vrijdag 1 maart 2019

vroege vogel 2011 vs 2019

we worden regelmatig gewezen op de verschillen genomen over 10 jaar tijd. de zogezegd 10 years challenge. nee, dit is er niet zo een maar lijkt er misschien op.
een soort van 8 jaars challenge.
in 2011 schreef ik het blog vroege vogel, en hoe is dat nu, anno 2019?


2011
tjonge tjonge,was het vanochtend net 6 uur toen ik al wakker was en geen slaap meer kun vatten. dus we hupsen er maar uit.
zachtjes want me pa en me dochter slapen nog.
vrolijk miauwend door de katten die op hun manier duidelijk maken te willen eten zet ik hun bak met vleesbrokken weg.
de kat van me pa is buiten en laat zich ook horen,wil er in en ook eten!
dan eerst koffie en een sigaretje,vast prik me start van de dag.
hmm..lekker rustig zo vroeg op de ochtend.
net half 7 geweest,ik begin al vast maar eens de kamer te stoffen,we kunnen het maar gehad hebben.
even na 7 uur komt me pa ook beneden,de eerste opmerking die ik krijg is: ben je uit je bed gevallen? vervolgd met een goedemorgen.
nee,dat niet maar kon niet meer slapen.
tijd voor nog een bakkie leut,samen met me pa en ja hoor..sigaretje erbij.

2019
tja, dat 6 uur wakker is er nog steeds. soms ben ik zelf al wakker, of heeft de kat mijn wakker gemaakt. en soms moet de wekker mij wakker rammelen.
de katten zijn inmiddels niet meer de katten van toen.
de kat van mijn vader is enkele maanden na het blog overleden. mijn vader zelf leeft ook niet meer. hij overleed in 2013.
de katten van toen waren Sam, Purk en Dino, alle drie zijn ze er niet meer.
nu hebben we Rambo, Frodo, Nala en Raya.
en deze eten geen vlees uit blik meer, gewoon droge brokken en af en toe een blikje vlees.
uit bed is bij mij nog steeds koffie en een sigaretje roken. 
daarna zorg ik dat rond half 8 het blog van die dag online komt. en eventueel nog werken aan nieuwe blogs voor later.
als dat is gedaan begin ik aan wat huishoudelijke werkjes, behalve op de donderdag.
dan werk ik in de kringloopwinkel van het Leger Des Heils.

2011
het is even na half 8,tijd om de jonge dame uit bed te gaan trommelen.
de berg komt tot leven en een duf hoofd verschijnt boven het dekbed uit.
de eerste vraag die ik van haar iedere dag krijg als ik haar wakker maak is: hoe laat is het?
waarom ze dat doet weet ik ook niet maar ze zou toch intussen wel kunnen weten dat even na half 8 ik haar wakker maak.
oké,het leven begint weer als gewoonlijke.
dan is het tijd voor de hond.
die kan nu ook ff naar buiten om zijn kanaal aan vaste en vloeibare stoffen te legen.
ze kijkt eens rond als ze buiten is met een blik van het is weer niet veel soep van dag om buiten te zijn.
terug thuis ga ik de trommel vullen van me dochter voor school,pakje sap en een koek.
inmiddels is ze ook beneden,nog even haar huiswerk doornemen voor het proefwerk geschiedenis.
en dan om kwart over 8,schoenen aan en jas en hup naar school.
wordt een spannende week voor haar,vrijdagavond zijn er de schooluitvoeringen,kreukeltjesavond noemen we dat hier.
alle groepen voeren wat op.

2019
nou, die hoef ik niet meer te doen. mede omdat zij inmiddels 17 jaar is en net als ik rond 6 uur al uit bed moet voor school.
rond half 8 heeft zij de bus naar Bergen op Zoom voor de trein richting Roosendaal.
voor dat ze gaat is het eerst de ochtendramp "wat trek ik aan", 17 jarige zijn er een stuk moeilijk in als kids van een jaar of 10.
dan is het de hond uit laten, rollen zijn gedraaid.
in 2011 hadden we nog Babs, na haar overlijden hebben we nog Isa gehad (2012 tot 2017) ik wilde geen hond meer maar mijn dochter wel.
prima maar dan ook de taken als uitlaten, natuurlijk laat ik hem wel uit als zij op school is en zo. dus kwam eind 2017 Beertje bij ons.
daarna haar ochtend routine van koffie en ontbijt, brood maken voor school en make-up.
helpen met huiswerk komt niet zo vaak meer voor maar als het nodig is help ik wel.
schooluitvoeringen heeft ze niet meer.

2011
de was had ik gisteren al laten draaien dus die gaan we als me dochter naar school is maar eens op de vliering hangen.
en tja...wat kunnen we dan eens gaan doen,genoeg maar ik heb nog een hele week dus niet alles te gelijk doen vandaag.
tijd voor mezelf dan maar even.
dus ik ga nog maar eens een bakkie doen ....met een sigaretje.

2019
tja, dat gaat nog het zelfde. we doen elke dag wel iets.
vaste dingen zijn voor mij de kattenbakken, die doe ik dagelijks.
alles mijn dochter naar school is heb ik altijd wel iets om te doen.
momenteel is daar wel bij gekomen dat ik haar op de woensdag en vrijdag naar haar stage plek brengen en weer ophalen als ze klaar is.
het meeste doe ik in de ochtend, in de middag neem ik vaak een moment voor mezelf, even lezen of een stukje breien, soms lekker lui netflix kijken.
tegen een uurtje of 3 begin ik vaak met de voorbereidingen van het avond eten, hangt er ook van af wat we eten. niet alles heeft veel werkvoorbereiding.
en dan gemiddeld rond 5 uur is mijn dochter thuis uit school.
de avonden zijn vaak bank hangen en tv kijken. soms zijn we weg, eten we ergens buiten de deur of gaan op visite bij vrienden.

veel veranderd is er in zeker zin niet.
verandering van huisdieren en dat we nu nog met zijn twee zijn.
we wonen nog steeds in het zelfde huis maar zijn druk met verhuisplannen.
we rooien het prima maar soms zijn er toch van die momenten dat we ons pa/opa nog wel missen.

tot het volgende blog.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...