donderdag 8 juni 2023

opknapbeurt voor mijn voetjes #2

Ik liep al een jaar of twee, misschien al drie met verschrikkelijke lelijke voeten.
Of liever gezegd: mijn teen nagels zien er niet uit. 
Ik heb van alles zelf geprobeerd maar het lijkt allemaal niet te helpen dus heb ik de stoute schoen uit getrokken en heb een afspraak gemaakt bij een pedicure om mijn te helpen om mijn voetjes zomer-klaar te maken en weer met blote voeten in sandalen of slippers te lopen. 
In de komende maanden hou ik jullie op de hoogte van hoe de behandeling gaat verlopen en ik weer een paar beter uitziende voeten krijg dan wat ik nu heb. 


Een paar jaar geleden ging het fout. Mijn nagels begonnen wat in te groeien en ook omhoog te groeien en ze kregen een gele kleur.
Inmiddels weet ik dat het schimmelnagels zijn en echt behandeld moeten worden. 
Dit waren mijn voeten toen ik begon aan een behandeling tegen schimmelnagels en de middelste foto is hoe het er uit zag na de eerste behandeling.
De afgelopen weken heb ik mijn nagels ingesmeerd met middel tegen de bacteriën van de schimmelnagel. 
Wist je dat het wel tot een jaar kan duren voor echt af ben van een schimmelnagel? Dus als jij er ook last van heb, laat het dan echt behandelen. 
Ik zag er tegenop maar ben achteraf heel blij dat ik het gedaan heb. 
De onderste foto is van een week geleden, zo ziet het er nu uit.
Mijn nagels zijn best wel lang gegroeid en blijven soms in mijn sokken haken. Ik probeer er wel van af te blijven maar mijn handen jeuken om naar een nagelknipper te grijpen. 

Wart'n More tegen kalknagel
Na de eerste behandeling kreeg ik dit mee om mijn nagels te behandelen.
2x per dag smeer ik het op mijn nagels. Ik ben er maar vanuit gegaan dat op een watje wat van dat spul spuiten goed is en dan het zo op je nagels smeren. 
De olie dringt door de nagelplaat in en herstelt de nagel vanuit het nagelbed. 
Ingrediënten: olijfolie, amandelolie, teetreeolie, citroenolie, oregano olie, tijmolie, lavendelolie, eucalyptusolie, rozemarijnolie.
Dit was niet zo heel lastig, beetje op een stukje keukenpapier en over je nagels smeren. 

D&M klovenzalf
Omdat ik erg droge voeten had, kreeg ik het advies om deze zalf te gebruiken.
1 à 2 keer per week vooral mijn hielen goed in te smeren, sokken aantrekken en dan met de voetjes omhoog zodat dat spul kan inwerken. 
Nou, ik heb het gedaan en weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Het had genoeg tijd om in te trekken, zaterdagavond StarWars was op tv. 
Na twee uur ben ik naar boven gegaan, mijn voeten waren nogal glibberig dus lopen moest je heel voorzichtig doen. 
Het afspoelen van mijn voeten was een vette bende, maar mijn voeten voelde wel lekker zacht. 
Later in de week heb ik alleen een heel dun laagje erop gesmeerd en in laten trekken. Daarna ben ik er met een natte doek overheen gegaan en dat werkte voor mij een stuk prettiger. 

1 juni: de tweede behandeling 
Eigenlijk is het een herhaling van de eerste behandeling.
Ze begon weer met mijn voeten in te smeren, daarna werden mijn lange nagels even wat geknipt. Overdreven lang zijn ze eigenlijk niet, maar omdat ik het niet gewend ben is het voor mij gewoon een kwestie van wennen. 
Daarna met de elektrische vijl om de dikke nagel af te vijlen tot een normale dikte. 
Sommige nagels zijn gewoon dikker dan de andere en dan krijg je dus van die dikke hoge nagels.
Natuurlijk werkte ze de top en zijkant van mijn nagels ook wat bij met een andere vijl.
Dit keer werden er geen reepjes tussen de zijkanten van mijn nagels gestopt. 
Toen had ze een nieuw ding om het eelt van mijn voeten te raspen, een elektrische rasp of zo iets. Op de hiel werkte dit perfect, meer bovenin op de voet, het deel net onder de tenen, de bal van je voet (?) … hoe het ook mag heten, dat kriebelde weer heel erg.
De andere voet heeft ze dan ook met de kleine vijl gedaan en niet met dat rasp ding. 
Maar het werkte wel super goed.   
Ik kreeg weer een smeerseltje tegen de droge voeten en huiswerk: elke dag de zalf gebruiken! Ik heb te droge voeten. 
En ik kreeg weer van die warme doeken rond mijn voeten. 
Daarna nog een mouse als extra, gewoon omdat het kan en het is lekker voor de voeten. 
Als afsluiting van de behandeling kreeg ik weer een laagje over mijn nagels gezet die werd gedroogd met een warmte lampje.
Deze laag bevat een middel om de bacteriën van de schimmelnagel tegen te gaan. 
En zo zat de tweede behandeling er ook weer op. 
Hiernaast de foto van mijn voeten ervoor en hoe het er weer uit zag na de behandeling.
Ziet er toch weer prima uit? 
We kunnen er weer een paar tegen aan, als dan het weer een beetje mee wil werken dan kunnen de sandalen de kast uit.
Oké, we zijn er nog niet. Het kan wel een jaar duren voor dat de bacteriën weg is van de schimmelnagel. 
Dat is toch even schrikken als je dat hoort, neem dus zeker het serieus als je er zelf last van heb en laat het behandelen. 
Ik begrijp dat je je misschien er voor schaamt, had ik ook. Maar dat is helemaal niet nodig. 

Mijn volgende afspraak is op 11 juli. Intussen probeer ik nu elke avond even de nagels in te smeren met de Wart'n More en daarna de voetzolen insmeren met klovenzalf, sokjes weer aan en de boel in laten trekken. 
Het moet een gewoonte worden, dus als ik deze routine aan hou zal het wel goed komen.
Het is net als met mijn medicijnen, als je het eenmaal bent gewent gaat het vanzelf. 
Dus medicijnen innemen, voetjes insmeren en klaar! maar het zal heus wel eens een keer vergeten worden of gewoon overgeslagen. 


mijn buurvrouw heeft een eigen praktijk* waar ze werkt als pedicure maar ook als masseuse.
meer weten kijk dan eens op haar website: 


(*de praktijk is in omgeving van het eiland Tholen.)

tot het volgende blog ... 












Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#384

En afgelopen week is PostNL, ons Nederlandse postbedrijf, met een bericht naar buiten gekomen dat waarschijnlijk niemand zag aankomen. Ze ga...