ik ben mijzelf vol bewust dat niet iedereen de zelfde mening hier in deelt.
in sommige, vooral westerse, landen is gezichtsverhullende kledij op openbare plaatsen verboden. een belangrijk argument daarvoor is de openbare veiligheid.
een boerka en een nikab maken de betrokkene vrijwel onherkenbaar en verlenen zich daarom voor misbruik.
criminelen zouden zich zo de identificatie kunnen bemoeilijken, en een niet te grote man kan zich gemakkelijk als vrouw voordoen.
in Marokko kwam het begin 2017 om veiligheidsredenen tot een onmiddellijk verbod op het fabriceren en verkopen van nikabs en boerka's.
om die redenen draagt de discussie over een boerkaverbod een ander karakter dan de discussie over een verbod op het dragen van hoofdbedekking om religieuze redenen.
hoewel ik de gedachten er achter wel kan begrijpen, zeg ik ook dat deze aanpak misschien wat grof is.
is het niet zo dat de crimineel misbruik maakt van het culturele gebruik van andere?
laatst zie ik een foto van een meisje die bij een pinautomaat is genomen, blijkbaar had zij gepind met een gestolen pinpas. het gezicht is bedekt het een hoofddoek. waar door zij dus moeilijk te herkennen is.
maar als ik naar de ogen en de huidskleur kijk die nog is te zien heb ik mijn twijfels of dit wel om een buitenlands persoon gaat?
een voorbeeld van misbruik maken van iemand zijn cultuur en geloof. en zo is de haat geboren tegen een bevolkingsgroep.
dat wij, westerse mensen het een onprettige gedachten vinden dat iemand een boerka of nikab draag kan wel zijn maar dat zegt toch niet gelijk dat die persoon verkeerde dingen doet of wil gaan doen?
dat het gebeurd zal ik niet ontkennen maar drukken we nu niet op alles een negatieve stempel?
nu hebben wij in Nederland ook zo een verbod maar die heeft geen voorrang op andere zaken.
wettelijk kan er een boete worden uitgeschreven als je deze kleding draagt maar in de praktijk is het zo dat daar niet echt op wordt gelet en uitgevoerd als daar geen aanleiding voor is.
gelukkig zien we ook wel dat er andere ding zijn die van groter belang zijn dan het handhaven van een boerkaverbod.
Hidjab bekend als een islamitische hoofddoek, betekent in het Arabisch "bedekken"
In sommige Arabische en westerse landen refereert het woord hidjab aan het bedekken van het hoofd en lichaam , maar voor de islamitische heeft de hidjab een bredere betekenis in de zin van zedelijk, kuis, behoudend of fatsoenlijk. de hidjab geldt dus, in tegenstelling tot het algemene westerse idee, ook voor mannen, ook al geven die hier in de praktijk zeer weinig of geen gehoor aan doordat er niet tegen wordt opgetreden: zo is het bijvoorbeeld in Iran voor mannen niet toegestaan korte broeken te dragen in de openbare ruimte. Op het voetbalveld mag dit dan weer wel.
chador een Perzisch gewaad dat het gehele lichaam behalve het gezicht bedekt. hij wordt met name gedragen door vrouwen en maakt vrouwelijke vormen onzichtbaar.
nikab is de Arabische benaming voor een sluier die het gezicht bedekt en alleen de ogen vrijlaat.
een nikab bestaat uit een stuk stof vaak van donkere kleur om het gezicht mee te bedekken. Die wordt soms over een gewone hoofddoek heen of aanvullend op een chador gedragen en zit dus niet vast aan andere kledingstukken.
het kledingstuk werd traditioneel enkel gedragen door islamitische vrouwen in het Midden-Oosten. tegenwoordig zijn er in Europa en elders gelovige islamitische vrouwen die het kledingstuk gebruiken wanneer zij zich buitenshuis begeven.
het dragen van een nikab is verboden in België, Frankrijk en Italië.
boerka is een kledingstuk dat vooral door streng islamitische vrouwen gedragen wordt.
de boerka bedekt het gehele lichaam.
de boerka is de Afghaanse variant van de chador. bij de boerka zijn de ogen echter niet zichtbaar, de vrouw kijkt bij een boerka door een gaas, waardoor zij zelf wel kan kijken, maar niet bekeken kan worden.
landen met een boerka verbod zijn o.a België, Frankrijk, Italië, Nederland, Zweden, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Denemarken, Duitsland en Bulgarije.
er zit nogal verschil in de vormen van gezichtsbedekking, en ook om verschillende culturele redenen worden deze gedragen. maar hier ga ik verder even niet op in.
ik ben mijzelf bewust dat er heel veel gaande is wat politiek gelegen dingen van oorlog, aanslagen en andere zaken. ik wil deze ook echt niet goed praten!
maar ik denk dat mede hier door het dragen van de boerka en de nikab de discussie van veiligheid heeft doen opwaaien.
dan kunnen we de bivakmuts, die we nu bij winterkou dragen ook wel gaan verbieden. bankovervallers, hooligans/relschoppers en terroristen dragen deze ook om hun identiteit geheim te houden.
door speciale eenheden van politie en krijgsmacht worden ze ook gedragen of
door autocoureurs en motorrijders, die dragen vaak ook een bivakmuts die van brandwerend materiaal is gemaakt.
ze dragen dit dus om een beschermende reden maar ja, maar voor mij onherkenbaar.
maar hier komt dan weer niet een verbod op.
voor mij is het meisje in de supermarkt die een chador draagt geen bedreiging, evenals de vrouw in een boerka.
onder dit gewaad gaat misschien wel een hele lieve vrouw schuil, en daar kom je pas achter als je die persoon leert kennen.
we laten ons te veel leiden door gebeurtenissen en oordelen daar door iedereen met gelijk hand en dat is niet altijd terecht. en dat geld voor elk geloof of cultuur!
tot het volgende blog ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten