dinsdag 11 mei 2021

Ik lees .... Het keukenhuis

ik lees graag, en in dit blog deel ik boeken die ik heb gelezen en graag als leestip met jullie deel.
mijn smaak in boeken is erg breed, litaratuur, romans, crime, fantasie, science fiction, eigenlijk alles wat mijn wel aanspreek wat je op de achterkant leest. 
boeken van een bepaalde schrijfer of schrijfster, boeken die verfilmd zijn of gewoon zo een simpel supermarkt romannetje. 
boeken die ik gloednieuw koop of ergens op een boekenmarkt of gewone op de rommelmarkt ben tegen gekomen.
een boekwinkel is voor mij als een snoepwinkel voor kinderen.
een boek is van papier en hou je in je handen vast, geen apparaat met van die digitale boeken.
dat is niks voor mij.
o ja ... ik lees Nederlandse boeken maar ze zullen vast ook in andere talen verkrijgbaar zijn.

dit is zo een boek wat ik heb gelezen .... 


Het keukenhuis
Kathleen Grissom

samenvatting
in 1791 vertrekt de zevenjarige Lavinia samen met haar familie vanuit Ierland per boot naar Amerika, hopend op een beter leven. wanneer alleen Lavinia de reis overleeft, wordt ze als wees door kapitein James Pyke meegenomen naar zijn tabaksplantage Tall Oaks in Virginia. daar draagt hij de zorg over aan Belle, zijn onwettige en half blanke dochter. liefdevol groeit Lavinia op bij de slavenfamilie in het keukenhuis, maar door haar blanke huid raakt ze ook betrokken bij de familie in het Grote Huis, waar ze een steeds grotere rol toebedeeld krijgt; een rol die de rangorde op de plantage verstoort. tegen beter weten in probeert Lavinia zich staande te houden in beide werelden, die van de slavernij en die van de vrijheid. wanneer Lavinia trouwt met Marshall, de getroubleerde zoon des huizes, en daarmee de vrouw des huizes wordt, wordt Lavinia's loyaliteit zwaar op de proef gesteld. het keukenhuis is een meeslepende roman over de betekenis van familie, liefde en loyaliteit.

taal: Nederland bindwijze: paperback verschijningsdatum: november 2012 aantal pagina's: 396 pagina's categorieën: literatuur & romans, literaire romans

een schitterend boek, ik kwam het tegen in de kringloopwinkel waar ik werk en het verhaal sprak mij aan en heb het toen gekocht.
het ligt al een tijdje in de kast omdat ik ook huiverig was wat het onderwerp slavernij betreft. in het begin moest ik wennen aan de schrijfstijl, de manier waarop de zinnen zijn geschreven. een zinsopbouw waar woorden lijken te ontbreken om het logisch te laten klinken, maar dat merk je al snel niet meer zo tijdens het lezen. er zitten heel veel personages in het verhaal, met ieder hun eigen last. het verhaal grijpt je naar je keel, het is indrukwekkend en moeilijk voor te stellen onder welke omstandigheden deze mensen hebben moeten leven. ik heb zelf momenten gehad dat ik letterlijk moest huilen om wat ik las.

het verhaal wordt vertelt vanuit Lavinia een blank weeskind en Belle, de buitenechtelijke dochter van de Kapitein, de eigenaar van de plantage. ongelofelijk dat een leven van verschillende mensen op één plantage zo tegenstelling van elkaar zijn. de slaven die ‘eigendom’ zijn van de eigenaar en daarmee afhankelijk. de mensen zoals Lavinia die meer privileges hebben, maar daarmee is niet gezegd dat ze vrij zijn. Lavinia doet wat in haar vermogen ligt om te voldoen aan de verwachtingen van de Kapitein maar voelt zich ook verbonden met de slaven op de plantage zoals Belle. in dit verhaal komt naar voren hoe negatieve invloed macht op het denken en handelen van mensen kunnen hebben, zo als de zoon des huize onder vind. maar ook hoe sterk de ban van familie kan zijn, ongeacht wat je afkomst of huidskleur ook is. het is een boek wat je raakt, de verschrikkelijke omstandigheden waaronder zwarte mensen leefde en aan de andere kant het gevoel van familie en elkaar er door heen slepen. ik zou zeggen: als je dit boek kan lezen, raad ik het zeker aan. neem een kijkje in de bibliotheek of ze het daar hebben of koop hem zelf.

vervolg ‘terug naar het zuiden’
er is een vervolg op het keukenhuis, terug naar het zuiden vertelt het verhaal van Jamie, de zoon van Belle. de vader laat ik nog even in het duister, maar als je 'het keukenhuis' heb gelezen wordt je dat vanzelf wel duidelijk.
als de jonge jongen zijn vader vermoord en ontvlucht hij de plantage naar Virginia. eenmaal in Philadelphia gaat hij door het leven als een welgestelde blanke edelsmid. Maar dan komt hem ter ore dat zijn dierbare jonge hulp Pan gevangengenomen is om te worden verkocht als slaaf. Pans vader, die Jamie liefdevol opnam na diens vlucht, smeekt hem zijn zoon te zoeken.
Jamie kan niet anders dan de reis terug naar Virginia aanvaarden, al beseft hij dat dit hem gevaarlijk dicht bij de oude plantage brengt en bij de meedogenloze slavenvanger die nog steeds naar hem op jacht is.

ik heb inmiddels dit deel ook gekocht, maar heb hem nog niet gelezen.
hopelijk kan ik het bij dit deel droog houden.

waar te koop in 2016 is dit boek herdrukt met een nieuwe kaft. dit boek is bijvoorbeeld te koop bij Bol.com je betaald er dan 14.99 (+verzendkosten). voor de oude druk is tweede hands bijvoorbeeld ook bij Bol.com te vinden, dan betaal je rond de 8.50 voor het boek. ook kun je bij Bol.com terecht als je het vervolg zou willen bestellen. het gaat dan wel om tweedehandsboeken en je betaal dan, afhannkelijk van de verkoper tussen de 15,00 tot 20,00 euro voor het boek.

tot het volgende blog ...









Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#384

En afgelopen week is PostNL, ons Nederlandse postbedrijf, met een bericht naar buiten gekomen dat waarschijnlijk niemand zag aankomen. Ze ga...