vrijdag 21 februari 2020

WhatsAppfraude komt steeds vaker voor

steeds meer criminelen zien geld in WhatsAppfraude en creëren allemaal hun eigen variant waardoor het allemaal net echt lijkt.
de politie krijgt steeds vaker meldingen van mensen die opgelicht zijn door middel van WhatsAppfraude. 
in 2018 telde de politie landelijk 250 meldingen. vorig jaar telden ze al 650 aangiften van fraude via Whatsapp. en naar verwachting zal het aantal oplichtingen zelfs blijven stijgen.


doen zich voor als familielid
een voorbeeld hiervan is dat criminelen zich voordoen als familielid, zoals bijvoorbeeld een vader of een moeder.
ze verzoeken in een appbericht om geld over te maken omdat ze in geldnood zitten.
de criminelen hebben vooraf al veel onderzoek gedaan. 
zo hebben ze bijvoorbeeld veel persoonlijke informatie verzameld en vertellen er gelijk bij waarom het nummer niet bekend is.dit kan omdat ze de ‘oude’ telefoon in het toilet hebben laten vallen.ze maken mensen van alles wijs.
omdat de criminelen het zo echt mogelijk laten lijken, trappen mensen er makkelijk in.

WhatsAppfraude voorkomen
voorkomen dat je zelf slachtoffer wordt van WhatsAppfraude? 
let dan op deze dingen:
1.een 'bekende' stuurt je een appje vanaf een onbekend nummer (de profielfoto klopt).
2.deze 'bekende' zit in geldnood en vraagt je om geld voor te schieten.
3.er is (veel) haast bij.
4.de 'bekende' wil niet op een andere manier communiceren, of hij beweert dat dit niet kan.

krijg je een verzoek van iemand waarbij er veel geld wordt gevraagd, bel dan altijd die persoon op om te vragen of het klopt.
criminelen halen vaak persoonlijke informatie over jou van Marktplaats af. vaak staat op je marktplaatsaccount je naam, woonplaats en telefoonnummer openbaar. je kan dit veranderen en ervoor kiezen om je telefoonnummer niet te tonen.
let op je social media accounts. zorg ervoor dat je account niet openbaar staat en dat criminelen je foto’s gemakkelijk van je account kunnen halen.
als je een situatie vanaf het begin al niet vertrouwd, zoek dan het nummer op via google. er bestaat een kans dat het nummer al vaker is gebruikt om mensen op te lichten.
stel de 'bekende' een vraag waarop een oplichter geen antwoord op kan weten.

wees dus een gewaarschuwd mens en neem niet iedere bericht van een vriend of familielid als waarheid aan, check het heel goed voor je iets doet!
afgelopen week kreeg ik vanuit Marktplaats een email dat er verdachten activiteiten waren op mijn account vanuit Brazilië, en met de wetenschappen van werkwijze  bij WhatsAppfraude heb ik even wat maatregels genomen met mijn account op Marktplaats.
geld vragen is iets waar ik zelf een hekel aan heb, ik leen zelf dus ook nooit geld uit. gelukkig weten mijn vrienden dat ook. 
maar wees gewaarschuwd als je wel een appje krijgt: ik was het niet!!


tot het volgende blog ... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken#79

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...