donderdag 8 november 2018

2 weken in de bouwrommel

de woning waar ik in woon zijn gebouwd in 1977.
en om eerlijk te zijn, er is verder nooit veel aan gedaan.
een jaar of 8 geleden hebben ze hier nog de houten kozijnen vervangen voor kunststof kozijnen maar dat heeft wel er voor gezorgd dat er nu scheuren in de muren lopen.
bovendien hebben ze de nieuwe raamlijsten over de oude heen geplakt en dat is echt geen verbetering!
er kom enorm veel toch onderdoor nu, wel hebben ze geprobeerd om met kit dit te dichten maar dat helpt niks.
wat het onderhoud betreft is dat kunststof erg fijn maar verder wil ik er niet te hard om juichen.

de afgelopen twee weken stond op de lijst dat de huizen zouden worden voorzien van een nieuw dak.
de schoorsteen werden bijgewerkt en het lood er rondom
vervangen.
maar dat ging allemaal ook weer niet zo makkelijk.
omdat er sinds 1977 niks meer aan gedaan is en de bouwvoorschriften toen waren iets anders dan nu.
de klus was voor de heren die hier bezig waren een beetje lastig om te doen.
de week vooraf zijn ze de schoorsteen al bijgewerkt en het oude lood verwijderen. er waren een aantal baksteen die zo kapot waren dat er nieuw tussen geplaatst moesten worden.
daarna begonnen ze met de oude dakpannen er af te halen, doenbaar en weinig problemen maar dan komt het houtwerk waar de dakpannen op liggen.
verrot en de isolatie die er tussen zat was ook behoorlijk aan vernieuwing toe.
op sommige stukken was de isolatie zo door de jaren en de weer-elementen aangetast dat het zijn werk niet meer deed door dat het zo dun was geworden en zelf vol schimmel zat.
het kosten dus minimaal twee dagen om die troep goed te verwijderen, waarna er een nieuwe houten frame kon worden gezet en het dak te bedekken met de nieuwe isolatie.
wel viel me op dat onder het houten frame eerst een witte laag van iets werd vast gemaakt en daar op werd het houten frame gemaakt.
o ja, dan was er ook nog even bij gekomen dat het dakraam ongeveer 5 cm naar boven moest worden geplaatst. dit volgens de bouwvoorschriften, echt jongens, serieus? voor 5 cm?!
een nieuw dakraam was bij mij niet nodig, die is er jaren gelden al op gegaan en was verder nog goed, het voldeed aan de bouwvoorschriften zeker?
leuk zo een verbouwing maar het geeft ondanks dat het buiten is binnen ook zijn troep.
elke avond was het even boven op de slaapkamers met een stofzuiger aan de gang en even een lapje over de meubels.
dat kwam niet alleen door de bouw op het dak maar ook door de minpunten binnen in huis van muren en een slechte afwerking van houten plafondplaten.
als je iets te hard de deur dicht doet of te hard op de zolder stampt valt er allemaal gruis tussen de houten platen door.

maar goed, na twee dagen was dan de boel weer op orde wat het verrotte oude dak betreft en konden de nieuwe dakpannen erop.
van binnen uit moesten ze nog wel even op de zolder zijn voor de afwerking van het raam en de pijp van de centrale verwarming moest even anders worden gelegd, deze klusjes die verliepen snel.
daarna konden ze de boel vol leggen met de dakpannen.
het lood rond de schoorsteen kon goed aangeslagen worden.
er kwam nog iemand langs om te controleren of mij verwarming goed was her-aangesloten. met het verlegen van de pijp was die even afgesloten geweest.
alles was goed en kon de boel als klaar worden afgetekend.

ze zijn van de week nog wel de houten dakgoten aan het opknappen geweest maar verder is het hier nu klaar.
ik heb alles van boven tot onder maar eens goed schoongemaakt, nu ze klaar zijn kon dat ook wel, geen last meer van bouwpuin.
het verschil met de oude pannen is goed te zien, je kan er nu ook goed uit zien wie er nog huurt en wie zijn woning heeft gekocht.
de steigers staan er nog maar dat komt omdat er op het einde van dit blok ook nog werkzaamheden bezig zijn en de schilders hebben deze ook nog gebruikt.
als die steigers weg zijn moet ik alleen de boel buitenom nog even na gaan. er liggen hier en daar nog kleine stukje afval van de bouw te slingeren.
ik had de afgelopen twee weken vrij genomen van mijn werk, en met al dat boren en gehamer was ik daar wel blij om, de hond en de katten waren niet zo blij met al die herrie.
maar het zit er op! dit huis kan wat zijn dak betreft er weer een paar jaar tegen aan.
of dat ook nog met de muren gaat lukken weet ik niet maar ik ben nog steeds bezig voor een ander huis dus daar maak ik me er voor nu niet te druk over.
maar ik ga er zeker geen bouwploeg voor laten komen die het kan opknappen, als ik er uit ben hebben ze er alle ruimte voor omdat te doen!

tot het volgende blog ....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...