dinsdag 27 september 2022

geheime verkooptrucs van supermarkten

we leven momenteel in dure tijden en proberen daarom te besparen op wat we kunnen, maar supermarkten weten ons soms op zeer slinkse wijze te verleiden tot zogezegde koopjes. of wat dacht je van de producten waarvan jij denkt dat je lekker gezond bezig bent?

vergeet het maar, je wordt gewoon beduveld met slimme trucs.  

hier een paar van die voorbeelden: 


valse aanbiedingenschap

de supermarkt is eropuit om je producten te laten kopen die je niet op je lijstje hebt staan. een schap met aanbiedingen, vaak op de kop van een rij, is zo’n prikkel waar je aandacht op blijft hangen en je uit je vaste rondje haalt. 

nu is kan het zo zijn dat sommige listige supermarkten spullen op de aanbiedingen plek zetten terwijl ze helemaal niet in de aanbieding zijn. 

daardoor krijg je ten onrechte een signaal in de hersenen en heb je een grotere kans op een impulsaankoop. 


met water is van alles mogelijk

voor het tv-programma De keuringsdienst van waarde was ooit eens te zien hoe studenten van de voedings vakopleiding leerden om ham in te spuiten. 

een soort injectiespuiten met water en eiwitten staken ze in een grote homp ham. daarmee is het mogelijk een ham twee keer zo groot te maken en het is tevens de reden waarom je plakje achterham zo nat en glimmend is.


wortel en ui in de ijsbergsla

we kennen allemaal van die zakjes voorverpakte sla met gesneden wortel en ui er doorheen? 

dat zit er niet doorheen voor de smaak of textuur, maar om een andere reden. 

als je sla snijdt, ijsbergsla bijvoorbeeld, worden de snijvlakken roodachtig van kleur. daardoor oogt het minder vers voor de klanten, terwijl het niet minder vers is of smaakt. de oplossing? meng er wortel en rode ui doorheen, waardoor de roodheid minder opvalt. een trucje waar ik ook niet vanaf wist.


de niet geheel toevallige supermarkt route 

misschien let je er totaal niet, net als ik maar misschien is het je weleens opgevallen dat melk helemaal achter in de supermarkt staat en de eieren altijd onvindbaar zijn. beide producten zijn heel gewild. als jij alleen maar een pak melk nodig hebt, moet je toch die hele supermarkt door. 

voordat je de eieren hebt gevonden, moet je alle schappen langs en hopelijk neem je dan toch nog iets anders mee naar huis dan alleen je melk.

en let er eens op: hoe vaak komt met meer thuis dan alleen dat product waar je voor naar de supermarkt ging? 


draai een product eens om

producenten mogen op de verpakking beweren wat ze willen, maar op de achterkant staat op de ingrediëntenlijst wat er daadwerkelijk in een product zit.

Ik ben geen persoon die alles na staat te lezen maar misschien zou ik het toch eens moeten doen.

wist jij dat er in geraspte kaas aardappelzetmeel zit?  in al die pakjes zit aardappelzetmeel  zodat die kaas minder aan elkaar klontert. 

je zou dus beter een stuk kaas kunnen kopen en die door een raspmolentje halen of het bij de kaasafdeling laten raspen. 

maar ja, die voorverpakte spullen zijn vaak dan toch weer makkelijk snel en net iets goedkoper. 


o ja dan nog even dit: als een ingrediënt er in zit, mag je het hele product ernaar noemen, ook al is het maar een piepklein beetje. 

in zalmsalade zit slechts een snippertje zalm, guavesap bestaat  voor 85 procent uit appelsap of cantharellensoep met één cantharel per pak: allemaal verkrijgbaar voor een klein prijsje.


de fabrikanten mag jokken op het etiket

ik zei het hierboven ook al, voor teksten en plaatjes op verpakkingen zijn geen regels. ze mogen zeggen dat de boerenchips ‘naar grootmoeders recept’ zijn gebakken, terwijl er geen oma of recept aan te pas komt. 

ze mogen een plaatje van een kip in een grasveld op een doos biologische eieren zetten, terwijl kippen überhaupt ooit in een grasveld heeft gelopen. 

zo mogen ze zeggen dat Zonnatura oplosthee bestaat uit ‘de beste ingrediënten uit de natuur’, terwijl het voor 92 procent uit suiker bestaat. Ja, echt waar. 

deze zag ik zelf ook even niet aankomen, zo gezond en puur natuur is het dus ook weer niet. 

de ingrediëntenlijst wat er daadwerkelijk in een product zit moet wel kloppen, vandaar dat het soms slim is om de stap van hierboven even te doen. 


pak een mandje in plaats van een karretje

met een karretje koop je meer spullen die je eigenlijk niet nodig hebt. oké feit gegeven dat je niet altijd alles met een mandje kan halen.

maar het feit blijft dat ons brein nu eenmaal zo werkt nu dat als we vijf producten in zo’n grote kar zien liggen we dat een beetje zielig vinden. 

als je echter een mandje pakt voel je daadwerkelijk het gewicht van al die spullen die je daarna mee naar huis moet slepen. 

er is één uitzondering om wel een karretje te pakken en dat is als je met jonge kinderen boodschappen doet. 

in de schappen staan namelijk allerlei producten op kinder ooghoogte, ook een slimme kindermarketing truc die je kinderen al jengelend en schreeuwend in je mandje willen gooien. dus zet ze lekker in het stoeltje van het boodschappenwagentje. kan een hoop gedoe schelen. 



bron: de supermarkt survivalgids van Teun van de Keuken 


tot het volgende blog ....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...