zij verkopen veel producten met Duitse etiketten in Nederland, omdat die goedkoper zijn dan exact hetzelfde product in Nederland.
hoe kan dat eigenlijk?
hoe kan dat eigenlijk?
volgens Picnic-topman Muller worden Europese consumenten tegen elkaar uitgespeeld. wat hem betreft is het een schande dat je voor precies hetzelfde product in Nederland meer betaalt dan in bijvoorbeeld Duitsland.
dat sommige identieke producten in het ene land meer kosten dan in het andere staat buiten kijf.
maar Hak, één van de bedrijven die Picnic expliciet op de korrel neemt, schopt de bal terug.
de groenteconservenproducent wijst in eerste instantie terug naar de supermarkten.
"wat HAK erover kan zeggen is dat de consumentenprijzen door alle supermarkten in binnen- en buitenland individueel worden bepaald, HAK speelt hier een zeer beperkte rol in. HAK mag alleen vrijblijvend en beperkt adviseren hierover", aldus een woordvoerder.
meerdere factoren
maar de prijzen die de supermarkten rekenen, hangen uiteraard wel degelijk af van de inkoopprijzen die de fabrikanten vragen. daarover wil HAK niks kwijt.
concurrent Unilever is wat spraakzamer. volgens de levensmiddelengigant spelen er veel factoren mee waardoor er prijsverschillen tussen landen ontstaan.
"de prijs van ingrediënten, grondstoffen, transport, logistiek en innovatie zijn hierbij onderdelen, maar ook belastingen en verschillende regels rondom verpakkingen spelen een belangrijke rol. dit varieert vaak van land tot land."
bovendien, zegt Unilever, de manier waarop spullen in de supermarkt liggen zorgt ook voor verschillen. zo liggen de prijzen in de supermarkt in Nederland hoger dan in veel andere landen, maar dat wordt vervolgens weer (deels) opgeheven door kortingsacties. daardoor is de gemiddelde prijs die de consument betaalt lager dan de prijs op het schap.
in andere landen, zoals Duitsland, liggen de basisprijzen vaak lager, maar daar doen ze weer veel minder aan kortingsacties. het één-op-één vergelijken van basisprijzen, geeft een vertekend beeld, zegt Unilever.
minder erg dan het lijkt
retail experts geven aan dat het allemaal niet zo erg is als het soms lijkt. tot vorig jaar was Nederland één van de voordeligste landen. de prijsverschillen die Picnic laat zien zijn waar, maar ze zijn selectief. er zijn andersom ook een heleboel producten die in Nederland veel goedkoper zijn.
ik denk dan ook dat we maar gewoon moeten kijken naar onze eigen portemonnee en waar we onze boodschappen willen halen.
voor wie dicht aan de Duitse grens woont is misschien de optie om de grens over te gaan voor je boodschappen nog te doen.
maar dan moet je ook mee gaan rekenen wat je kwijt ben aan je brandstof om daar te komen en is het dan nog wel de moeite om die reis te maken?
ik heb bepaalde boodschappen van de Lidl en andere bij de Jumbo. ik geef toe dat ik tegenwoordig weer meer bij de Lidl boodschappen haal als de Jumbo omdat dit wat de prijs net iets goedkoper is en de producten net zo goed.
maar feit blijft dat bepaalde boodschappen bij de Jumbo en de Lidl worden gehaald en de rest maakt mij niet uit waar het vandaan komt als het maar een schappelijke prijs is.
(bron: RTL nieuws en RTL Z)
tot het volgende blog ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten