dinsdag 28 januari 2020

vleesvervangers maar hoe gezond zijn ze?

van vegetarische burgers tot vegetarische kip, er zijn steeds meer vleesvervangers te vinden in de supermarkt. 
en vegetarisch is goed voor het milieu, dus dat moet wel gezond zijn toch? 
dat blijkt tegen te vallen.
om maar gelijk met de deur in huis te vallen: veel van die vervangers bevatten te veel verzadigde vetten, zout en suiker. 
een gezonde vleesvervanger mag geen toegevoegde suikers bevatten en niet te veel zout of verzadigde vetten. maar in veel gevallen is dat dus wel zo.
waar het vooral mis gaat is de hoeveelheid zout. het Voedingscentrum hanteert een bovengrens van 1,1 gram zout per 100 gram. als een product daar boven zit, valt het buiten de Schijf van Vijf en is het geen gezonde keuze.
vleesvervangers bevatten vaak te veel zout, je kan in voedsel een hoop zout stoppen en dat doen producenten vaak ook omdat het een gemakkelijke manier is om de smaak op te peppen.

gezondheidsrisico's
het Voedingscentrum adviseert niet meer dan 6 gram zout per dag te eten en daar zit de gemiddelde volwassen Nederlander met 7,8 gram per dag al boven. 
dat is niet bepaald gezond, want te veel zout innemen verhoogt je bloeddruk en veroorzaakt een grotere kans op hart- en vaatziekten en nierziekten.
de hoeveelheid suiker en zout in de vegetarische en veganistische producten neemt wel steeds meer af.
sinds de beginfase van vegaburgers, zo'n 4 à 5 jaar geleden, zien ze een positieve ontwikkeling en neemt het wel af. 
suiker en zout zijn ook helemaal niet nodig, met kruiden en specerijen kan je ook smaak toevoegen.
kant en klare vleesvervangers bevatten soms ook te veel verzadigde vetten. 
voor verzadigd vet hanteert het Voedingscentrum een bovengrens van 2,5 gram per 100 gram. 
overigens vallen door deze regel ook vleesproducten zoals een varkensschnitzel of een hamburger buiten de Schijf van Vijf.

om vlees te kunnen vervangen, moeten er voldoende ijzer, eiwitten, B12 en B1 in het product zitten. dat zijn bouwstoffen die niet in plantaardige stoffen zitten, maar apart moeten worden toegevoegd.
niet alle fabrikanten voegen die stoffen toe aan hun vleesvervangers. doen ze dat wel, dan nog is het niet altijd de juiste hoeveelheid.
vleesvervangers zijn beter voor het klimaat, maar niet altijd voor je gezondheid.
van het Voedingscentrum hoef je vleesvervangers overigens niet links te laten liggen. varieer met vleesvervangers en de 'originele' vleesvervangers, zoals linzen, peulvruchten, eieren en ongezouten noten. en lees goed op het etiket wat er in de vervanger zit.


ik zelf ben meer een semi-vegetariër, ik eet soms dus van die vegetarische producten, als er maar geen tempeh in zit.
ik blijk namelijk niet zo goed op tempeh te reageren, sterker nog mijn lichaam maakt overuren met als gevolg dat ik mag knuffelen met de wc pot (overgeven).
hoewel het mijn smaakt wat ik eet lijkt mijn lichaam het niet te willen verwerken.
ik heb meerdere pogingen ondernomen maar ze eindigen allemaal bij het toilet.
het gekken is dat de vega burgers op basis van sojabonen en groentes wel goed gaan, en met tofu heb ik ook geen problemen maar tempeh lijkt het niet te zijn voor mij.
ik ben geen uitzondering, meer mensen hebben dit. dus dat is voor mij weer een opluchting.

tot het volgende blog ... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Scooziemouse GameTalk #4

Verwacht geen high tech gaming van mij, maar er zijn genoeg leuke spelletjes die erg leuk zijn om te spelen.  Sommig via een computer en and...