dinsdag 20 november 2018

#TBM #27 ... uit de oude doos!

één keer per maand is dit onderdeel op het weblog te vinden.
wie kent het niet ... een foto op instagram of facebook misschien zelfs op twitter met daar bij de #tbt?
dit staat voor Trough Back Thursday. waarom donderdag? geen idee.
maar dat bracht het idee van #TBM : Trough Back Memories, oftewel een foto waar ik een leuke herinnering aan heb of gewoon een leuk moment met een grappige verhaal, maar het kan ook iets triest zou kunnen.

let op! mochten er gezichten van persoon opstaan kan ik deze bewerkt hebben zo dat ze niet zichtbaar meer zijn. dit i.v.m de privacy van deze mensen

surprise maken
nee, dit is geen kattenstreken! het is echt #TBM van de maand november.
hier in Nederland hebben wij afgelopen zaterdag weer de intocht van sinterklaas gehad.
en zo als de laatste jaren was er weer gezeik over de zwarte piet, maar daar wil ik verder niet meer op in gaan.
deze foto kwam ik tegen toen ik aan het zoeken was tussen de foto's voor iets leuks.
de foto komt uit 2013 en was rond de sinterklaas tijd.
mijn dochter moest toen een surprise maken voor op school.
even in het kort: rond sinterklaas tijd doen de grotere kinderen, ongeveer vanaf groep 6, rond de leeftijd van 9 à 10 jaar lotjes trekken. op een papiertje staat een naam van een klasgenoot waar jij dan een cadeautje voor koopt en dit in een leuke surprise verpakt.
op sinterklaas-dag, 5 december ( of eerder als dit in het weekend valt), worden dan één voor één de cadeautjes uitgepakt.
en de naam surprise zegt het al, het is een verrassing waar je je cadeautje kan vinden en wat het is!
dit is van het basisschooljaar 2013/2014, mijn dochter zat toen in groep 8.
het idee achter dit was een hondenreis tas/koffer, maar zo als je ziet had onze Rambo er ook geen problemen meer om te laten zien dat het als kattenmand ook wel werkte. 😄
dit was de grove bewerking nog, we hadden een doos in vorm gebracht en met stof beplakt en met wat handwerk stiksel er op geborduurd.
de achter plaat van deze doos was los omdat dit het cadeautjes was voor het klasgenootje.
ik geloof dat het zo een supermodel kleurboek was met fantasie figuren.
de afwerking was nog met karton en ijzerdraad een deur, banden als de draag hengsels en met stof een kussentje.
een leuk klusje was dit om samen met mijn dochter te maken.
Rambo gaf onze wel het idee dat als hij er in kan het hondje, een klein hondje, er ook wel in kan.
ik hoorde later dat hij dit ook deed en de surprise als hondenslaapmand heeft gediend voor het beestje.
ik weet wel dat deze sinterklaas erg gevoelig lag bij mijn dochter, de eerste sinterklaas zonder opa.
geen intocht kijken op tv naast opa op de bank met chocomelk en pepernoten.
iets wat wij hier al jaren deden, behalve dan de chocomelk, die dronk ik en mij vader (opa) niet.
afgelopen zaterdag was er weer chocomelk en pepernoten, de tv staat aan voor de intocht maar echt kijken doen we niet meer. waarom we het dan toch zo doen? heb geen idee!
dit was de laatste surprise die wij tijdens haar schooltijd hebben gemaakt.
toen ze naar het vmbo ging was dat over en nu ze op mbo (college) zit is dat al helemaal niet meer.
kleine kinderen worden groot en houden zicht niet meer bezig met sinterklaas, daar zijn ze te groot voor. ooit komt die tijd weer terug, als ze zelf kinderen hebben.
5 december kreeg een hele andere betekenis voor mij in 1985, de dag dat mij moeder werd begraven.
voor mij was de lol van sinterklaas er af!
toch heb ik voor mijn dochter daar over heen gezet, natuurlijk voel je van binnen een bitter gevoel maar de glimlach van je kind is het zeker waard.
en als zij later zelf kinderen heeft dan doe ik dat weer, dit keer voor de glimlach van mijn kleinkind(eren)

tot het volgende blog ....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...