dinsdag 7 juni 2022

ik lees ... Hercule Poirot

Ik lees graag, en in dit blog deel ik boeken die ik heb gelezen en graag als leestip met jullie deel.
Mijn smaak in boeken is erg breed, literatuur, romans, crime, fantasie, science fiction, eigenlijk alles wat mijn wel aanspreek wat je op de achterkant leest. 
Boeken van een bepaalde schrijver of schrijfster, boeken die verfilmd zijn of gewoon zo een simpel supermarkt romannetje. 
Boeken die ik gloednieuw koop of ergens op een boekenmarkt of gewone op de rommelmarkt ben tegen gekomen.
Een boekwinkel is voor mij als een snoepwinkel voor kinderen.
Een boek is van papier en hou je in je handen vast, geen apparaat met van die digitale boeken, dat is niks voor mij.
O ja ... ik lees Nederlandse boeken maar ze zullen vast ook in andere talen verkrijgbaar zijn.


Hercule Poirot
Moord in de Oriënt-Expres/Moord op de Nijl
Agatha Christie

samenvatting: 
Moord in de Oriënt-Expres
Als Hercule Poirot vanuit Istanbul met de Oriënt-Expres naar Engeland terugkeert, verwacht hij een rustige reis. Maar rond middernacht strandt de trein in de sneeuw en de volgende ochtend blijkt één van de passagiers op een gruwelijke manier te zijn vermoord. Poirot vindt bij het ondervragen van zijn medepassagiers zo veel tegenstrijdige aanwijzingen, dat hij algauw vermoedt dat dit de meest wonderlijke moordzaak uit zijn carrière zal worden.
 
taal: Nederland
bindwijze: paperback 
verschijningsdatum: eerste uitgave 1934
aantal pagina’s: 222 
categorieën:  literatuur en roman, thriller, detectives, klassiekers

samenvatting:
Moord op de Nijl
Hercule Poirot hoort toevallig hoe twee mensen plannen maken voor een huwelijksreis naar Egypte. Als hij een paar maanden later een bootreis maakt over de Nijl, ontmoet hij het stel bij toeval weer. De man is inderdaad op huwelijksreis, maar met een andere vrouw. En het meisje is er ook... Alleen! De situatie bevalt Poirot helemaal niet, maar wat kan hij anders doen dan afwachten wat er gebeuren zal?

taal: Nederland
bindwijze: paperback 
verschijningsdatum: eerste uitgave 1937
aantal pagina’s: 252 
categorieën:  literatuur en roman, thriller, detectives, klassiekers

Agatha Christie is geboren als Agatha Mary Clarissa Miller. 
In 1914 trouwt ze met Archie Christie, waarna ze zijn naam overneemt.
In 1916 schrijft ze haar eerste boek, The mysterious affair at Styles. 
Ze is geestelijk moeder van onder meer Hercule Poirot, Miss Marple, Tommy en Tuppence en Mr. Harley Quin.
Agatha Christie is één van de meest succesvolle auteurs aller tijden.

Hercule Poirot
Hercule Poirot is een fictieve Belgische detective. Hij speelt de hoofdrol in een boekenreeks van Agatha Christie. 
Hij wordt meestal bijgestaan door kapitein Hastings en/of hoofdinspecteur Japp van Scotland Yard. In een aantal boeken werkt Poirot ook samen met schrijfster Ariadne Oliver.
Poirot, een voormalige Belgische politiechef in Brussel, is ijdel, allesbehalve bescheiden en geniaal. 
In de verhalen steekt hij zijn genialiteit niet onder stoelen of banken en bedient zich vaak van Franstalige uitdrukkingen. 
Heel bekend is: les petites cellules grises (de kleine grijze cellen, de hersenen dus). 

Vele boeken zijn verfilmd en ook zijn er televisieseries van gemaakt. 
Door velen wordt de acteur David Suchet gezien als degene die Poirot het beste weergaf. 
De televisieserie Agatha Christie's Poirot met Suchet in de titelrol verfilmde uiteindelijk alle Poirot-boeken en korte verhalen die Christie tijdens haar leven schreef.
Agatha Christie heeft van Poirot 34 boeken en meerdere korte verhalen geschreven. 
Sinds 2014 is de schrijfster Sophie Hannah, met toestemming van de erven van Agatha Christie, begonnen aan een nieuwe reeks avonturen van Hercule Poirot.

Via de onderstaande link vind je een lijst met alle Poirot boeken die er zijn.

De boeken hebben je meteen in je greep. Het is net zo spannend en meeslepend om ze te lezen als om de films met David Suchet te kijken.
Dit zijn de enige boeken die ik heb van uit de serie met Hercule Poirot. Maar deze twee verhalen zijn zeker mij favorieten van uit de serie. 
De boeken hebben een goede opbouw, een lekkere schrijfstijl en een heerlijke spanningsboog. 

waar te koop
The House of Books is verschillende boeken gaan uitgeven in een nieuwe jasje.
Zoals de twee versie’s die ik dus heb. 
Deze zijn gewoon te vinden via Bol.com.  
De prijs van deze boeken zijn 16,99 (+verzendkosten)

tot het volgende blog .... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...