dinsdag 28 juli 2020

spoofing

steeds meer mensen in Nederland lijken slachtoffer de worden van 'spoofing'. 
daarbij bellen oplichters met precies hetzelfde nummer als bijvoorbeeld dat van de bank, waarna ze tienduizenden euro's stelen. 
volgens de Fraudehelpdesk worden bedragen steeds hoger en gaan oplichters steeds slimmer te werk.

als je gebeld wordt, dan zie je een telefoonnummer in beeld staan. 
maar dat nummer kun je aanpassen en op websites kun je redelijk eenvoudig een ander nummer kopen, volgens een onderzoeksjournalist digitale beveiliging en privacy.
oplichters kunnen hierdoor bellen met het nummer van de politie of de bank. 
tenminste, dat nummer verschijnt in iemands scherm.
het is ontzettend lastig om te herkennen, want het is precies hetzelfde nummer. je moet dus alert zijn. bel de organisatie terug en vraag of het inderdaad klopt.

50.000 euro kwijt
een oudere echtpaar (63 en 70) werden onlangs gebeld door iemand die zich voordeed als ING-medewerker. 
de bank belde om te waarschuwen dat er werd geprobeerd om 2000 euro over te boeken naar een rekening in Oekraïne.
de oplichter adviseerde om al het spaargeld snel te verplaatsen naar een andere rekening. zo raakte het stel 50.000 euro kwijt.

waarom met name ouderen hier het slachtoffer van worden? 
misschien dat ze toch wat goedgeloviger zijn. als ze horen dat hun spaargeld gevaar loopt, dan willen ze dat veilig stellen. ze hebben er tenslotte hun hele leven voor gespaard.
ouderen hebben vaak minder kennis van de digitale wereld. 
ze weten vaak niet dat als ze naar een externe site worden geleid om geld over te maken, het foute boel kan zijn. ze trappen er eerder in, het was toch een medewerker van de bank?
bij ouderenbond ANBO komen regelmatig dit soort meldingen binnen. 
ouderen zijn door spoofing al hun spaargeld kwijtgeraakt, we waarschuwen dan ook: trap er niet in.



tips:
1. vertrouw jij iets niet? neem contact met op je bank (of ander betrevende bedrijf) om navraag te doen of kijk op de website van de Fraudehelpdesk.
2. is een aanbieding te mooi om waar te zijn? dan is dit meestal ook het geval. neem over de aanbieding contact op met de Fraudehelpdesk.
3. moet je snel reageren? dit is een beproefde tactiek van oplichters om je over de streep te trekken. laat je dus niet onder druk zetten.
4. lees de kleine lettertjes. bij fraudeurs zit er altijd een addertje onder het gras.
5. ben jij ongevraagd of zomaar benaderd met een aanbieding (via post, telefoon, e-mail, fax, aan de deur)? let extra goed op! hier kan weleens een oplichter aan het werk zijn.
6. betaal liever niet vooraf en niet contant, tenzij jij zeker weet dat de andere partij betrouwbaar is.
7. ben jij eerder slachtoffer van fraude of oplichting geweest? let extra goed op! vaak geeft de ene oplichter jouw gegevens door aan de andere oplichter.
8. geef nooit jouw persoonlijke (bank-)gegevens af!  fraudeurs maken misbruik van je gegevens.
9. zit een aanbieding vol taalfouten? wees alert, dit kan een indicatie zijn voor fraude.

wees dus voorzichtig en doe niet gelijk wat iemand van je vraagt. 
klikt nooit zomaar op een link bij een email.
doe altijd navraag als je vreemde telefoontjes of emails krijgen!

tot het volgende blog .... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...