vrijdag 19 oktober 2018

stoptober: week 3

ik heb de gratis Stoptober app op mijn telefoon staan.
via deze app verdien ik badges en krijg ik een mooie overzicht van het aantal sigaretten wat ik niet meer heb gerookt en wat me dit heeft bespaard.
het enige nadeel is dat de app pas van 1 oktober telde en ik al sinds 20 september niet meer rookte.


12 oktober:dag 12, meer smaak aan je eten
nu ik zo een week of 4 niet meer rook worden de smaken van je eten anders.
niet dat het eten daar voor niet smaakte maar de smaken proef je nu nog beter.
hier mee verdiende ik dan weer de 'smaak sensatie badge'.
dingen smaken lekkerder omdat de zenuwen in je tong niet aangetast zijn door de nicotine.
ik kan begrijpen dat de angst bij sommige nu is dat we weer een paar kilootjes gaan aankomen er in zit.
ik had dat zelf ook bedacht en daarom heb ik op een aantal producten mezelf een verbod opgelegd. zo als de Engelse drop!
vergeet niet dat om net zo ongezond te zijn als toen je rookte je minstens 30 kg moet aankomen. dat is best veel.
probeer anders gezonde snacks bij de hand te hebben.
en nu je meer smaak heb mag je best jezelf op je favoriete eten trakteren, de smaken zal nog beter zijn als eerst.

trek in een sigaret
de trek naar een sigaret komt en gaat.
maar als je er eenmaal aan bent gewent niet te roken word deze trek minder.
probeer op die momenten jezelf af te leiden, niet net als ik met een Engels dropje, want die zak was echt binnen 3 dagen leeg!
ga wandel, met of zonder hond, neem iets van fruit, probeer dingen uit die voor jouw werken om die trek te overwinnen.
blijf wel op je hoede! vermijd triggers die je toch weer toen verleiden naar je oude gewoontes.
als jij net als ik de app gebruikt kun je klikken op 'online hulp' en anders kun je even kijken op de site: https://stoptober.nl/hulp/ 

14 oktober: dag 14
vandaag zijn we op de helft van Stoptober.
heb je net als ik de app bij de hand dan heb je via Stobtober een cadeautje gekregen.
een kortingsbon van 50% voor jouw en nog 3 andere om naar Body Worlds te gaan.
meer hier over kun je vinden op: https://www.bodyworlds.nl/nl 

nu ik bijna 4 weken rookvrij ben ga je meer ruiken en proeven. al vanaf 2 weken is je longinhoud en doorbloeding verbeterd. dus als je bent gaan sporten gaat dit steeds makkelijker.
sporten is voor nu best een goed alternatief, en je hoeft niet gelijk naar de sportschool te rennen. ga gewoon bij jezelf in de omgeving een wandeling maken. bouw het rustig op!
je hoeft nu niet gelijk je hele leven om te gooien naar de perfecte gezonde leefstijl, je bent gestopt met roken en dat is al een mooie stap.

15 oktober: dag 15
oké, ik heb nu wel genoeg wilskracht laten zien om dit vol te houden. nu is het door zetten! 
via de app kan je naar Stoptober gaan en handige tips lezen om ook deze laatste dagen door te komen.
zodra je rookvrij normaal gaat voelen, zal het steeds beter gaan om het vol te houden.
elke dag word je een beetje sterker. je lichaam is druk bezig zichzelf te herstellen en fysieke activiteiten zullen je steeds makkelijker afgaan.
in de simpel dingen als traplopen of huishoudelijk klusje heb je dit misschien al gemerkt.
hou in je hoofd de reden waarom je dit bent gaan doen, wat was voor jouw belangrijk om te stoppen?

17 oktober: dag 17
je gezondheid wordt nu steeds beter!
elke dag die je niet rookt, herstelt je lichaam ook een beetje meer.
doel dus op deze voordelen en hou je sterk!
de mensen om je heen worden nu ook niet meer bloot gesteld aan je rook, je help hun gezondheid dus ook. nog een reden om door te zetten!
bewegen is iets wat je lichaam helpt te herstellen.
het is een prima moment om daar nu mee te beginnen. niet gelijk vol er tegenaan maar bouw het op.
begin met een paar uurtjes bewegen, ga wandelen of fietsen. het hoeft niet gelijk bij een dure sportschool.

update
er was een kleine tegenslag en ik liep over van emoties.
ik heb een pakje sigaretten gekocht en er een gerookt.
ik voelde wel gelijk de rust en kalmte in mijn lijf keren.
maar het is niet te bedoeling om nu gelijk dat pakje leeg te roken.
een misstap is niet erg als je maar niet terug valt in meerder sigaretten per dag.

18 oktober: dag 18
we hebben intussen weer een badge erbij!
de 'hey knapperd badge'. je voelt je niet alleen goed maar je ziet er ook beter uit.
nu je circulatie verbetert word je huid gezonder en zou je er beter uit zien. 
we hebben nog 10 dagen te gaan van Stoptober.
om rookvrij te blijven is oude gewoontes en routines veranderen.
ik ben begonnen met wandelen, door de reuma en zo is dat voor mij niet altijd makkelijk, ik heb mijn goede dagen en slechte maar probeer om de dag toch wel een wandeling te doen.
vergeet niet dat de trek naar een sigaret ongeveer 3 minuten is, er niet aan toe geven en probeer je zelf af te leiden hier van.
oké, soms loopt het net iets te hoog op en maak je de misstap maar belangrijk is dat je niet geheel terug valt in je oude gewoontes.
ik heb nu aardig wat geld bespaard door te stoppen met roken dus mag je jezelf best een cadeautje geven, misschien die schoenen die je al zo lang wilde hebben?
ik heb nu zo een 234 sigaretten niet gerookt, 4 dagen langer op mijn leven gewonnen.
ik heb bijna 70 euro bespaard om het niet roken.
een cadeautje voor mij en mijn dochter is dat wij een avondje uit gaan, naar de bingo.
gewoon gezellig er even van tussen. een voordeel is dat nu ik niet rook ik tijden de pauze niet naar buiten hoef om te roken.
dat scheelt weer iets als het zou regen. ik denk dat ik mezelf misschien wel op een glas witte wijn trakteer. 

nog 10 dagen te gaan tot het einde van Stoptober.
en hoewel ik heel eerlijk beken dat ik best vaak op het punt heb gestaan alles overboord te gooien en gewoon weer te gaan roken doe ik het niet.
buiten de misstap van 2 dagen geleden heb ik niet meer gerookt maar ik merkte wel dat dat ene moment genoeg was om weer rust te hebben.
ik leg mezelf erbij neer als het zo is dat ik heel af en toe dan toch even dat ene sigaretje moet roken, wie weet hoe lang ik er mee doe? het is beter dan 3 á 4 pakjes op de week.
die oude gewoonte heb ik dus wel doorbroken en dat is al een heel groot plus punt wat ik heb gewonnen.
dat pakje ligt op een onlogische plek en is echt mijn noodvoorziening, mijn doel blijft om niet te roken en als ik dan af en toe toch die behoefte heb te roken dan doe ik dat.
ik heb voor mezelf al een grote sprong gemaakt door 99% rookvrij te zijn.

tot het volgende blog ... 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...