vrijdag 5 oktober 2018

stoptober 2018: week 1

het is begonnen! Stoptober 2018 ging afgelopen maandag, 1 oktober van start,
inmiddels heb ik de gratis Stoptober app op mijn telefoon staan.
hier vul je in wat je per dag aan sigaretten rookte en de prijs van je pakje.
dan krijg je overzichtelijk te zien wat je dat per maand en per jaar kost.
maar de app doet meer.


je krijgt tips en steun via de gratis Stoptober-app.
via de app ontvang je elke dag positieve berichten die je aanmoedigen en helpen om vol te houden, ook als het even wat minder gaat. 
de app biedt afleiding met bijvoorbeeld filmpjes en puzzels. 
ook krijg je tips wat je kunt doen op eventueel moeilijke momenten. hoe het ‘stoppen met roken’-avontuur uitpakt is nog afwachten.
1 oktober
de aftrap van Stoptober is begonnen! 
vanaf nu wordt verwacht dat je echt geen sigaret meer aanraakt, om te roken dan.
ik heb de asbak naar de keuken verplaatst, in de woonkamer zijn rokers niet meer welkom.😄
nee, zonder dollen. ik heb me voor genomen onder de rokende vrienden dat ze best mogen komen maar als ze willen roken dan naar de keuken en met het luchtrooster open.
hoewel ik als sinds 20 september ben gestopt telt de app vanaf 1 oktober de dagen die je niet rookt.
en vanaf die datum ga je ook badges verdienen, tevens kan je dan zien wat je heb bespaart op die dagen dat je niet rookt.

tip
in het begin is de kans dat je toch een sigaret gaat op steken aanwezig.
zit er verder niet over in als je dit heb gedaan.
je probeert een nare gewoonte af te leren en dat heeft tijd nodig.
probeer voor jezelf op rij te krijgen waarom je op dat moment die trek hebt in een sigaret.
sommige mensen voelen zich wat down in dit stadium, geen zorgen, er zijn meer mensen die dit door maken.
en neem even deze stappen voor jezelf door:
- begin om alle asbakken, aanstekers en sigaretten weg te doen. zo vermijd je verleiding.
- probeer in het begin plekken te vermijden waar word gerookt. 
- laat andere weten dat je stopt met roken, zij kunnen je steunen in deze strijd.
- je kunt gebruik maken van nicotine vervangende producten. deze kun je kopen bij verschillende drogisten. 
soms is een nicotine vervanger niet genoeg. via je huisarts kan je een recept krijgen voor medicijnen die je kunnen helpen. overleg dit anders even met je eigen huisarts.

ik begon op 20 september, mijn sigaretten waren op en om toen nog nieuwe te gaan halen zag ik niet zo zitten. als je dan toch wil stoppen dan maar gelijk.
om mezelf extra te motiveren maakte ik een deal met mijn dochter:
per week stop ik minimaal 8 euro (prijs van het merk sigaretten die ik rookte) in een potje.
de afspraak is dat ik dit nu minimaal voor 6 maanden ga doen, 26 weken keer 8.00 euro is 208 euro.
als ik mijn doel haal gebruiken we het geld voor een vakantie of iets anders. lukt het niet dan mag zij het bedrag hebben en er mee doen wat ze wil.
tevens heb ik bijvoorbeeld mijn collega's op mijn werk vertelt dat ik ben gestopt.
de eerste week bleef ik ook binnen met de koffiepauze terwijl mijn collega buiten ging roken en koffie drinken. vorige week ging ik ook nog niet mee.

3 oktober: dag 3
vanuit de app heb ik de 24 uurCOvrij badge verdiend.
dat houd in dat de koolstofmonoxide uit het lichaam is. 
nogmaals de app telt vanaf 1 oktober, ik had dit moment al veel eerder omdat ik als ruim 3 weken niet rook.
soms heb ik wel moment gehad dat ik me op gejacht voelde, stress-momenten. dat waren vroeger momenten dat ik een sigaret op stak.
nu steek ik maar een Engels dropje in mijn mond, ja, ik heb toch maar een zak met Engelse drop gehaald. mijn dochter zei zelf: liever dat drop dan een sigaret.
verder ben ik weer gaan breien. ja, je hoort het goed.
gewoon om iets om handen te hebben, bezigheidstherapie voor mijn handen!
ook heb ik de bespaar euro's badge verdient. 
ik heb de kosten van één pakje sigaretten bespaart. nou, die bespaarde euro zit dan nu in de pot voor deze week!

4 oktober: dag 4
vandaag weer een badge verdiend.
adem halen zou nu makkelijker gaan. 
mijn lichaam begint de sporen van ruim 32 jaar roken te verlaten.
ik voel mij soms wat duizelig, dit zou komen omdat de zuurstof in mij bloed toe neemt.
het is niet slecht maar wel even een wennen voor mijn lijf.
ik voel me verder ook wel goed.
ik merk dat ik op de moment als er wat spanning is ik de behoeft voel om een sigaret te willen.
ik ben dan ook tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk een stress roker ben.
terug kijkend op de jaren kan ik mijzelf wel momenten herinneren waarbij ik best veel heb gerookt door spanning en stress.

de app geeft een stand weer vanaf 1 oktober maar ik was op 20 september al gestopt.
bijna 3 weken dus, de grens waarbij ik vaak in eerder pogingen al weer was gaan roken.
de zak Engelse drop heeft inmiddels het al niet overleeft.
die was binnen 3 dagen leeg, niet goed maar niet gerookt, en dat is dan toch beter.
ik heb mijn breekpunt van eerder pogingen overleeft!
zou ik het dan nu wel voor elkaar gaan krijg? ik begin goede moed te krijgen.
het doet je ook goed als andere het een goede stap vinden en je steunen om vol te houden.
dan is zo een zak drop misschien ook wel even een beloning, maar dat moet je niet te vaak doen. anders krijgen we straks weer te maken met de kilo-strijd.
vandaag in de pauze met mijn collega mee naar buiten, zij rookte en ik niet. was geen enkel probleem.
lekker kletsen, zij rookt en ik knabbel mijn rijstwafel lekker op.
ik mag denk ik van mijzelf wel zeggen dat ik een beetje trots ben: ik ga dit gewoon doen en ik ga er in slagen ook.
er is maar een vraag die ik mijn af vraag: waarom lijkt het nu wel te lukken en eerder niet.
ik denk dat de deal met mijn dochter en de hulp van haar mij ook wel goed doet.
want als ik niet rookt, dan rookt zij ook niet meer, als was dat misschien 5 sigaretten per week.
roken in mijn huis mag je als bezoek van mij nog wel maar dan wel in de keuken.
mijn woonkamer is vanaf nu rookvrij. 


tot het volgende blog ....















Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...