donderdag 28 september 2023

De meest voorkomende redenen voor een echtscheiding

Of het nu om juridische kwesties of emotionele betrokkenheid gaat, het einde van een huwelijk kan moeilijker zijn dan het einde van een relatie.  
Vaak ligt de reden voor een echtscheiding in het verleden, nog tijdens de relatie. Soms willen mensen scheiden om dezelfde reden dat ze twijfels hadden om de relatie aan te gaan. Het zijn meestal de dingen die je al irriteren, ze hebben zich gewoon zo lang opgestapeld dat je weet dat ze niet zullen veranderen.
Het is mogelijk dat de beslissing na jaren en jaren overpeinzen en proberen het huwelijk te laten werken toch ophoudt.
En hoewel elke relatie uniek is, zijn er enkele veel voorkomende redenen voor echtscheiding die vaak worden genoemd door psychologen en advocaten. 
En geloof het of niet, er zijn een aantal veel voorkomende redenen voor echtscheiding die paren over de hele wereld treffen.

1. Communicatieproblemen
Communicatie is cruciaal voor het succes van een relatie, en het gebrek daaraan kan leiden tot problemen met toewijding, organisatie, financiën en meer. Als je niet communiceren op een manier die jullie beiden begrijpen, wordt de discussie onproductief en ontstaat er wrok.
Jouw gedrag komt misschien niet overeen met wat je partner nodig heeft en daarom gaat een gebrek aan communicatie vaak vooraf aan een echtscheiding.

2. Gebrek aan liefde/intimiteit
Volgens een studie wees de helft van de pas gescheiden koppels gebrek aan liefde of intimiteit aan als de reden voor hun scheiding. 
Een gebrek aan lichamelijk contact en een inactief intiem leven zijn ook redenen voor echtscheiding, omdat ze leiden tot een disconnectie tussen het paar.

3. we waren niet klaar om te trouwen
De overeenkomst tussen twee partners helpt te voorspellen wie bij elkaar blijft en wie niet, als je te vroeg trouwt of niet in staat bent om te identificeren wie je bent en wat belangrijk voor je is, dan kies je misschien niet de beste partner.
Misschien was je niet volledig op één lijn met jezelf of was je niet 100% zeker toen je “ja” zei, en wanneer een reeks confrontaties, zoals verschillende waarden, emotionele bagage van vorige relaties en een gebrek aan echt vertrouwen zich voordoet, kom je in de richting van echtscheiding.

4. Financiële problemen
Geld kan gemakkelijk spanning in een huwelijk veroorzaken. Misverstanden over financiën maken dingen gecompliceerd, vooral als ze het teamwerk verstoren is. 
Na verloop van tijd kan de spanning zich opstapelen.

5. Huiselijk geweld
Van fysieke schade tot emotionele manipulatie, huiselijk geweld kan worden gestopt door echtscheiding. Op een veilige manier en met ondersteuning scheiden van een misbruikende partner is de beste manier om de cyclus van mishandeling te doorbreken. Het misbruik verschilt van oorzaken van echtscheiding, omdat het geen relatieprobleem is, maar iets dat in je partner zit. Ongeveer een kwart van de gevallen van huiselijk geweld leidt tot een echtscheiding. 


6. Overspel
Een relatie kan nauwelijks bloeien wanneer er geen vertrouwen is. 
In dit opzicht kan overspel de grootste vertrouwensbreuk zijn, en hoewel het mogelijk is om hiervan te herstellen, is het ook een veelvoorkomende reden voor echtscheiding.




Andere reden die zijn: 
* Geen partnerschap
* Verslavingen
* Gebrek aan emotionele ondersteuning
* Vermoeidheid
* Verloren gevoel van zelf

Hoe je het ook bekijkt, een scheiding is nooit leuk. Helemaal als daar kinderen tussen zitten.
Maar laten we er vanuit gaan dat het gewoon geen opties meer heeft, dan kan een scheiding misschien ook een verademing zijn.
Ik en mijn ex waren niet getrouwd, dat even voorop gezet, maar we hadden een kind.  
Ons probleem was een combinatie van verslaving en financiële problemen, daar waar ik dingen probeerde op te lossen, maakte mijn ex het groter door uitgaven die eigenlijk niet konden. 
Dat leidde tot mijn keuze om de relatie te beëindigen, ik zag een toekomst zonder hem beter voor mij samen met mijn dochter dan een waar hij nog bij zou zijn. 
En ik heb geen ongelijk gekregen. Het was niet altijd zonneschijn, maar ik wist wat ik had en wat ik kon besteden. 
Inmiddels is mijn ex wel een persoon die regelmatig als een vriend met zijn huidige gezin over de vloer komt. Daarbij is hij de vader van mijn kind, dat blijft gewoon staan. De relatie is niet altijd top maar mijn dochter is nu 21 jaar, oud genoeg om haar vader zelf op zijn fouten te wijzen.
In bepaalde opzichten is hij veranderd, zoals zijn verslaving met alcohol. 

Een scheiding is niet je eerste keuze maar ga voor jezelf na wat jouw voordelen zijn als je wel zou scheiden.
En wil je dan gelukkiger zijn of vast blijven hangen in wat je op dat moment hebt? 
Bij elkaar blijven voor de kinderen is onzin, die hebben er niks aan als je ongelukkig in de relatie zit, dat gaan ze ook merken. 
Bij huiselijk geweld kan ik alleen maar zeggen: zoek hulp, ga weg uit die relatie. Denk aan jezelf en eventueel je kinderen.

tot het volgende blog ... 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#385

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Geen heel lang blog dit keer maar er was ook verder geen post deze week.  Ik kan jullie alvast ...