dinsdag 8 maart 2022

ik lees ... De Iron Fey serie

Ik lees graag, en in dit blog deel ik boeken die ik heb gelezen en graag als leestip met jullie deel.
Mijn smaak in boeken is erg breed, literatuur, romans, crime, fantasie, science fiction, eigenlijk alles wat mijn wel aanspreek wat je op de achterkant leest. 
Boeken van een bepaalde schrijver of schrijfster, boeken die verfilmd zijn of gewoon zo een simpel supermarkt romannetje. 
Boeken die ik gloednieuw koop of ergens op een boekenmarkt of gewone op de rommelmarkt ben tegen gekomen.
Een boekwinkel is voor mij als een snoepwinkel voor kinderen.
Een boek is van papier en hou je in je handen vast, geen apparaat met van die digitale boeken, dat is niks voor mij.
O ja ... ik lees Nederlandse boeken maar ze zullen vast ook in andere talen verkrijgbaar zijn.





De Iron Fey serie
de ijzerkoning
Julie Kagawa

samenvatting
Mijn naam is Meghan Chase. Over minder dan vierentwintig uur word ik zestien. Sweet sixteen, maar ik geloof niet dat dat voor mij opgaat. 
Alles in mijn leven begint op een griezelige manier uit de hand te lopen, en dan is het feit dat mijn moeder en stiefvader mijn verjaardag weer zijn vergeten nog mijn minste probleem.
Wat gebeurt er allemaal? Net als mijn broertje zie ik ineens overal vreemde monsters, in het bos bij de bushalte lijkt zich iets engs schuil te houden en op school staat er plotseling op een computerscherm: Meghan Chase, we komen je halen...
Maar wat ik ook had verwacht, in ieder geval nóóit dat ik te horen krijg dat ik de dochter van een elfenkoning ben, en ook niet dat ik opeens naar een beangstigend bizarre wereld moet afreizen om mijn broertje te redden. Een wereld waarin machtige wezens schijnen te denken dat ik een belangrijke rol zal spelen in hun strijd tegen een duister kwaad. Huh?
En wat ik al helemaal niet had kunnen dromen is dat ik verliefd zou worden op een mysterieuze prins - die helaas niks van mij wil weten... Hoe overleef ik in een wereld waarin echte vrienden op één hand te tellen zijn?

taal: Nederland
bindwijze: paperback 
verschijningsdatum: Julie 2012
aantal pagina’s: 384
categorieën:  Fantasy en Dark romance, Young Adult

De serie bevat  tot nu toe 10 boeken en er is zelfs een spin-off (deel 5) met drie boeken in één! 
ik heb de volgorde van de Iron Fey serie op een rij gezet voor je.
1. De ijzerkoning
2. De ijzerprinses
3. De ijzerkoningin
4. De ijzerprins
5. De ijzerlegende: De overtocht – winter, De overtocht – zomer, De voorspelling 
vervolg serie De Iron Fey: Call of the Forgotten.
6. De verloren prins
7. De duistere fae
8. De ijzerstrijder
nog een vervolg: The Iron Fey: Evenfall
 9. De ijzerraaf  
10. Het ijzerzwaard 
11. nog niet bekend

Julie Kagawa
Julie Kagawa is een Amerikaanse auteur, vooral bekend van The Iron Fey Series. de complete serie bestaande uit 15 boeken, dus we hebben nog meer delen te goed uit deze serie.
Ze is geboren in Sacramento en opgegroeid op Hawaï. Ze begon al met schrijven toen ze nog op school zat.
Verder schreef zij ook de serie van Bloed van Eden,Schaduw van de vos en de Talon Saga.(heb ik eerder beschreven in een blog van ik lees in juni 2021)

De ijzer fey: 
De ijzerkoning, De ijzerprinses en De ijzerkoninginin
In deze  verhalen draait het om Meghan die samen met Ash, de winterprins, zoon van Koningin Mab van het Winterhof en Puck/Robin Goodfellow, hofnar van het Zomerhof gaat ze de strijd aan met de ijzerkoning om de dreigt er oorlog tussen het Zomerhof en het Winterhof, nadat de machtige Scepter van de Seizoenen verdwenen is. 
Meghan weet als enige dat de Scepter is gestolen door de IJzerfae, maar niemand gelooft haar. kan zij, een halfbloed fae, Nimmernimmer van de ondergang redden?
Dan blijkt de koning van het IJzerrijk uit te zijn op haar magische krachten, die hem oppermachtig zullen maken. Meghan is de enige die hem kan tegenhouden, maar dan moet ze wel eerst haar krachten onder controle krijgen.

