zondag 19 april 2020

even stil staan ….

inmiddels zitten we ruim 5 weken met de regels door het coronavirus. en we zijn er nog lang niet.
mensen luisteren of ze luisteren niet , en helaas zijn die er nog genoeg.
de jeugd lijkt het vooral aan hun schoen te lappen, en dan denk ik gelijk heb jij geen ouder doe je er op wijst? zijn jullie ouders zo onwetend of kan het ze niks schelen wat er kan gebeuren met jouw, met hun of wat jij een andere kan aanrichten?
is het echt zo moeilijk om thuis te blijven?

ik zelf ben van nature een vrije grijze huismuis, voor mij is erop uit leuk maar ben blij als ik weer thuis ben in mijn eigen omgeving, op mijn eigen nest.
maar ik heb de vrijheid om te gaan en staan waar ik wil.
en dan besef ik dat iets is wat we nu even niet hebben, in het belang van ons zelf en die van andere. we doen dit om te overleven!
ja, we wassen vaker onze handen. niezen in onze elleboog, liever proberen we niet te hoesten of kuchen want als je dat doet kijkt iedereen je gelijk aan met die ene blik.
ja, we blijven thuis zoveel mogelijk. we werken vanuit huis als dat kan of werken aangepast wat onze uren betreft. ook onze kinderen hebben school vanuit huis.
en al was het sluiten van de scholen voor hun als vakantie, dat is nu ook wel anders.
iedereen voelt de beperking van hun vrijheid maar dat is voor onze gezondheid en veiligheid, laten we dat alsjeblieft goed begrijpen.

en dan denk ik aan de berichten die je op het nieuws voorbij heb zien komen.
gevangenen, ontvoeringen, ontzegging van je menselijke rechten in je leven, dan kun je zeggen dat je je vrijheid kwijt bent. voor sommige is dat hun hele leven zo, leven in slechte omstandigheden en hier beginnen we al te piepen omdat we even wat maatregelen opgelegd krijgen.
kom op? Nelson Mandela leefde bijna 30 jaar in gevangenschap op deze wijze en wij piepen bij de gedachten dat we nog wel maanden zo moeten leven.
nee, ik snap heel goed dat het moeilijk is maar ik geloof ook dat we de wil en de kracht hebben om het te kunnen.
de mens kan soms behoorlijk egoïstisch zijn, een menselijke eigenschap waarbij je streeft in eigen voordeel en geluk.
nou, doe dat nu dan vooral! denk aan jezelf en hou je aan de regels: blijf thuis, hou 1,5 meter afstand, niet meer dan met twee over straat en je kan gewoon je boodschappen doe dus hamsteren hoeft niet.


in een paar weken tijd zijn we met ons neus er op gedrukt hoeveel vrijheid we eigen hebben en hoe vanzelfsprekend we dat vinden.
we hebben een goed leven, de ene iets beter dan een ander maar we hebben het wel. laten we daar dan zuinig op zijn en ons verstand gebruiken.
wees dankbaar voor wat je hebt en vecht er voor om dat te behouden.


ik ben geen VVD-fan maar ik geef nu toch eerlijk toe dat ik trots ben op Mark Rutte.
hij pakt het goed aangeeft de mogelijkheden om met deze regels en onze wijsheid te leven en niet gelijk alles op slot.
pas je aan, hou je aan de regels en geniet van het leven!
beter tijden komen er heus wel weer aan maar heb geduld.

#staysafe #blijfthuis


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...