donderdag 11 oktober 2018

stoptober 2018 : week 2

ik heb de gratis Stoptober app op mijn telefoon staan.
via deze app verdien ik badges en krijg ik een mooie overzicht van het aantal sigaretten wat ik niet meer heb gerookt en wat me dit heeft bespaard.
het enige nadeel is dat de app pas van 1 oktober telde en ik al sinds 20 september niet meer rookte.


blijf op je hoede!
herinner jezelf er aan wat je rooktriggers zijn. dit kan zijn door stress van je werk of een wilde avond uit.
zorg dat je deze moment het hoofd kan bieden en je gewoon nee kan zeggen als iemand je een sigaret aanbied.
blijven deze momenten toch moeilijk triggers voor jouw probeer ze dan te vermijden!

het kan ook helpen dat familie en vrienden je steunen voor al je dagen dat je rookvrij bent.
dat ene berichtje dat ze trots zijn kan een motivatie zijn om door te gaan.


de trek naar een sigaret duurt meestal maar een paar minuten en die kan je dus overwinnen. probeer je zelf af te leiden van zo een moment.
ga bijvoorbeeld een spelletje spelen of ga iets opruimen. maar probeer bezig te blijven!


5 oktober: dag 5
weer een badge verdiend!
de kosten van 2,5 pakjes sigaretten heb ik mezelf bespaard.
65 sigaretten niet gerookt en nog één dag extra te leven er mee verdiend ook!
hoewel? dat is denk ik wel moeilijk in te schatten, je weet nooit hoe het leven verloopt.
maar volgens de wetenschap zou ik dus door het niet roken op 5 dagen één dag extra in op mijn leven verdiend hebben.
en daar ook nog eens 18 euro mee bespaart te hebben!
helemaal top!

6 oktober: dag 6
de eerste week van Stoptober zit er bijna op. voor sommige ook de ergste week van het hele stoppen met roken verhaal.
je zult merken dat je reukvermogen verbetert is en je zal dan ook de ruil alles badge er mee verdiend hebben. (als je de app) ook gebruikt, net als ik)
in mijn geval valt dat meer ruiken wel mee, maar ik ben dan ook last van een verkoudheid en heb continu het gevoel dat er een dik slijmprop in mijn keel zit.
dat kuchje maak ik me niet druk om, dat is een goed teken.
omdat je lichaam alle vieze dingen aan het verwijderen is.
inmiddels heb ik ook al een leuke berekening kunnen zien aan wat ik op een week bespaar met niet roken.
mijn dochter zei al: van 2 weken niet roken zouden we samen uit eten kunnen gaan bij het sushi restaurant.
dat zou inderdaad ook kunnen maar is wat bereikbaarheid wat lastig dus gaan we volgende week naar de bingo avond hier op het dorp, kan ook heel gezellig zijn.
en makkelijk te bereiken, dat is namelijk in het verenigingsgebouw aan de overkant van waar ik woon.

7 oktober: dag 7
de eerste week van Stoptober zit er op! je kan jezelf een schouderklopje geven als je nog rookvrij bent en je de '1 week rookvrij' badge heb verdiend!
je maak goede stappen, en maak je niet te druk als je toch dat ene sigaretje heb gerookt. we hebben allemaal wel eens zo een moment en misschien is dat moment net even wat je nodig had om te beseffen dat je dit juist niet meer wilde.
probeer dan ook gewoontes te breken.
rookte je eerst een sigaret bij je kopje koffie, probeer dan nu eens er een lekker glaasje sap voor te nemen of iets lekker als ontbijtje.
laten andere weten dat je echt wilt stoppen en probeer hun je te helpen met motivatie om door te gaan.
je hebt altijd die ene persoon die je probeert te verleiden met een sigaret, probeer die dan maar even te vermijden of geef aan dat je dit niet zo leuk of aardig vind van hem of haar.
plagen mag maar je bent nog kort bezig en niet iedereen heeft wilskracht genoeg om nu al "nee" te zeggen.

8 oktober: dag 8
nou, dat valt tegen om "nee" te zeggen.
ik had namelijk gisterenavond zo een trek in een sigaret dat ik er ééntje heb op gestoken. er lagen nog sigaretten van een pakje peuken van mijn dochter. (heb haar maar gevraagd deze aan een nog rokende vriendin te geven)
maar dat viel letterlijk vies tegen! de smaak! verschrikkelijk! en dat al na 3 weken gestopt te zijn en iets wat ik in mijn eerder pogingen niet echt had.
een tegenslag is niet ongewoon en ik laat me er ook niet door ontmoedigen.
blijkbaar is de smaak al minder aantrekkelijk dan ooit daar voor.
in tussen had ik wel de adempauze badge gehaald.
mijn longen zouden meer zuurstof kunnen verwerken waar door een wandeling of fietsen beter zou gaan. lopen ging altijd wel goed maar fietsen durf ik niet te zeggen, mijn fiets is zo gammel dat ik daar echt geen rondje meer ga toeren!


10 oktober: dag 10
inmiddels zou de circulatie verbetert zijn en mijn longen werken dus beter.
ik merk er weinig van, al van af het stoppen heb ik telkens van doe proppen slijm in mijn keel, heel vervelend en ik lijk ze maar niet kwijt te raken.
wel heb ik op dag 10 de 'ik hartje Stoptober' verdiend.
als je het ook echt al 10 dagen vol hebt gehouden om niet te roken dan ben  je verbluffend goed bezig.
hoewel die ene sigaret me totaal niet smaakte, voel ik nog steeds op bepaalde momenten de trek naar die sigaret.
misschien dat ik maar moet denken aan het feit dat niet roken al die rimpels rond mijn mond doen verdwijnen.
de huid neemt de chemicaliën op in de huid en die veroorzaken weer rimpels.
dus door niet te roken wordt je huid strakker en mooier.
inmiddels heb ik al wel flink bespaar op het niet roken!
als ik kijk naar wat ik anders per week aan uitgaven had alleen op de sigaretten dan merk ik het verschil best wel in mijn portemonnee.
er blijft per week nu best wel een budget over wat ik dan weer kan opsparen of iets leuk er van doen samen met mijn dochter.
daarnaast zou je met niet roken gemiddeld 10 jaar langer leven. de eerst 2 dagen van die 10 jaar heb ik inmiddels ook behaald. ik heb dus nog heel wat dagen te gaan voor ik 10 jaar bij elkaar heb.
alles bij elkaar mag ik niet mopperen, op een foutje na gaat het redelijk goed. ik merk wel dat ik zoek naar vervanging voor die sigaret.
dus ik heb snoep als de Engelse drop even verboden in huis.
stoppen met roken is prima maar dan hoeven we niet weer de nodige kilo's erbij te krijgen.

ik weet dat ik nu wel op het breekpunt zit waarbij ik op alle andere pogingen toch weer ben gaan roken, dus ik moet nu echt even deze hobbel overwinnen.
in totaal ben ik nu 3 weken gestopt, het is even stevig in mijn schoenen blijven staan en denken aan de deal!
na 26 weken zit er 208 euro in de pot en we wilde door sparen voor een weekje vakantie bij Bosrijk van de Efteling.
iets wat we beiden al zo lang wilde doen en dat laat ik me niet door de neus boren door zo een stinkstok!

tot het volgende blog ....












Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...