dinsdag 12 november 2019

veganisme

tempeh is een koek van sojabonen afkomstig uit Indonesië. 
de bonen worden na weken en koken behandeld met de schimmel rhizopus oligosporus.
tempé heeft na bereiding een licht zure smaak. het neemt andere smaken goed op en is daardoor geschikt als ingrediënt voor verschillende gerechten. 
het wordt veel gebruikt in de Indonesische keuken en is in het westen ook populair als onderdeel van vegetarisch en veganistisch voedsel.
en dat laatste hebben wij de afgelopen week eens geprobeerd. helaas niet zo een succes voor mij.
ik blijk namelijk niet zo goed op tempeh te reageren, sterker nog mijn lichaam maakt overuren met als gevolg dat ik mag knuffelen met de wc pot (overgeven).
hoewel het mijn smaakt wat ik eet lijkt mijn lichaam het niet te willen verwerken.
ik heb meerdere pogingen ondernomen maar ze eindigen allemaal bij het toilet.
het gekken is dat de vega burgers op basis van sojabonen en groentes wel goed gaan, en met tofu heb ik ook geen problemen maar tempeh lijkt het niet te zijn voor mij.
ik ben geen uitzondering, meer mensen hebben dit. dus dat is voor mij weer een opluchting.
we eten dus wel vegan maar we kijken wel even naar de samenstelling.

veganisme
veganisme is een levenswijze waarin gestreefd wordt naar het vermijden van het gebruik van dierlijke producten.
het veganisme is ouder dan het woord zelf, in Frankrijk bijvoorbeeld werd al lang 'végétalisme' gebruikt voor wat later ook in het Frans 'véganisme' ging heten. 
de term veganisme is de Nederlandstalige versie van het Engelse woord veganisme.
dit woord is op zijn beurt ontleend aan de term vegan, die in 1944 voor het eerst werd voorgesteld door Donald Watson, een voorvechter van dierenrechten, die toentertijd samen met anderen doende was in Engeland de eerste vereniging van veganisten ter wereld op te richten, onder de naam The Vegan Society.

er zijn meerdere beweegredenen die mensen tot een veganistische levenswijze kunnen doen besluiten. 
de twee meest genoemde zijn dierenwelzijn en gezondheid. 
het voedsel van een veganist bestaat volledig uit voedsel dat niet van dieren afkomstig is. het sluit daarbij naast vleesproducten ook vis, gevogelte, schaaldieren (zoals garnalen), weekdieren (zoals mosselen) en insecten uit van het menu. 
verder worden evenmin producten genuttigd die iets bevatten dat een dierlijke afkomst heeft, zoals zuivel, eieren, honing, dierlijke gelatine, dierlijk stremsel, en levertraan.
in medisch opzicht bevat het dieet geen dierlijke eiwitten.
vaak worden de uitgesloten dierlijke voedingsmiddelen vervangen door plantaardige alternatieven, zoals melkvervangers, tofoe of egg-replacerpoeder.
het gebruikelijke assortiment aan plantaardige voedingsmiddelen (voornamelijk alle soorten fruit, noten, granen en groente) wordt in veel gevallen verbreed met minder gebruikelijke middelen (sojabonen, andere peulen, en specerijen) om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. 
voorbeelden zijn het calciumrijke chiazaad, maar ook groenten zoals broccoli, spinazie en chinese kool bevatten relatief veel calcium. 
een bron van omega-3 wordt gevonden in lijnzaadolie, koolzaadolie en walnoten.

ik zelf ben meer een semi-vegetariër, ik eet soms dus van die vegetarische producten, als er maar geen tempeh in zit.
maar ik vermijd dierlijk producten dus niet, wel sla ik rustig en dagje over om vlees te eten.
dingen als boter, kaas,eieren en vis eet ik ook gewoon.
ik vind het verder ook prima zo. dat men probeert om meer mensen over te krijgen naar het veganisme snap ik maar laten we de keuze gewoon vrij houden voor iedereen.
ik zelf vind wat minder vlees geen proleem maar dat zal niet iedereen zo vinden.
vrijheid, blijheid, zal ik maar zeggen.

tot het volgende blog ....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...