donderdag 7 september 2023

Vijf fouten bij het gebruik van airco in de auto

Een airco in de auto is als gevolg van de steeds hetere zomers geen luxe. 
Gelukkig is het dit jaar met de hoge temperaturen meegevallen.
Maar je moet een airco wel goed gebruiken om daar je voordeel van te hebben.
Dit zijn de vijf meest voorkomende fouten en de oplossingen.


1. De airco bij het instappen meteen op de koudste stand en met de grootste blaaskracht inschakelen.
Beter is het om de portieren en de ramen eerst een minuut te openen voordat je de airconditioning aanzet. 
Zodra de auto is geventileerd, kun je instappen, de portieren en ramen sluiten en de airconditioning inschakelen.

2: De ‘lucht-recirculatie’ ingeschakeld houden
Bij het instappen kan het handig zijn om de interne recirculatie enkele minuten in te schakelen, zodat het interieur sneller afkoelt. 
Maar daarna moet het systeem op de stand met toevoer van buitenlucht worden gezet. 
Dit zorgt voor een gelijkmatigere en efficiëntere luchtstroomverdeling.

3: De airco ‘s ochtends nog niet inschakelen, omdat het dan nog kil is.
In onze land kan het ‘s zomers in de ochtend behoorlijk koel zijn. Toch is het verstandig om de airconditioning meteen aan te zetten om te voorkomen dat de ramen beslaan wanneer de buitentemperatuur begint te stijgen.

4: Verkeerd gerichte uitstroomopeningen
In de zomer hoor je vaak de opmerking ‘Zet de temperatuur eens wat lager, ik voel niks’ van passagiers in de auto. Meestal is het echter geen kwestie van een te hoog ingestelde temperatuur, maar zit de richting waarin de koude lucht door de auto stroomt niet goed. Om een gelijkmatige verdeling van de luchtstroom te krijgen, moeten de uitstroomopeningen naar boven wijzen en dus niet naar de gezichten van de inzittenden. Door deze eenvoudige handeling stroomt de lucht mooi rond door het interieur van de auto en bereikt de koelte elke passagier. Bovendien is het verstandig om de openingen naar boven te richten, omdat warme lucht stijgt en hierdoor de koelte sneller wordt verspreid.

5: Onvoldoende onderhoud van het aircosysteem
Veel aircosystemen hebben te lijden onder onvoldoende onderhoud. Zo adviseert automerk Seat om de filters elke 15.000 tot 20.000 kilometer te vervangen om een verminderde werking te voorkomen. Na enkele jaren is het bovendien nodig om de koelvloeistof te verversen of bij te vullen. Gebrekkig onderhoud kan leiden tot schimmelvorming in het systeem, wat weer nare geurtjes in de auto veroorzaakt.

(bron: HLN)

Tot het volgende blog ... 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken #84

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...