dinsdag 18 februari 2020

moedermaffia

***dit blog staat ook op mamaplaats.nl***

het lijkt allemaal zo onschuldig, advies geven aan andere moeders.
je hebt geluk als je er voor gewaarschuwd bent  en met nog meer geluk ontkom je er zoveel mogelijk aan. 
je kan gesprekken gaan ontwijkt, je praat je eronder uit of loopt uit voorzorg met een grote boog om elke moeder heen. 
als ze je wel hebben aangesproken galmen hun woorden nog dagen in je hoofd na: de Moedermaffia! 

moedermaffia
“een groep moeders die zich vol overgave stort op alle aspecten die bij het moederschap horen en bepaalde opvattingen heeft en uitdraagt over de juiste wijze van opvoeden en het vervullen van het moederschap, bijvoorbeeld over het geven van borstvoeding, betalingsmethoden, kinderopvang en werken in combinatie met een gezin.”
aldus de betekenis van moedermaffia volgens het Nederlandse taalinstituut.
vrij vertaalt in mijn eigen woorden: een stel opgefokte moederkippen die het nodig vinden om zich met het kippenhok en hun kuikens te bemoeien buiten dat van hun zelf om!
en ik zou als een vos in het kippenhok bij hun wel eens willen huishouden.

iedere moeder is uniek, we doen het allemaal op onze eigen manier omdat wij zelf zo zijn grootgebracht of omdat het bij (misschien) je geloof zo hoort. of misschien omdat je gevoel zegt dat je het zo moet doen. dat is iedereen zijn eigen keuze! we kijken allemaal anders op het moederschap en we doen niet altijd hetzelfde in de opvoeding van je kindje. dus waarom zou je dan als moedermaffia je bemoeien met het leven van een ander? wie denk jij te zijn om te denken de wijsheid te bezitten hoe je een kindje op de wereld zet en het groot brengt?

de regels zijn in de loop der jaren erg veranderd, dat geef ik eerlijk toe. en dat zal ook best wel nodig zijn maar soms ook wel overdreven. en dat is mijn persoonlijke mening, dat hoef je niet met mij eens te zijn. maar ik heb er altijd zo over gedacht: mijn oma heeft 7 kinderen in gezonde toestand, zonder bijzonderheden groot kunnen brengen. ze hebben een tweede wereld oorlog overleeft en een watersnoodramp, de middelen waren in die tijd weinig en toch konden ze hun kroost opvoeden. meisjes die trouwde tussen hun 16 en 21 jaar was ook geen probleem, want zo was het en nu … als het gebeurd dan hebben we daar gelijk een oordeel over. nog zo jong, je vergooid je jeugd en meer van dat soort opmerkingen. wie zijn wij om te oordelen over een ander, niet altijd is ons eigen leven perfect dus waarom oordelen over een ander?
ja natuurlijk zijn er ook gevallen waar het gruwelijk mis gaat, genoeg voorbeelden bij jeugdzorg en de kinderbescherming, en zelf daar zijn voorbeelden van dat kinderen 
onnodig bij ouders zijn weggehaald. dus bij dit soort organisaties heb ik ook mijn grote twijfels.

moedermaffia! nou, ik ben terror-oma in-spe. mijn dochter is 18 jaar en wil dolgraag een kindje. ik sta achter die keuze, deze is gemaakt op basis van haar gezondheid. dat wil niet zeggen dat zij gelijk met de eerste de beste gast in de koffer zal duiken in de hoop dat … nee, er moet nog wel iets van positief DNA inzitten. alleen al door dat uit te spreken en te delen kreeg ze de nodige reactie van de moedermaffia, en terror-oma in-spe was geboren: dat is mijn kind en jullie vallen haar aan! en dat is een ding wat ik niet pik! blijf met die bemoeizuchtige snavels uit mijn nest!

zelf een bekende youtube -moeder krijgt de wind van voren als ze in een live blog verteld het een mooi iets te vinden als je jong moeder wilt worden net als mijn dochter. dit was na aanleiding van een liveblog van haar waar mijn dochter haar wens aan haar had laten weten en zij er in een gesprek op in ging.

laten we gewoon lekker het respect opbrengen om iedere moeder haar eigen gezin te runnen en niet op alles commentaar te geven als of je de heilige bijbel der opvoeding bezitten. iedereen heeft recht op zijn eigen keuze, daar hebben we geen beter wetende, opgefokte moederkippen bij nodig die ons willen vertellen hoe wat je met kinderen doet. bemoei je dus lekker met je eigen broedhok en hou je snavel uit die van mij! 

tot het volgende blog ... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken#79

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...