dinsdag 16 juli 2019

het loopt even niet zo lekker: update#1

we zijn nu een kleine 4 weken verder naar dat mijn hart moeilijk deed.
mocht je hebben gemist hoe en wat?
hier de link naar het blog waar je de uitleg kan lezen over wat ik nu heb.

https://scoozie-mouse.blogspot.com/2019/07/het-loopt-even-niet-zo-lekker-2.html

laat ik om te beginnen zeggen dat ik tot nu toen de hele omslag van verandering en bereiding met het eten nog niet vind tegenvallen.
behalve dan als er een soep word geserveerd met rijst die net iets te gaar is en je het idee hebt dat je meelballen aan het eten ben.
nee, dat was geen succes.
ik let wel op de calorieën maar uiteindelijk zijn de verzadigde vetten in het eten waar ik op moet letten.
je hebt twee soorten vet: verzadigd en onverzadigd vet, beiden leveren iets bij aan je voeding, maar de verzadigde vetten zijn zeer schadelijk als je met hart-en vaatziekte te maken heb zo als ik. 
en het is nog een hele kunst om zo weinig mogelijk van die verzadigde vetten binnen te krijgen!
laatste hadden we een wrap met kip, kaas en broccoli gemaakt, 2 per persoon. maar wel calorieën bommen maar de vetten waren weer wel de goede.

ik werk samen met het Eetmeter-programma van het Voedingscentrum.
hier kan ik netjes alles invullen en krijg dan ook te zien hoeveel vetten ik binnen kreeg, de goede en de slechte.
maar ook bijvoorbeeld hoe het met mijn eiwitten, vitamines en ijzer zit.
best handig dus.
ook kan ik hier invullen wat ik aan beweging doe en hoeveel calorieën ik er meer verbrand.
ik ga niet naar dure sportscholen. ik ga wandelen en ben weer gaan zwemmen.
en ik heb ook mijn medicijnen die ik elke dag moet innemen, deze moeten ook bijdragen aan verbetering.

ik ben begonnen met een gewicht van 86,6 kg (daar schrok ik toch wel even van) en na een week was er ruim 3,7 kg vanaf.
dat is wel een dingetje waar ik even mee moet oppassen.
afvallen is een handig bijzaak maar het moet niet te gek worden. dat is namelijk ook weer niet goed voor je.
ik mag volgens het programma per dag tussen de 1800 tm 2200 calorieën hebben.

cheat-day
dus hadden we afgelopen zaterdag een "cheat-day" ingelast.
we waren begonnen met de kermis in de stad, niks geks gedaan.
al die attracties zijn niks voor mij, al dat gedraai kan nooit goed zijn voor mijn hart.
nee, ik heb het gehouden bij munten schuiven, wat wel grappig is.
je gooit er een munt in en die valt achter een rij, die schuift weer naar voren en dan maar hopen dat er een kwak met punten uit valt.
en dat deed het ook wel, ik heb er de leuke flamingo voor gekozen.
daarna nog ballen gooien en daar heb ik de regenboog dolfijn weer mee gewonnen.
ondanks de cheat-day heb ik het niet gewaagt om een oliebol of suikerspin te nemen.
nee, we zijn naar de Mcdrive van de Mac gereden.
mijn dochter en ik waren in een dolle bui en namen een happy meal: friet met kipnuggets met een kuipje currysaus, snoeptomaten en een cola: 443 kcal.
dat viel nog mee eigenlijk. de cola smaakte mij al niet en de snoeptomaten waren warm en niet echt lekker om te eten.
daarna naar de bioscoop: Aladdin.
echt een super leuke film. als je de tekenfilm versie kent dan zit er weinig verschil in. maar de muziek is wel een stuk beter geworden.
daarna nam ik toch maar een flesje mineraalwater en een klein busje met pringles, bij elkaar 336 kcal.
alleen van de pringles, mineraal water bevat geen calorieën.
op de terug weg naar huis nog een portie mini snacks gehaald met satésaus: 599 kcal.
en als je dan alle calorieen bij elkaar ging optellen, dus ook van de koffie, mijn lunch enzo kwam ik deze dag uit op een totaal van 2067 kcal.
lekker cheat-day! zat ik nog netjes op de midden grens van wat ik per dag mag hebben!
het enige wat wel zware was overschreden was de grens van vetten, en dat waren nog de goeie vetten ook.
nou ja, we hebben het leuk gehad en dat is zeker net zo belangrijk.


tot het volgende blog ....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...