dat is fijn maar dat heeft ook negatieve effecten.
slingerende fietsers, bijna botsingen of echte ongelukken. appen in het verkeer is gevaarlijk.
op initiatief van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is samen met onder andere ANWB, Flitsmeister, Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond, TeamAlert, Nederland ICT en provincies een grootschalige campagne voor aandacht op de weg ontwikkeld.
de minister gaf donderdag 13 september 2018 samen met partners het startsein voor de nieuwe verkeersveiligheidscampagne MONO.
MONO staat letterlijk voor één of alleen.
één op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het rijden.
één op de vijf stuurt een berichtje terug. het risico op een ongeluk is dan 6 keer zo groot.
de nieuwe campage geeft aan dat het normaal is om even niet op social media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden.
vanuit deze campagne worden verschillende tips gegeven. ook roept de campagne anderen op om het versturen van een berichtje uit te stellen als je weet dat iemand onderweg is.
MONO staat voor ongestoord onderweg zijn en de aandacht houden op één ding: het verkeer, zonder afleiding van appjes of social media posts.
Wist je dat?
- * 10 miljoen Nederlanders een smartphone hebben en dat de helft daarvan de smartphone onderweg gebruikt?
- * smartphonegebruik in het Nederlandse verkeer leidt tot enkele tientallen doden en honderden gewonden per jaar?
- * lezen en schrijven van berichtjes op je smartphone het risico op een ongeval minstens 25 keer vergroot?
- * vooral binnenkomende berichten een grote verleiding vormen?
- * Je jezelf kan beschermen tegen deze verleiding door te zorgen dat je geen notificaties binnen krijgt door bijvoorbeeld je telefoon op stil of offline te zetten?
de MONO campagne gaat meerdere jaren lopen. dat is ook nodig.
de smartphone is op dit moment zo’n normaal onderdeel van ons dagelijks leven.
bij veel mensen is het ingesleten gedrag. het duurt vele jaren voordat gedrag verandert.
het eerste deel van de campagne loopt tot december.
de campagne begint met TV spotjes, attentieborden langs de weg en social media.
iedereen kan op zijn of haar eigen manier MONO rijden.
de campagne geeft tips, mensen bepalen natuurlijk zelf wat ze doen.
voor de een werkt het om de telefoon op stil te zetten, de ander vindt het fijn om de telefoon helemaal niet te zien en bergt ‘m op in de tas of het handschoenenvakje.
een derde kiest voor een systeem waarmee je helemaal niet meer bereikbaar bent.
omdat de ‘niet-storen’ functie nog niet zo bekend is, is er in deze campagne voor gekozen om deze functie onder de aandacht te brengen.
je stelt ‘m een keer in, je ontvangt geen berichtjes meer als je onderweg bent.
gelukkig is er een simpele oplossing; je mobiel op stil zetten.
zo raak je niet afgeleid door telefoongeluiden. en kun je je beter concentreren op de weg.
dat is niet alleen veiliger voor jezelf, maar ook voor anderen.
ik heb momenteel nog steeds geen auto maar ik reed al jaren MONO.
mobiel in de tas en blik op de weg.
en als ik weer een auto heb ga ik het weer net zo doen.
(bron: rijksoverheid)
tot het volgende blog ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten