dinsdag 21 januari 2020

te veel mensen met betalingsachterstanden

minister Hoekstra van Financiën vindt dat te veel mensen spullen op afbetaling kopen. 
het aantal Nederlanders dat daardoor een betalingsachterstand heeft is volgens Hoekstra 'onacceptabel hoog'. dat moet snel veranderen.
hij geeft webwinkels een jaar de tijd om orde op zaken te stellen. 
daarna is hij van plan zelf maatregelen te nemen, zo schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer.
mensen die zich in de schulden werken door via internet op afbetaling spullen te kopen, moeten volgens de minister beschermd worden.
hoe de webwinkels ervoor moeten zorgen dat minder mensen op de pof kopen, is niet duidelijk. 
vorig jaar pleitten meerdere partijen in de Tweede Kamer er ook al voor dat mensen met schulden sneller kunnen worden geholpen.

en wat een ongelooflijk ei is deze man! en hoe zou het komen denk je?
wederom een minister die van het gewone volk weinig af weet en ook niet welke situatie er spelen.
vaak is voor vele mensen het kopen op de pof nog hun laatste redmiddel om aan iets nieuws te komen.
zelf ken ik het wel, ik ben echt geen rijk persoon door mijn blogs die ik schrijf. 
ik ben een gewone (half) afgekeurde huismoeder die per maand rond komt van een uitkering. en het is geen vetpot maar ik kom rond.
ik kocht vroeger ook wel eens op afbetaling, tja als mijn wasmachine kapot is heb ik toch een nieuwe nodig. 
via de sociale gemeente krijgen je niks meer, je wordt door gestuurd om bij een kringloopwinkel te gaan kijken. daar vindt je niks want als er een keer zo iets er is heeft die sociale gemeente er al een claim op liggen om af te dragen voor de huis-inrichting van een asielzoeker. (ik werk als vrijwilliger bij de kringloopwinkel, van daar dat ik dat weet)

dan heb je als minima met je inkomsten geen keuze om het op afbetaling te doen.
en het ziet er niet naar uit dat het voor de minima's beter op gaat worden!
ik ervaar nu al als (half) afgekeurde vrouw dat je niet meer mee telt, je rechten op sociale hulp zijn zeer beperkt.
dus dat mensen steeds meer gaan proberen om iets op de pof te kopen zal zeker niet snel stoppen, daar hebben zij gewoon geen andere keuze in.


ik denk dat het allemaal wel mee valt met de betaalschulden in Nederland.
uit het jaarlijkse European Consumer Payment Report bleek eind vorig jaar dat Nederlanders weliswaar een hoge hypotheekschuld hebben, maar het verder juist goed doen op het gebied van schulden.
minder dan een op de zes Nederlanders heeft de afgelopen zes maanden geld geleend of zijn creditcardlimiet bereikt, om rekeningen te kunnen betalen. 
dat is het laagste percentage van Europa.
dus minister Hoekstra, zorg eerst eens dat je feiten beter kloppen voor je ergens over gaat gillen.
niet iedereen heeft de mogelijkheid om alles zo maar te kopen, we hebben niet allemaal een ministersalaris!

tot het volgende blog .... 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...