donderdag 4 juli 2019

het loopt even niet zo lekker #2

ongeveer twee weken geleden ging het even mis, nou ja, even?
ik kan wel zeggen behoorlijk mis!
in een blog vorige week had ik hier al over geschreven.
hier nog even de link naar dat blog:

https://scoozie-mouse.blogspot.com/2019/06/het-loopt-even-niet-zo-lekker.html

naar aanleiding daar van moest ik dus gaan bloedprikken.
er was even wat gedoe maar uiteindelijk kreeg ik dan vrijdag de uitslag, gedeeltelijk.
voor de rest moest ik na het weekend, op maandag bij de huisarts komen.


de hoofdzaak van mijn probleem zit in een veel te hoge cholesterol.
is ruim 6,9 mg/dl , veel te hoog dus.
daar schrok ik toch wel van, ik had namelijk niet het idee dat ik veel dingen eten die dat veroorzaken.
maar ik moest dus nog even langs komen omdat er ook iets was wat de hormonen betreft en nog wat zaken wat over de telefoon lastig was uit te leggen.
persoonlijk via de huisarts was beter, die kon dat ook beter uitleggen.
en het moest nog voor dat hij met vakantie ging, want via zijn vervanger wilde hij niet hebben.
dan ga je toch even nadenken. als hij er zo een druk achter zet, dan zal het zeker wel iets zijn wat heel belangrijk moet zijn.

wat dat te hoge cholesterol betreft dook mijn dochter al gelijk het internet op om te gaan lezen over hoe we dat kunnen gaan aanpakken.
het eten is op zich niet verkeerd maar wel de bereiding, ja, ik ben nog ouderwets als het op koken aan komt. bakken in vette bakboter en zo.
de pasta die we eten is prima maar moet weer volkoren zijn, dat vind ik dus niet lekker maar als we het nou half om half doe valt het weer mee. dat geld ook voor meergranen rijst, ook mengen dus.
groentes eet ik altijd al veel, fruit juist weer niet, om niet te zeggen nooit.
maar het mengen van fruit in zuivel voor een smoothie mag dan ook en dan vind ik het wel weer prima.
we zijn nu echt nog aan het kijken wat we wel eten en wat niet, en wat kunnen we aan goede voeding gebruiken voor ons eten, ten goede van onze gezondheid.

en dan het roken. dat is zeker een boosdoener.
ik heb al vaker een poging ondernomen, en allemaal mislukt.
wel ben ik minder gaan roken, ik zit nu op 2 pakjes per week.
wat ik nog heb maak ik op en dan stop ik! ik moet wel, of liever gezegd: door roken kan letterlijk mijn dood worden! 
een beter stok achter de deur om te stoppen kan je niet hebben.
je gaat na denken over je leven: 46 jaar, nog genoeg wat het leven te bieden heeft.
even sta je weer terug in de keuken: 1985, en je ziet je moet dood op de grond. 49 jaar.
dat is slikken, zo wil jij nog niet eindigen.


maandag: de uitslag
tja, de cholesterol, dat wisten we al.
en nu begrijpen we ook waar het vandaan komt.
in sommige families komen hoge cholesterolwaarden en hart- en vaatziekten vaak voor.
zo als bij mij, de bron ligt bij mij moeder.
haar hart kreeg er problemen hier door wat mede dus verantwoordelijk is voor haar dood.
echt simpel kan ik het niet uitleggen, maar hier komt het op neer:
bij Familiare Hypercholesterolemie (FH), is het cholesterolgehalte meestal sterk verhoogd.
normaal zorgt de lever ervoor dat cholesterol voor aanmaak en verwerking, de lever filtert ook het slechte LDL-cholesterol uit het bloed.
mensen met FH hebben een DNA-afwijking, waardoor de lever dit niet kan. daardoor ontstaan er hoge waardes van LDL-cholesterol.
dit kan leiden tot slagaderverkalking en een hoge kans op hart- en vaatziekten.
leuk verhaal maar het komt er dus gewoon op neer dat ik een hartinfarct kreeg die woensdag.
een serieuze wake up call dat we dingen moeten gaan om gooien!

ik ben er op zich nog op tijd bij. 
wat mijn leeftijd betreft kan ik nog wel 30 jaar erbij tellen maar dan moet ik echt het roer gaan omgooien.
het is ook geen keuze meer, doe ik het niet dan haal ik waarschijnlijk de 50 jaar niet.
dus we hebben al een start gemaakt met nog gezondere voeding die aansluit op wat ik dus heb.
samen met mijn dochter, want door dat het erfelijk is kan zij er ook mee te maken krijgen.
door nu al mee te gaan in alles kan de schade bij haar ook beperkt blijven.
ik zit nu wel met medicijnen die ik zal moeten blijven slikken, maar dat zijn er maar twee per dag. 
en als ik daarmee nog eens 30 jaar door kan leven, dan is de keuze makkelijk.
gezond gaan eten dan dat ik al deed en meer beweging.
dat bewegen is al even opgepakt door mijn dochter en een vriendin, morgen baantjes zwemmen met de dames.

we eten nu al een paar dagen volgens de gezonde richtlijnen en het valt mij mee.
het lijkt allemaal weinig maar het vult prima.
voor nu hou ik mij er ook even aan maar als we wat langer bezig zijn mag een cheatmeal ook wel een keer.
de keuken is wat keuken even door mijn dochter ingenomen, die vind het helemaal geweldig om bezig te zijn met gezonde maaltijden klaar maken.
en ik laat het allemaal maar gaan, ik snap haar bedoeling er achter wel.
de schrik zat er goed in en ze wil er gewoon alles aan doen omdat te voorkomen.
een echt moederskindje, ook al is ze bijna 18 jaar.
en ik probeer gewoon langzaam aan mij draai weer te vinden, en ga de dingen weer proberen op te pakken als eerst, niet wat het eten maar wat werk enzo.

tot het volgende blog ....











Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...