wij kijken hier in huis meer naar streamingdiensten dan de gewone tv.
deze bieden ons dan ook meer om te kijken wat we leuk vinden dan de gewone tv.
maar hoe zit het met de kijkcijfers van die programma's?
van tv-programma’s rollen de kijkcijfers de volgende dag over sociale media, maar streamingdiensten delen zo min mogelijk cijfers over wat er gekeken wordt.
waarom doen platforms als Netflix, Disney+ en HBO Max daar zo moeilijk over?
om meteen met de deur in huis te vallen: kijkcijfers voor losse programma’s zijn voor streamingdiensten een stuk minder belangrijk dan voor televisiezenders. zenders verkopen reclames rond tv-programma’s, en hoe beter die bekeken worden des te meer geld leveren ze op.
diensten als Netflix, Disney+ en HBO Max werken met een abonnementsmodel. zij hoeven geen advertenties te verkopen en hebben dus minder de noodzaak om openheid van zaken te geven. streaming platformen willen dat kijkers iets bij hen kijkt, en wat dat precies is maakt niet eens zo heel veel uit.
wat betekent dat nou?
laten we Netflix eens pakken als voorbeeld in dit verhaaltje:
soms deelt Netflix wel eens een succesje, maar dan op een manier waarop je er niet heel veel wijzer van wordt.
Bridgerton werd in recordtijd door 82 miljoen huishoudens bekeken, en er moet daarbij wel gezegd worden dat als de serie minstens twee minuten op stond het al mee wordt geteld. de cijfers lijken dus indrukwekkend, maar behalve Netflix zelf weet niemand wat er precies aan de hand is.
door veel informatie binnenboord te houden hoort niemand of Netflix misschien een paar dure flaters slaat, wat aandeelhouders zou kunnen verontrusten. daarnaast zou het de onderhandelingspositie van streaming platformen versterken als ze nieuwe series of films willen aankopen.
hoe minder je zakenpartner weet, des te sterker is je eigen positie!
zijn Netflix-series dan wel zo populair?
met deze strategie voorkomt Netflix mogelijk gênante situaties.
Netflix heeft eigen films en series en betaalt anderen om hun films en series te mogen laten zien.
populaire films worden altijd wel gekeken, en het is lullig als je moet toegeven dat je eigen producties minder goed bekeken worden dan bijvoorbeeld Saving Private Ryan.
met de wildgroei aan streamingdiensten van de laatste tijd zullen streamingdiensten nog meer geneigd zijn om hun kaarten aan de borst te houden. Netflix maakte onlangs bekend dat ze voor het eerst sinds 2011 abonnees hebben verloren. aandelen van het bedrijf raakten in één klap daarmee een derde van hun waarde kwijt…
mijn streamingdiensten
ik heb hier meerdere streamingdiensten en die worden zeker regelmatig beken.
ik heb Prime Video, Disney+, HBO max en Netflix.
als ik ga kijken naar ons kijkgedrag dan is dit onze volgorde van het meeste beken:
1. Prime Video
2. Disney+
3. HBO max
4. Netflix
Netflix was in december weer populair bij ons van wegen hun aanbod kerstfilms. verder volgen we hier ook de serie Stranger Things.
via Prime Video kijken we momenteel Doctor Who en The Boys en HBO max The Wintchersters, The Vampire Diaries, The originals en Supernatural wat ons aantrekt.
via Disney kijken we elke week wel een Disney klassieker, de Marvel films en Star Wars.
ik heb ooit ook Discovery+ gehad maar die heb ik stopgezet omdat er te weinig nieuwe dingen op kwamen die mij interesse hadden.
ik zei het al, de gewone tv biedt weinig. hoewel op zaterdagavond ‘wie is de mol?’ ons weer wel aantrekt.
tot het volgende blog …
Geen opmerkingen:
Een reactie posten