woensdag 16 maart 2022

postcrossing#290

hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing.
en we gaan gelijk maar van start want er was heel veel post deze week.
je weet het nooit bij postcrossing, zo heb je niks en zo heb je heel veel.
dat maakt postcrossing ook zo leuk. 

de eerste kaart die afgelopen week binnen kwam rollen.
deze kaart komt uit Duitsland en heeft een reisafstand van 542 km achter de rug.
een lekker fleurig kaartje.
de afbeelding is geschilderd door een 17 jarige jongen uit Seoul die volgens de tekst de best mannelijk schilder van zijn klas was.
de afzendster van deze kaart had voor mij een moeilijk te lezen handschrift, ik kon niet alles goed lezen om er iets van te begrijpen.
ik heb er uit kunnen halen dat ze lerares is en dat haar hobby's fietsen, koken en lezen zijn. 
toch ben ik heel blij met het kaartje, ook al kon ik de goede bedoelde tekst niet lezen. 


er was nog meer post deze week.
deze kaart komt uit Finland en heeft een reis van 1617 km achter de rug in 7 dagen.
deze afbeelding is van een boekwinkel in New York. en een boekwinkel is voor als een snoepwinkel voor kleine kinderen.
ik ben er dol op!
ik kan echt op mijn gemak door een boekwinkel lopen en kijken wat er allemaal staat.
de afzendster is zelf ook dol op lezen en heeft altijd een boek bij. handig als je even een moment voor jezelf heb.
gewoon lekker gaan zitten en lezen
ook in Finland hebben ze te maken gehad met maatregels voor covid-19, door de extra vrije tijd was er ook meer tijd om te kunnen lezen.
ik herken dat wel, dat hadden wij hier ook toen de kringloopwinkel dicht was.



en na de vele weken van rustige weken met de post heb ik deze week genoeg binnen gekregen.
deze kaart komt uit Estland en heeft een reisje van 8 dagen achter de rug van 1550 km.
en ik moet eerlijk zeggen dat ik Estland alleen van naam ken en over het land zelf weet ik niks.
als ik de afbeelding zo zie denk ik dat dit een oude foto is waar ze een kaart van hebben gemaakt.
de tekst was half te lezen omdat het postbedrijf weer eens stempels over de tekst heeft gezet. 
ik heb er nog wel uit kunnen halen dat de afzendster een kijkje had genomen in de webwinkel en de kaarten erg leuk vond. en dat dat ook nog wel van pas zou komen als ze weer eens kaarten nodig heeft. 

tja, het volgende kaartje is voor mij een raadsel.
de kaart komt uit Duitsland en heeft er 69 dagen over gedaan om 500 km af te reizen voordat ik hem heb ontvangen.
laat ik beginnen met het feit dat de kaart al is verstuurd op 3 januari van dit jaar.
normaal duurt de post tussen Duistland en Nederland nooit zolang. 
iets wat mij gelijk op viel was dat er geen postzegel meer op zit, maar je kan nog wel een stukje zien van een poststempel. dus er moet een postzegel opgezeten hebben.
de grote vraag: waar is die gebleven en heeft het zolang geduurd omdat ze bij de post niet konden besluiten of ik de kaart moest krijg met of zonder een porto boete? 
meestal is bij te weinig of onjuist gefrankeerd het zo dat je hier in Nederland een kaartje erbij krijgt met het verzoek om de kosten plus nog extra kosten te betalen. 
zo al ik al zei: een waar raadsel. maar hij is uiteindelijk dan toch bij mij aangekomen. 
dat moet voor de afzendster een opluchting zijn. 

dan is er afgelopen week ook nog post op zijn bestemming aan gekomen.
de kaart van vorige week, postcrossing 289 ging naar Duitsland en die heeft zijn bestemming na een reisje van 274 km bereikt in 2 dagen. 
dan uit postcrossing 285, een kaartje naar Rusland, deze is op zijn bestemming aangekomen na een reis van 1875 km in 31 dagen. 

en deze week heb ik dit kaartje op de post gebracht.
dit kaartje gaat naar HongKong en zal een reis gaan maken van 9363 km voor het op zijn bestemming is. 
en het is deze keer een kaart is er weer eentje uit het kaarten alfabet, we zitten hebben A en B gehad en gaan door met de C van Cat. 
de ontvangster van deze kaart reist graag rond om de wereld te ontdekken en verschillende culturen en tradities te ervaren. 
ze hou ook van fotografie, kalligrafie, postzegels verzamelen en dieren. 
en daarmee dacht ik dat deze schattige kat wel in het rijtje paste met dingen waar ze van houdt.
we gaan het afwachten hoe de reactie zal zijn op deze Kitty Cat. 



de oorlog in Oekraïne
het is nu bijna 3 weken geleden dat de recente Russische invasie van Oekraïne begon, en het verdriet en de zorgen die we voelen zijn alleen maar toegenomen. 
sindsdien hebben ze bij postcrossing tientallen berichten beantwoord.
sommigen van jullie hebben postcrossing gevraagd om postcrossers in Rusland en Wit-Rusland te blokkeren, als een manier om te protesteren tegen de oorlog. 
ze begrijpen het gevoel van hulpeloosheid en de wil om iets te doen, maar net zoals ze geloven dat mensen van alle leeftijden, geslachten, religies of andere overtuigingen een plaats hebben in onze postcrossing familie, vinden ze niet dat de nationaliteit van mensen of wat hun regeringen doen moet worden gebruikt als reden om ze uit te sluiten van deelnamen. postcrossing gaat over gewone mensen, en niet over hun regeringen, politici of generaals. 
als je sterk het gevoel hebt dat je geen ansichtkaarten wilt sturen naar postcrossers in een bepaald land, respecteren ze dat, maar in dat geval zal jezelf voorlopig geen adressen op de website moeten vragen en je account op inactief moeten zetten. 
juist in deze moeilijke tijden zijn verbinding en communicatie soms hard nodig.
postcrossing is zo een voorbeeld van een waardevolle hulpmiddel om meer begrip, empathie en vrede in de wereld te brengen, en bij postcrossing geloven ze dat dit een belangrijk onderdeel is van hun missie. 

en hierbij wilde ik het voor vandaag houden.
wil ik jullie weer bedanken voor jullie aandacht en graag tot het volgende blog ...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

ik lees ... Bloed & Honing

Ik lees graag, en in dit blog deel ik boeken die ik heb gelezen en graag als leestip met jullie deel. Mijn smaak in boeken is erg breed, lit...