donderdag 13 februari 2020

herstel longen ex-rokers beter dan gedacht

de longen van ex-rokers blijken beter te herstellen dan eerder werd aangenomen, blijkt uit een nieuwe Britse studie.
en dat is voor een ex roker al mijzelf best goed nieuws, er is dus nog hoop.


wetenschappers wisten al dat het risico op het ontwikkelen van ziekten zoals longkanker afnam als een persoon stopte met roken. 
ook was bekend dat stoppen met roken nieuwe schade aan de longen voorkomt.
Britse wetenschappers hebben nu echter ontdekt dat het lichaam van een ex-roker in staat is om enkele door tabak beschadigde longcellen te vervangen voor gezonde exemplaren. tot 40 procent van alle longcellen van ex-rokers bleken gezond te zijn, nadat zij gestopt waren. dat is vier keer zoveel als bij mensen die nog roken.
om tot hun bevindingen te komen analyseerden de onderzoekers stukjes longweefsel van zestien verschillende personen, onder wie rokers, ex-rokers, volwassenen die nog nooit hadden gerookt en kinderen. 
de onderzoekers keken specifiek naar mutaties in cellen, die kunnen leiden tot kanker.

volgens de onderzoekers van het Wellcome Sanger Institute biedt het onderzoek hoop aan rokers die graag willen stoppen. 
mensen die dertig, veertig of meer jaar hebben gerookt, zeggen vaak dat het al te laat is om te stoppen, omdat de schade toch al is aangericht. 
wat zo opwindend is aan deze studie is dat het laat zien dat het nooit te laat is om te stoppen.
sommige mensen die meededen aan het onderzoek hadden in hun leven meer dan vijftienduizend pakjes sigaretten gerookt. 
maar binnen een paar jaar na het stoppen, vertoonden veel cellen in hun luchtwegen geen schade meer door tabak.


gestopt!
ik heb gerookte vanaf mijn 13 jaar tot vorige jaar. toen ging het mis en kreeg ik een wake up call wat mijn gezondheid betreft.
in sommige families komen hoge cholesterolwaarden en hart- en vaatziekten vaak voor, zo als bij mij,FH noemen ze dat.
met medicijnen en wat aanpassingen in je leef gewoontes is het best leefbaar.
door de Familiare Hypercholesterolemie (FH) was het ook belangrijk dat ik ging stoppen met roken. mede door het roken was mijn cholesterol te hoog.
om niet gelijk te veel over mijn heen te krijgen had ik de weken ervoor het roken afgebouwd.
15 juli 2019 heb ik de laatste sigaret gerookt! dikke streep door het roken.

en sindsdien ben ik nog steeds rookvrij!
mijn longen hebben wel een klein ontwikkelingsprobleempje door dat ik op jonge leeftijd al rookte maar ze zijn verder in een prima staat voor een ex roker als ik.
en berichten als deze maken mij alleen maar blijer dat ik gestopt ben met roken.

dus, wat houdt jouw nog tegen om te stoppen? als je stopt doe het dan omdat je het echt zelf wilt of misschien omdat je gezondheid dat verplicht maar stop niet om dat anderen er over zeuren, dan kan ik je nu al zeggen dat het gaat mislukken. je moet het echt zelf willen!

tot het volgende blog .... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken#79

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...