dinsdag 23 juli 2019

#TBM #35 ... uit de oude doos!

één keer per maand is dit onderdeel op het weblog te vinden.
wie kent het niet ... een foto op instagram of facebook misschien zelfs op twitter met daar bij de #tbt?
dit staat voor Trough Back Thursday. waarom donderdag? geen idee.
maar dat bracht het idee van #TBM : Trough Back Memories, oftewel een foto waar ik een leuke herinnering aan heb of gewoon een leuk moment met een grappige verhaal, maar het kan ook iets triest zou kunnen. 


let op! mochten er gezichten van persoon opstaan kan ik deze bewerkt hebben zo dat ze niet zichtbaar meer zijn. dit i.v.m de privacy van deze mensen. 


deze keer meer een herinnering dan een foto.
als er iets is wat je nooit verwacht, is dat na bijna 34 jaar de reden van het overlijden van je moeder ontdekken.
oké dit klinkt al gelijk bizar, maar laat ik bij het begin beginnen, wel in een verkorte versie dan.
in 1985 overleed mijn moeder, haar hartpomp werkte niet meer 100% en daar door kreeg zij een hartstilstand.
dat de hartpomp niet naar behoor werkte wist ik al maar daar blijkt nu naar bijna 34 nog iets meer achter te zitten.
iets wat ik in ieder geval nooit verder iets over heb gehoord, en dat maakte misschien  ook niet zo veel meer uit.
zij was inmiddels overleden dus het hoe en waarom was niet meer van belang. ik kan mijzelf ook niet echt meer bedenken of ik en mijn vader er ooit echt over hebben gesproken? ik denk het niet.
goed, we leven ons leven, stil blijven staan had ook geen nut.


het is nu 2019, ma is ruim 34 jaar geleden overleden.
en dan gaat het bij mij mis, een hartinfarct! 
man, de schrik zit er dan echt behoorlijk goed in! ben verdorie 46 jaar, ik wil helemaal nog niet dood. ik heb nog een kind wat ik niet wil achter laten.
er schiet van alles door je hoofd, de meest onzinnige dingen. zoals het beeld van ma toen ze daar dood op de grond lag.
en achteraf was dat helemaal geen stomme gedachte.
na wat bloedonderzoekjes kwam er heel veel duidelijkheid, over wat ik heb en wat mijn moeder ook bleek te hebben, en mede verantwoordelijk was voor haar dood.
in sommige families komen hoge cholesterolwaarden en hart- en vaatziekten vaak voor.
zo als bij mij, de bron ligt bij mij moeder.
haar hart kreeg er problemen hier door wat mede dus verantwoordelijk is voor haar dood.
echt simpel kan ik het niet uitleggen, maar hier komt het op neer:
Familiare Hypercholesterolemie (FH), is het cholesterolgehalte meestal sterk verhoogd.
normaal zorgt de lever ervoor dat cholesterol aanmaak en verwerking, de lever filtert ook het slechte LDL-cholesterol uit het bloed.
mensen met FH hebben een DNA-afwijking, waardoor de lever dit niet kan. daardoor ontstaan er hoge waardes van LDL-cholesterol. vaak is er ook spraken van een vitamine D te kort.
dit kan leiden tot slagaderverkalking en een hoge kans op hart- en vaatziekten.
en dat was dus ook bij mijn moeder het geval, dat haar hartpomp niet meer 100% werkte kwam hier door!
en als je dan bedenkt dat deze zelfde uitslag op een maandag op het bureau van de toenmalige huisarts lag terwijl zij 2 dagen er voor was overleden.
dan is de klap toch wel groot.
oké, onderzoeken en testen duurde wat uitslag allemaal langer toen als nu maar wetende dat wat zij had niet tot de dood had hoeven leiden .... dat is toch een bitter nasmaak.
ik kan mij nog wel herinneren dat die huisarts erg boos is geweest, als ze wat sneller waren geweest met het doorgeven van de uitslag dan ... ja, had het iets kunnen uitmaken?
het blijft allemaal gokken en een echt antwoordt is er gewoon niet.


ik heb nu wel medicijnen gekregen, 2 soorten.
1 voor de cholesterol en 1 om het vitamine D te kort aan te vullen. beiden soorten heb ik levenslang, ik ga er niet meer zonder kunnen.
en dat had mijn moeder ook gehad als ze niet was overleden, die medicijnen.
ook moet het roer om, ik rook inmiddels echt niet meer!
ik heb het wel langzaam afgebouwd naar minder roken op een dag, maar ik rook nu al een hele week niet.
roken is zo en zo al niet goed maar roken in combinatie met de FH, de nicotine verhoogd namelijk de waarde van je cholesterol dubbel.
de kans dat ik door te blijven roken de 50 jaar niet haal is hoog. dus de keuze was eigenlijk heel simpel: stoppen met roken!
daar naast gezonder eten, en dat merk ik al gelijk aan mijn broeken. 
ik ben nu bijna 4 weken bezig en al bijna 5 kilo afgevallen door gezonder te eten en iets meer bewegingen.
mijn kansen zijn dus een stuk beter geworden, ik kan op deze wijze best nog wel 80 jaar worden.
en dat had mijn moeder ook. maar helaas is dat net iets anders gegaan.

FH is erfelijk.
dat het zo en zo van de familie kant van mijn moeder komt staat vast, maar de kans dat het ook vanuit de familie kant komt van mijn vader is er ook nog.
ik heb verder geen contact meer met die familie en voel er erg weinig voor contact met ze te zoeken.
ze zoeken het maar uit! bel niet, de telefoon heb ik niet meer, en de voordeur die kunnen ze toch niet vinden! dat konden ze al niet toen pa nog leefde.

dat het erfelijk is heeft ook gevolgen voor mijn dochter.
ze rookt niet en eet nu gezonder meer met mij, plus dat we veel samen doen als lopen en zwemmen. en dat maakt het voor haar weer gunstig.
voor nu hoeft zij zicht niet te laten testen maar op den duur zal ze dat wel moeten gaan doen.
maar het zal ook door lopen naar haar kinderen, en de kinderen die zij weer gaan krijgen. en allemaal krijgen ze er mee te maken. allemaal om niet de cirkel te laten eindige zo als mijn moeder!

tot het volgende blog ....











Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...