donderdag 5 september 2019

hoe vaak wissel jij van ondergoed?

hoe lang draag jij je ondergoed voordat het de was in gaat? 
deze iets wat intieme vraag werd aan duizend Amerikanen voorgelegd en wat bleek: 45 procent van de ondervraagden draagt hetzelfde ondergoed twee dagen achter elkaar of zelfs langer.
ik weet niet hoe jij het niet hebt, maar ik kreeg er spontaan de kriebels van toen ik het las.
maar het kan nog erger: 13 procent van de ondervraagden gaf zelfs toe een week lang met dezelfde onderbroek te doen. 
mannen lijken deze, nogal smerige, gewoonte er 2,5 keer vaker op na te houden dan vrouwen. 


het is niet alleen een Amerikaanse gewoonte. vorig jaar bleek uit een onderzoek van een Brits keldingmerk dat 1 op de 5 Britten hun ondergoed meer dan eens dragen voor het te wassen. 
bovendien zouden sommige vrouwen hun slipjes na één draagbeurt omdraaien en ze nog een keer dragen.
mag ik even een emmer? ik moet geloof ik iets van mijn maag inhoudt kwijt! 🤢
het idee alleen al .... zo smerig!


volgens Jasper Buikx, microbioloog van Micropia, is het idee niet alleen smerig maar ís het daadwerkelijk smerig om ondergoed meer dan één dag te dragen. 
"in een onderbroek kan veel achterblijven. van de bacteriën die er in een broekje te vinden zijn, is 50 procent een darmbacterie", zegt Buikx.
er zijn volgens de microbioloog 1200 soorten darmbacteriën, waarvan iedereen weer een andere samenstelling in zijn of haar lichaam heeft. 
deze bacteriën zijn heel belangrijk maar als ze op een andere plek dan onze darmen komen te zitten, kunnen ze voor problemen als infecties zorgen.
hoewel de kans op besmetting niet groot is, raadt Buikx toch aan om het ondergoed elke dag te verschonen. 
"zou de kans groot zijn, dan waren er nu heel wat mensen ziek geworden van hun vuile onderbroeken, maar ik raad het toch af. zeker als je oud en zwak bent door ziekte of ouderdom, ben je extra bevattelijk." aldus Buikx


moet je onderbroeken en slipjes dan ook extra warm wassen om al die vieze darmbacteriën uit je kleding te krijgen? 
een wasje van 30 graden zou genoeg moeten zijn om onderbroeken en slipjes weer helemaal schoon te krijgen. 
We hebben tegenwoordig zulke geavanceerde wasmachines en goede zeep, dat moet wel lukken.

tot het volgende blog ....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...