De winterprins
Nu is Meghan de IJzerkoningin, heerseres van een rijk waar Zomer- en Winterfae niet kunnen overleven. 
Om bij haar te kunnen zijn, moet hij het ultieme offer brengen en sterfelijk worden. Samen met Puck vertrekt hij naar het einde van de wereld, waar hij een aantal proeven moet afleggen om een ziel te krijgen. Maar de prijs is hoog, en de keuzes die hij moet maken zijn onmogelijk. 

De IJzerlegendes
De overtocht zomer en winter en De voorspelling zijn een soort tussen verhalen.
De overtocht - winter gaat over de belofte die Meghan aan Ash deed in het eerste boek.
De overtocht - zomer gaat over Puck die Ash kan helpen het Zomerhof binnen te komen. 
en De voorspelling gaat over een duistere voorspelling die alles te maken heeft met het vervolg van De Iron Fey: Call of the Forgotten. 

De Iron Fey: Call of the Forgotten: 
De verloren prins, De duistere fae, De ijzerstrijder
Ethan, het broerje van Meghan die nu koningin is van het IJzerrijk. 
Als kleuter werd hij ontvoerd door de fae en meegenomen naar hun magische wereld. Hij werd gered door Meghan.
Sindsdien probeerde hij de fae te negeren en nóóit te laten merken dat hij ze kan zien. Tot dat hij zich bemoeien met de problemen van Todd, een half-phoeka, die zich de woede van de fae op de hals heeft gehaald en raakt tegen zijn zin betrokken bij de gebeurtenissen in het land van de fae…
dan raakt hij ook nog betrokken bij plannen van zijn neefje Keirran die duistere krachten die hij oproept, omdat zijn vriendinnetje Annwyl aan het ‘vervagen’ is, brengt dat Nimmernimmer en de menselijke wereld in groot gevaar. Kierran verraad hun allemaal, nu leidt hij een leger van Vergeten fae in een opstand tegen de oude rijken van Zomer en Winter. Ethan haat die magische rotwereld, maar hier kan ik mijn neef dus echt niet mee weg laten komen! Wat voor regels ik er ook voor moet overtreden, hij zal hem tegenhouden!

De ijzer Fey: Evenfall:
De ijzerraaf, Het ijzerzwaard Er is iets gaande in Nimmernimmer. Puck hoort de geruchten voor het eerst op de goblinmarkt, waar een oude vriend zijn hulp inroept. Samen met Meghan, de IJzerkoningin, en zijn oude rivaal prins Ash neemt hij het op tegen een vijand die al het bestaande leven bedreigt! Als Keiran wordt vermist heeft dat allemaal te maken met de eeuwenoude vijand die is opgestaan en de wereld van de fae bedreigt. Er ontstaat paniek, het kwaadaardige wezen haalt bij iedereen die met hem in aanraking komt het slechtste naar boven. Ash, Meghan en hun vrienden hebben geen idee hoe ze dit kwaad moeten bestrijden. Maar als zij het niet tegenhouden, zal de chaos in de wereld de overhand nemen en alles voorgoed kapotmaken… wanneer deel 3 uit deze serie gaat uit komen is nog niet bekend.

Ik was zeer enthousiast, maar ook sceptisch toen ik hoorde dat er een nieuw Iron Fey boek aankwam. Wat kan er nog gebeuren met al die personages na al die jaren? Maar de sfeer van de nieuwe verhalenlijn is nog het zelfde en het is niet een slap verhaal wat in elkaar is gedraaid. De personages zijn nog authentiek en heel herkenbaar. En het geeft een klein beetje inzicht hoe het verder is gegaan na het einde van het laatste verhaal.
kortom: ik ben helemaal happy met dit vervolg! Persoonlijk heb ik erg genoten van deze boekenreeks. Een dromerige wereld die op een mooie manier beschreven is. De boeken zien er sierlijk uit en tot slot de mythische elementen waren het voor mij helemaal. waar te koop Deze boeken in de vorm zo als ik ze heb zijn niet allemaal nog verkrijgbaar. De eerste 4 delen zijn opnieuw uitgebracht met een nieuwe kaft, het verhaal is natuurlijk het zelfde gebleven. Je kan ze vinden bij Harlequin.nl en kosten dan per boek 12.50(+verzendkosten) De ijzerlegendes en delen 5, 6 en 7 zijn nog wel verkrijgbaar met de oude kaft en kosten dan 9.95(+verzendkosten) maar mogelijk dat deze kaften ook worden vernieuwd en later opnieuw worden uitgebracht. De ijzerraaf en het ijzerzwaard kosten 19.95(+verzendkosten). Deze hebben de kaft waar de andere delen naar worden vernieuwd en opnieuw in worden uitgegeven.

tot het volgende blog ....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...