donderdag 11 april 2024

Wat moet je doen als je geld op straat vindt?

foto: ?
Je vindt geld op straat? Dan voel je je  waarschijnlijk een geluksvogel. 
Maar ben je dat ook echt of kun je als een dief worden gezien als je die vijf euro in je zak stopt? En wat doe je met het geld dat je in een geldautomaat ziet liggen?
Je bent sneller een dief dan je denkt. 
Voor een paar euro hoef je niet zo snel de politie aan je deur te verwachten, maar hoe hoger het bedrag, hoe beter je moet nadenken over wat je met dat geld gaat doen. Als je een € 2 munt op straat vindt en oppakt, zal niemand daarvan opkijken. Maar het geld is niet van jou en dus een vorm van diefstal.



We denken vaak dat gevonden geld naar de politie moet, maar dat is niet zo. Aangifte van een gevonden voorwerp, waar geld onder valt, doe je bij de gemeente waar je het geld of voorwerp hebt gevonden. 
Bij de gemeente kun je hiervoor terecht bij het serviceloket. Je krijgt dan de optie om het geld daar in bewaring af te geven of het weer mee naar huis te nemen. Als je het in bewaring afgeeft, doe je er dan afstand van. 
Geld dat na een jaar niet door de eigenaar opgehaald wordt, mag je hebben. 
Bij bedragen onder de € 450 geldt dat al na drie maanden.

foto: ANP
Wat ook kan voorkomen is dat er nog geld in een pinautomaat achtergebleven is.
Soms duurt het wat langer voor dat je geld eruit komt, jij als pinner denkt misschien dat er een pinstoring is en je loopt weg. 
Een toevallige voorbijganger of de volgende pinner ziet opeens het geld liggen. Weersta de verleiding: raak het geld niet aan en wacht, de klep gaat namelijk vanzelf dicht. Als de eigenaar van het geld contact heeft opgenomen met de bank, wordt het geld automatisch teruggestort op zijn of haar rekening.
Geld meenemen uit een pinautomaat is ook strafbaar. Diefstal bij en via pinautomaten is onderdeel van een strenger beleid geworden. Je zou dan een geldboete opgelegd kunnen krijgen of een taakstraf.

Natuurlijk weet ik ook wel dat er genoeg mensen zijn die een portemonnee op straat vinden en dit niet afgeven.
Ik heb het zelf ook eens gehad dat mijn portemonnee uit mijn jaszak was gevallen.
Via een bankmedewerker die mij belde heb ik mijn portemonnee terug kunnen halen omdat de vinder de bank had gebeld ‘als vinder van’. De bank geeft verder geen gegevens uit maar waren wel zo vriendelijk om mij te bellen en een telefoonnummer van de vinder te geven en zo afspreken om alles terug te krijgen.
De man wilde er niks voor hebben en vond het een kleine moeite, ik vond het super lief. Helaas gebeurt dit bijna nooit meer en is het in de meeste gevallen dikke pech . 
En dan komen er weer andere regels om de hoek zoals met bijvoorbeeld identiteitskaarten, het kost je niet alleen een nieuwe maar je krijgt er ook nog een boete over omdat het een staatseigendom is waar jij verantwoordelijk voor wordt gehouden. 
Let dus goed op dat je niks waardevols verliest en mocht je iets van iemand vinden: bedenk dat jij ook degene had kunnen zijn die het kwijt was. Hoe zou jij het vinden als je zo'n situatie had? 

bron: Margriet

Tot het volgende blog … 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...