijk iets is.
een keer laat naar bed en vroeg weer op doen we allemaal wel eens.
maar ik merk zelf dat een regelmaat in je bed tijd en opstaan ook werkt.
hoewel ik eerlijk toegeef dat mijn lichaam nog in de fase van wennen aan dit dagritme zit.
regelmatig heb in in de middag van die indut-momenten, het gevoel dat je lichaam al op gebrand is.
maar als onze bazen besluiten om onze werktijden om 10 te gaan starten, en de scholen ook niet voor 10 uur beginnen, denk ik niet dat we daar over zullen klagen.

tot het volgende blog ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...