vrijdag 26 oktober 2018

stoptober: week 4

ik heb de gratis Stoptober app op mijn telefoon staan.
via deze app verdien ik badges en krijg ik een mooie overzicht van het aantal sigaretten wat ik niet meer heb gerookt en wat me dit heeft bespaard.
het enige nadeel is dat de app pas van 1 oktober telde en ik al sinds 20 september niet meer rookte. 


19 oktober: dag 19
ik heb dan eerder wel de misstap gedaan door te roken maar vergeet niet dat ik zo ver al heb kunnen komen zonder te roken ook wel een hele goede prestatie was.
belangrijk is dat ik mezelf dus herpak en niet terug pak naar dagelijks een half pakje peuken.
de afspraak met mijn dochter blijft zo als die is maar voor iedere sigaret die ik toch rook, gaat een euro extra het potje in.
je kan het zwak noemen maar als ik op bepaalde momenten niet even rust in mijn lijf kan creëren door dat sigaretje te roken pleeg ik misschien wel een moord.
en ik kies dan toch liever voor soms een sigaretje en verder niet roken dan voor het terug gaan naar 3 á 4 pakjes sigaretten per week.

maak je dus niet druk om kleine tegenslagen, de wilskracht om al zo ver te komen is waanzinnig.
probeer dus wel vol te houden en als je er ééntje hebt opgerookt dat je niet door gaat naar twee of drie.


21 oktober: dag 21
vandaag de '3 weken badge' gekregen.
je bent nu 3 weken bezig met Stoptober, plus de dagen dat ik er voor al niet rookte, nu dus een maand.
de motivatie blijft om niet te roken, ook al weet ik nu van mezelf dat ik soms toch de behoefte zal hebben en er ééntje te roken.
je probeert dat moment te rekken, in de hoop dat je dit keer sterker zal zijn.
ik heb inmiddels nog niet gerookt en had ook de behoefte er niet voor.
eigenlijk klopt deze badge voor mij dus niet, ik ben geen 3 weken rookvrij maar blijkbaar is het normaal dat je die misstappen kan maken.
wel blijft van uit de app nu berichten komen om te motiveren die rookmomenten te weer staan. van 3 á 4 pakjes per week naar af en toe ééntje roken als een hele winst.

het ergste is voorbij!
je bent een geweldige reis aan het maken als je stopt met roken. alles in je lichaam wordt schoon en functie's verbeteren. zo ook die van je longen.
als je bent gaan sporten dan heb je dat misschien ook wel gemerkt, je kunt makkelijker adem halen.
3 weken rookvrij, heb jij dat gehaald dan is dat super. heb je net als ik een struikelblok gehad, wees dan niet getreurd. het is geen verloren zaak.
ga verder waar je was gebleven, kortom: pak de draad weer op!

hoe je het ook vergaat probeer sterk te blijven.
bied iemand je een sigaret aan zeg dan gewoon 'nee bedankt, ik rook niet'.
maak het je natuurlijke reactie om nee te zeggen.
sinds die ene keer (17 oktober) heb ik niet meer gerookt. het gaat nu ook prima. 

genoeg om naar uit te kijken
denk al alle reden die je hebt gehad toen je bent gestopt en alles wat je tot nu toe hebt bereikt. bekijk het positief en hoe je deze weg gezonder, rijkere en rookvrij door gaat.
een van de gezonden voordelen is dat je minder snel ontstoken tandvlees krijgt, waar door je tanden er stralend uit zien met die lach.
helaas geld dat niet voor mij, ik heb jaren geleden door een kaakinfectie mij bovengebit al moeten laten verwijderen.
ik zelf heb er geen problemen mee, ik ben wie ik ben maar ik wens niemand dit zelfde toe.
als jij een pakje-per-dag roker was dan bespaar je jezelf ruim 2000 euro per jaar! 
dan hou je nu heel veel geld over, bedenk zelf maar wat je er allemaal mee kan doen. 
ik spaar nog steeds de 8 euro per week zo als afgesproken met mijn dochter.
ik zit nu op 32 euro, plus de euro voor die ene sigaret die ik toch heb gerookt.

24 oktober: dag 24
het moeilijkste gedeelte zou nu achter je liggen.
stel jezelf nu in de toekomst voor: wist je dat je na 5 jaar rookvrij te zijn de kans op een hartaanval de helft kleiner is?
geniet dus van je nieuwe leven, rookvrij en gezonder.

je zou ieder trek die je voelt in een sigaret de baas nu kunnen zijn.
helaas werkt het voor mij niet. ik kan het echt niet om nu al geheel zonder te doen.
gisteren avond heb ik er weer een gerookt, dat kosten me dus weer een euro voor de pot.
gemiddeld zit ik dus op toch nog één sigaret per week. vanuit mij oogpunt altijd nog beter dan een half pakje per dag.


25 oktober:dag 25
misschien heb je door de dagen van Stoptober de fout gemaakt om te roken.
kan gebeuren, dat je al zo ver bent gekomen met die paar foutjes erbij.
herpak jezelf en probeer toch zo min mogelijk te roken!
ik heb, met mijn foutje erbij, toch nog de '6 dagen badge' gekregen.
6 dagen lijkt niet zo heel veel maar ieder dag die je niet rookt levert je weer echt op.

volgende week komt er nog één keer een verslag van Stoptober online.
op 28 oktober loopt Stoptober af, hoe ver zijn we dan gekomen?
nou, rookvrij dat niet maar wel een heleboel geminderd.
voor mij is dat ook al een hele winst.

tot het volgende blog .... 











Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...