dinsdag 17 september 2024

Vrouw in Overgang #1

Je kunt online genoeg lezen vanuit medische oogpunt wat betreft de overgang.
Maar echt vrouwen die hun ervaringen delen heb ik weinig over kunnen vinden.
Ik snap wel dat niet iedere vrouw zich prettig voelt bij dit soort onderwerpen om openlijke te bespreken, maar ik wil dit wel doe.
De overgang bestaat uit een aantal fases: premenopauze, perimenopauze, menopauze en postmenopauze. 
In 2013 is bij mij de ellende begonnen en inmiddels zit ik nu een beetje tussen de laatste twee fases in en dat is alles behalve prettig. 
Ik neem jullie in stappen van 2013 tot aan het heden terug. Niemand hoeft zich te schamen voor de overgang, het is een hele natuurlijke stap die elke vrouw door zal gaan, ooit!
En iedereen beleeft die ook anders, maar dit is mijn ervaring hoe ik de overgang beleef!


Hormonale veranderingen
In de puberteit beginnen de vrouwelijke geslachtshormonen te werken en vindt de eerste menstruatie plaats.
Een menstruatie komt tot stand door een ingewikkeld samenspel tussen hersenen, eierstokken en baarmoeder. 
Er zijn vier hormonen die hier een belangrijke rol spelen.
Het follikel-stimulerend hormoon (FSH) zorgt ervoor dat elke maand een eicel tot rijping komt en dat de eierstokken het hormoon oestrogeen gaan aanmaken. Na tien tot veertien dagen is de eicel rijp. Een ander hormoon uit de hypofyse, het luteïniserend hormoon (LH), zorgt ervoor dat de eisprong (ovulatie) plaatsvindt. In het vruchtbare leven maken de eierstokken de hormonen oestrogeen en progesteron.
Deze twee hormonen zorgen voor de rijping van eiblaasje, de eisprong en de opbouw van het baarmoederslijmvlies. Als dit goed gebeurt, kan een bevruchte eicel zich innestelen en ontstaat eventueel een zwangerschap.
Wanneer geen zwangerschap optreedt wordt veertien dagen na de eisprong het baarmoederslijmvlies afgestoten. Dit is de menstruatie.

Wanneer de voorraad eicellen in de eierstokken afneemt, wordt gaandeweg ook minder oestrogeen en progesteron aangemaakt. Dit is het begin van de overgang. De eerste uiting van de overgang is meestal een verandering van de menstruatie.
Er kunnen typische overgangsklachten optreden, zoals opvliegers en transpiratie-aanvallen. Wanneer alles weer tot rust gekomen is, een periode wisselend bij elke vrouw, ontstaat er een nieuw hormonaal evenwicht: de postmenopauze.

Het begin en de duur van de overgang
De duur van de overgang verschilt bij elke vrouw. 
De gemiddelde tijd tussen het onregelmatig worden van de menstruaties en de menopauze is vier jaar. 
Overgangsklachten kunnen vijf tot tien jaar of soms zelfs langer bestaan. Globaal is deze periode te verdelen in vijf jaar voor de laatste menstruatie tot twee à drie jaar erna. Er zijn ook vrouwen die maar korte tijd merken dat zij in de overgang zijn. Vrouwen van wie de moeder vroeg in de overgang kwam hebben zelf een grotere kans vroeg in de overgang te komen.
Het gebruik van de pil kan de overgangsklachten onderdrukken, maar heeft geen invloed op het tijdstip dat de overgang begint. 
Bij vrouwen die elke dag meer dan een pakje sigaretten roken, blijkt de overgang gemiddeld twee jaar eerder te beginnen.

De overgang begint vaak met een verandering in het menstruatiepatroon. 
De menstruaties komen korter na elkaar en worden vaak heviger; soms zijn er ook stolsels. 
Vervolgens wordt de pauze tussen de menstruaties steeds langer en uiteindelijk blijven ze helemaal weg. 
De menopauze heeft plaatsgevonden als er een jaar lang geen menstruaties meer zijn geweest. Dit tijdstip is dus alleen achteraf vast te stellen.

(bron: UMC Utrecht)

Nou dat was dan even kort de overgang samengevat.
Het klinkt allemaal redelijk, maar wat er ook tussen staat is dat iedere vrouw het anders ervaart.
Bij mij is de boel begonnen in 2013, kort nadat mijn vader was overleden. 

2013: het begin
Het was kort na het overlijden van mijn vader dat ik merkte dat ik wat kort was in mijn reactie naar andere mensen toe. 
Ik begon last te krijgen van warmte en erg zweten, vooral 's nachts leek dit heel erg te zijn. 
Omdat ik ook nog door het rouwproces ging van het overlijden van mijn vader, nam ik contact op met de huisarts.
Stap voor stap namen we de klachten door en kreeg toen de eindconclusie dat ik in de beginfase zat van de overgang. 
Waarschijnlijk was dit door de trigger van het verdriet iets eerder op gang gekomen. 
Dit was het begin van de premenopauze. 
De premenopauze, ook wel de pre overgang genoemd ('pre' betekent 'voor') is de periode vóór je laatste menstruatie. In deze fase stoppen je eierstokken langzaam met de aanmaak van hormonen. Hierdoor gaan je hormonen schommelen en kun je je eerste overgangsverschijnselen krijgen.
En dit kan dus nog jaren duren voordat je je laatste menstruatie, wel ga je onregelmatig je menstruatie krijgen. Heel kort of juist langer. 
Je merkt ook dat je moodswings gaat krijgen, nachtelijk zweten, maar ook overdag kun je last krijgen van zweten en opvliegers. Je persoonlijke tropische vakantie, geheel verzorgd bij jouw thuis, zo noemde ik dat. 
Ik persoonlijk had veel last van de opvliegers, ik had het echt bloedheet en dan te bedenken dat het buiten vroor en ik met een hand-waaier mezelf koelte zat toe te waaien. 
Deze fase kon nog jaren duren voordat ik werkelijk in de overgangsfase kwam van de menopauze.
Maar daar de volgende keer meer over. 

tot het volgende blog … 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

kattenstreken #82

Welkom bij kattenstreken! Een blog waarin ik de foto’s deel met jullie van mijn 3 kleine monsters en het verhaal achter de foto’s. Soms grap...