vrijdag 17 mei 2019

vervolg: paardrijden gaat fout #2

valpartij van mijn dochter
het is inmiddels iets meer dan 2 weken geleden dat mijn dochter tijdens paardrijden er van af is gestuiterd.
in het blog van vorige week dinsdag (7 mei) kun je daar alles over terug lezen.
maar we waren er nog niet helemaal, de knie was dik door de zwelling en daar door moeilijk vast te stellen wat het probleem is.
nou, vorige wek vrijdag waren we voor de controle in het ziekenhuis en nu kunnen we wel iets er over zeggen.
de knie is zwaar gekneusd en de kniebanden zijn beschadigd, hoe ver beschadigd kunnen we nog niet zeggen.
daar zou een MRI scan voor moeten worden gemaakt, maar dat kan niet door de hersenschudding die ze heeft.
phff, .... prettig geregeld zullen we maar zeggen.
op 3 juni moeten we terug voor wederom een controle. dan gaan ze bekijken of er verbetering is het functioneren van de knie, buigen, streken en nog meer van dat soort korte testjes.
ze zou dus bij verbetering meer moeten kunnen maar als dat niet zo is moet er toch een MRI scan ingepland worden om de kruisbanden beter te bekijken.
we zijn dan ruim 4 weken verder na het ongelukje, dus dan zou het met het oog op de hersenschudding moeten kunnen. we zijn er dus nog niet wat de knie betreft.
vandaag hebben we ook een afspraak om half elf voor de gebroken neus. even laten kijken of deze recht staat en of het tussenschot niet beschadigd is. anders komt hier ook nog een paar ritje extra bij om te laten herstellen.
maar we hebben wel een goed gevoel er over, de boel staat recht en ze heeft er verder geen last van.
via een up-date in dit blog plaats ik later vandaag de uitslag daarover nog in dit blog.

update:
het is inmiddels zondag als ik deze update plaats, maar hoe is het met de gebroken neus.
het lijk op zich allemaal wel recht te staan.
we hebben alleen onze twijfels bij de werkwijze van de arts. ik heb niet het idee dat je met een foto vergelijking van voor het ongelukje kan bepalen of iets wel of niet oké is.
hij heeft letterlijk met geen vinger mijn dochter aangeraakt om de neus beter te bekijken.
voor nu laten we het even zo. ze heeft er geen last van ofzo maar we hebben wel er over gedacht om zijn collega (waar we eerst bij zouden komen voor de afspraak) om een second opinion te vragen.

school
school lijkt nu op zijn kont te liggen.
er waren al wat dingen gaande door dat ze nog opbouwend aan het werk was door de rug.
de rug is goed alleen moet nog verder aansterken na bijna 3 jaar niet belast te zijn.
goed, dat ging ook allemaal de goede kant op, maar toen stuiterde ze van Arco af en zitten we weer met een andere situatie.
school begint dan ook gelijk te grommen met dreigementen over "rood studie advies" oftewel je bent gezakt voor de opleiding en mag niet verder. bedankt en doei!
dat ik dat dus niet zomaar over mijn kant laat gaan! en ben eens in de regels gedoken over het geven en krijgen van een rood studie advies.
dan blijken er toch wel uitzonderingen te zijn en die zijn bij mijn dochter ook van toepassing.
want deze situatie staat los van de eerder bevindingen, ze moet dus los van elkaar worden bekeken.

we komen overeen om een gesprek aan te gaan op school hoe we deze situatie kunnen oppakken in de goede zin.
deze afspraak was afgelopen maandag, en ik ben er heen gegaan met een voorgevoel die niet zo goed voelde.
op tijd weg want we moest om 1 uur op de school zijn. en wat denk je: op de 5de verdieping!
hopelijk doen die liften het? die doen het, opluchting.
eenmaal boven moeten we nog even wachten voor dat de groep compleet is. maar dat duurt niet lang en we gaan aan tafel zitten voor het gesprek.
ik ben binnen 10 minuten al geïrriteerd door de toon van het gesprek: de afwezigheid, medische problemen en de schoolarts die van mening is dat de rug wel mee viel.
die schoolarts kan mijn rug op! die moest eerst gaan googelen wat een scoliose was!
en als hun dan verwachten dat iets wat 3 jaar lang is ontzien binnen 3 maanden weer 100% is, is hun fout. de arts had gezegd dat het minimaal een jaar kon duren voor dat de rug weer 100% terug zit op de juiste kracht wat het zou moeten kunnen hebben voor haar leeftijd.
en dan het stukje stage, dat is ook niet helemaal gegaan hoe het hoorde. nee, dat kan je wel zeggen!
ik heb daar wel mijn mening over gegeven op school maar dat doe ik hier openbaar even niet.
het gesprek lijkt te blijven hangen op alle oude dingen en vergeten dat de verbeteringen nu in de war lopen door de val. ik laat ook duidelijk merken dat er op dit moment een situatie is die overmacht is en daar door weer andere regels heeft.
zijn ze het mee eens maar vallen terug op de oude dingen en hun beeld hier bij.
het gaat nog een tijdje heen en weer zo, het komt er op neer dat mijn dochter wel door kan naar het 2de schooljaar maar ze denken dat ze dit niet gaat volbrengen.
mijn dochter weet dan iedereen stil te krijgen: als ik stop met deze opleiding en ik naar een andere opleiding in Breda ga, wat dan?
deze opleiding heeft te maken met dierenverzorging, eerst is de basisverzorging en van hier uit kan ze dan de richting van paarden verzorging en zo kiezen om door te gaan.
de kogel is door de kerk zeggen wij hier in Nederland dan: duidelijke taal voor wat we nou willen.
in Breda zit een school waar inmiddels een opleiding gaat starten die meer in het visie beeld van mijn dochter zit dan wat ze nu doet.
de mogelijkheid is er om over te stappen en hier word nu aan gewerkt.
de school begrijp de keuze en geef medewerking om deze overstap zo goed mogelijk te laten verlopen.
de opleiding hier gaat een streep door. wel blijft er een schooldag actief, maar dit komt door de regels via de leerplichtwet.
een dag school en om een dagritme te houden mag ze 1 á 2 dagen werken of andere vorm van dagbesteding. dat komt wel goed.
nu is verder even afwachten wanneer ze alles op orde kan gaan brengen wat de inschrijving op de andere school. maar het valt onder het zelfde bestuur als deze school, dat is snel geregeld.

ik voel mijzelf wel opgelucht.
maar ergens heb ik ook nog zo  iets van : eerst dreigen met rode adviezen en stopzetting van een opleiding en nu kan het op eens wel anders.
een ding wil ik wel duidelijk gezegd hebben: deze school denk een stuk beter mee en is stukken behulpzamer als de school in Steenbergen waar ze opzat.
die heeft meer ellende gebracht dan goeds.
maar deze school is zeker behulpzaam om haar in september met deze nieuwe opleiding te laten beginnen.

tot het volgende blog ...







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...