vrijdag 2 november 2018

stoptober: de afsluiting

de afgelopen weken heb ik met de gratis Stoptober app op mijn telefoon een poging ondernomen om weer te stoppen met roken.
via deze app verdiende ik badges en krijg ik een mooie overzicht van het aantal sigaretten wat ik niet meer heb gerookt en wat me dit heeft bespaard.
het enige nadeel was dat de app pas van 1 oktober telde en ik al sinds 20 september niet meer rookte. 


26 oktober: dag 26
Stoptober komt bijna aan het einde en voor iedereen zal het verschillende zijn afgelopen.
waar de ene een sterke wilskracht heeft gehad, heeft een andere toegegeven aan zijn behoefte door toch te roken. net als ik. maar we hebben nog 2 dagen te gaan.
maar als ik kijk naar het aantal sigaretten wat ik tot nu toe niet heb gerookt dan voel ik toch wel een zekere trots voor mezelf. ondanks die paar wel gerookte sigaretten zijn er ook heel veel die ik niet meer heb gerookt!


28 oktober: dag 28
Stoptober loopt af! vandaag de laatste dag van deze poging.
je kan nu van de daken afschreeuwen dat je het heb gehaald.
dat heb je dan ook zeker goed gedaan.
je hebt nu 5x meer kans om voor goed te kunnen stoppen.
toch de misstap gemaakt en eens gerookt? vrees niet, je bent niet totaal kansloos.
er is nog hoop, je hebt dan wel de dagen niet gehaald in het rookvrij zijn maar je heb ook zeker wel dagen gehad dat je niet rookte. je hebt dus nog kans op van het roken af te komen.
alleen heb jij dan net als ik, iets meer tijd nodig.


blijf de trek bestrijden!
Stopstober zit er op voor 2018 maar de app kan je nog helpen tot 29 september 2019.
de app kan je nu omzetten in "na Stoptober", je kunt dan gewoon weer door gaan met je behaalde poging om te stoppen met roken.
ik heb hem om gezet en kreeg deze badge ervoor, de 'doorzetter' badge.
het is goed als je door wil werken om te stoppen en je bent ook hard op weg om dat te halen.
laat die ene keer dat je rookt niet de drempel zijn om alles overboord te gooien.
nu de app is omgezet kan je nog steeds zien hoeveel je niet heb gerookt en wat je daar aan extra gezonde dagen om te leven mee heb gewonnen.
je kan nog steeds zien hoeveel geld je heb bespaard op het niet roken.
persoonlijk is mijn motto: romen is ook niet op één dag gebouwd! oftewel, je komt er wel, je hebt alleen iets meer tijd nodig om er te komen!

tips:
hou deze tips nog even bij de hand.
1. hou asbakken weg, doe aanstekers, zo nodig, ook weg en als je moeite heb met de verleiding zorg dan dat je niks te roken heb in huis.
2. het is niet altijd mogelijk maar vermijd de plekken waar ze roken, de lucht van een sigaret kan je al in verleiding brengen.
3. laat iedereen weten dat je echt wil stoppen, zij kunnen je mogelijk steunen en helpen die trek naar een sigaret te weer staan.  
de je humeur soms wat kort is hoort erbij maar als mensen weten waarom je dat hebt snappen ze je misschien ook wel beter en krijg je dat extra zetje om dat ook weer te overwinnen.

mensen zij allemaal verschillend en de ene doet iets makkelijker als de ander.
maar als je er de goede wil voor heb dan zal ook jij best wel die trek kunnen weer staan.
hou moed en hou vol!


31 oktober
ik heb weer een sigaret gerookt! dus ook weer een euro voor de pot.
maar over het algemeen zijn er ook heel veel sigaretten die ik niet meer heb gerookt.
meer dan 400 sigaretten niet gerookt, dat zijn ruim 14 pakjes sigaretten!
wat me dan weer geld heeft uitgespaard, hoewel ik daar weinig van heb gemerkt in mijn portemonnee.
ergens heb je wel weer iets waarbij je het moet uitgeven. 

wel zit er nu 40 euro in de pot wat per week wordt gespaard en daar boven op heb ik nog 10 euro extra erbij gedaan voor de sigaretten die ik tussendoor heb gerookt.
of dat er ook 10 waren weten ik niet maar ik vond dit makkelijker dan elke keer een euro er in gooien.
en omdat we nu op 31 oktober zitten is het dan echt voorbij met Stoptober.
echt 100% rookvrij ben ik niet maar wel een heel stuk geminderd met wat ik anders weg stoomde.

via de "na stoptober" app wil ik het allemaal nog even bij houden.
en er toch wel in door gaan om ook die paar die er nu nog worden gerookt ook te verbannen.
we sparen intussen ook nog door voor de pot, we hebben nog 21 weken te gaan voor we op precies 26 weken (half jaar) zitten volgens de afspraak.
daarbij is gekomen dat voor iedere sigaret die ik rook er een euro bij komt.
het ligt dus geheel aan mij hoeveel extra er bij gaat komen.
ik ben voor nu wel tevreden, het is al beter dan eerdere pogingen.
van tijd tot tijd zal ik in het blog van "stand van zaken" jullie laten weten hoe het vergaat.
maar het doel is toch wel dat we over 21 weken ook die paar sigaretten die nog worden gerookt verleden tijd zijn.

heb jij ook mee gedaan aan Stoptober? hoe is het bij jouw gegaan?
of ken je iemand die mee heeft gedaan? 
als je stopt met roken doe het omdat je het zelf wild, niet omdat je het van een ander moet.
uitzondering natuurlijk als je om medische redenen moet stoppen.
hoe dan ook, succes aan alle die zijn gestopt en zij die nog met hun gevecht bezig zijn te stoppen. hou vol, je kan het!

tot het volgende blog ....













Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...