donderdag 1 november 2018

Kunnen spinnen weer uit de stofzuiger kruipen?

mijn grootste nachtmerrie? Wanneer ik ’s avonds in mijn bed kruip en er eentje zie zitten. 
op zo’n moment ik wil gewoon weten: hoe krijg ik het beest zo snel mogelijk uit mijn slaapkamer? 
ik negeer even het feit dat spinnen
nuttige dieren zijn en beter met een glas gevangen kunnen worden, waarna je ze buiten vrijlaat. 
dat is voor mij te veel gevraagd, in het midden van de nacht. en daar ben ik vast niet alleen in. 
lekker ouderwets met de pantoffel er een ram op of misschien opzuigen met de stofzuiger? persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de ram met de pantoffel.
bij de stofzuiger heb ik het idee dat ze er toch weer uit kunnen kruipen.

deze vraag wordt zeer vaak gesteld. 
spinnen worden (afhankelijk van het stofzuigermodel) met snelheden tot 140 kilometer per uur door de stofzuigermond opgezogen en door de slang geslingerd, volgens Dhr Portmann, woordvoerder van stofzuigerfabrikant Miele.  
omdat de slang vaak bochten heeft, bonkt het diertje met volle kracht links en rechts tegen de de binnenwanden. dus in het algemeen komen ze dood in de stofzak terecht.

Over het algemeen hebben spinnen echter weinig kans om het opzuigproces onbeschadigd te overleven, zegt ook spinnenexpert Peter Jäger. 
meestal verliezen ze bij het ritje door de stofzuigerslang wat benen en raken ze gewond aan hun buik, zodat de dieren sterven.
bovendien is een volle zak met een voornamelijk droge en pluizige inhoud niet bepaald gemakkelijk te overleven. zelfs eieren zouden er niet in gelegd kunnen worden.
maar meestal is niet altijd. je kunt niet volledig uitsluiten dat spinnen na het stofzuigen uit de stofzuigerzak klimmen. ze hebben dus nog een kans het te overleven.
dan toch maar de ram met de pantoffel, ik neem liever geen risico's met deze beestjes!

Braziliaanse onderzoekers hebben in 2007 240 spinnen in dienst van de wetenschap opgezogen. 
zij ontdekten dat ternauwernood één enkele spin deze achtbaanrit overleefde. 
de Brazilianen toonden ook aan dat slechts enkele spinnen gedurende een week kunnen overleven in de vijandige omgeving van een stofzuigerzak. 

(bron: business insider Deutschland en msn)

tot het volgende blog ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...