Een brede coalitie van artsen, gemeenten en andere organisaties wil dat het kabinet landelijke maatregelen neemt tegen fatbikes.
Zij boden in juni 2024 een petitie aan waarin zij de politiek vragen de verkoop van opgevoerde fatbikes te verbieden.
Ook willen ze dat er een minimumleeftijd voor het besturen ervan wordt ingevoerd, en dat er een landelijke voorlichtingscampagne komt.
foto: AT5 |
Naast ongeveer 50 gemeenten hebben ook de Fietsersbond, de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, VeiligheidNL en Artsen voor Veilig Fietsen zich achter de oproep geschaard.
De indieners maken zich grote zorgen om de 'grote onveiligheid in het verkeer' die de 'opgevoerde fatbikes' veroorzaken.
Met de petitie vragen zij de Tweede Kamer 'maatregelen te nemen om de grote risico's die worden veroorzaakt door de vaak jonge bestuurders te beperken'.
Zij signaleren dat het aantal fatbikes op de wegen snel toeneemt, evenals het aantal ongelukken met vaak jonge slachtoffers.
Meer dan de helft van de slachtoffers bij ongelukken zijn kinderen tussen de 10 en 14 jaar. Daarom vinden wij het belangrijk dat er een leeftijdsgrens komt.
Onderzoek van VeiligheidNL wees eerder uit dat een kwart van deze jonge slachtoffers met hersenletsel op de spoedeisende hulp terechtkomt.
De organisaties en gemeenten zouden het liefst een leeftijdsgrens van 16 jaar zien, maar ze vragen het kabinet om een grens van 12 jaar.
Dit heeft ermee te maken dat voor de wet een fatbike dezelfde status heeft als een gewone elektrische fiets.
Dat maakt het moeilijk een verbod in te stellen onder de 16 jaar, die jongeren zouden dan ook niet op een gewone elektrische fiets mogen rijden.
foto: De Westkrant |
Gaat dat verbod dan ook echt komen?
In de Tweede Kamer is nu een meerderheid voor dat plan. De grootste regeringspartij, de PVV, hield dat eerst tegen, maar is nu ook voor. Over de minimale leeftijd voor fatbikebestuurders denkt de PVV nog na.
Fabrikanten van fatbikes en Veilig Verkeer Nederland zeggen blij te zijn als er een leeftijdsgrens komt voor fatbikes.
Fabrikanten zeggen niet te vrezen dat een leeftijdsgrens de verkoop van fatbikes zal beïnvloeden.
Als de overlast door opgevoerde fatbikes door een leeftijdsgrens zal afnemen, kan dat volgens hen leiden tot een beter imago van de elektrische fiets met dikke banden. Daar zijn de fabrikanten alleen maar bij gebaat.
Veilig Verkeer Nederland pleit voor een minimumleeftijd van 16 jaar. Zij zien de fatbike als een soort verkapte snorfiets. Daarvoor geldt de minimumleeftijd van 16 jaar en dat zouden wij dus ook voor de fatbike willen zien.
Daarnaast pleit de organisatie voor een helmplicht en wil het ook dat het verboden wordt om met z'n tweeën op een fatbike te rijden.
Laten we niet iedereen onbeschoft en onveilig noemen in hun rijgedrag.
Maar laten we het erop houden dat de ‘slechte’ het voor de goede rijders verpesten.
Leuk is anders maar ik denk dat vele mensen dit ook gaan toejuichen en zich misschien weer iets prettiger op straat gaan voelen.
Hoe en wat precies is nog niks over bekend, maar dat het plan doorgaat is voor 99% zeker.
tot het volgende blog …
Geen opmerkingen:
Een reactie posten