het prijsverschil tussen A-merken en huismerken groeit, zo blijkt uit een analyse van de Consumentenbond.
in 2014 was het verschil 24 procent, inmiddels zijn de huismerken gemiddeld 45 procent goedkoper, met uitschieters tot bijna 80 procent.
onderzoekers van de Consumentenbond vulden bij vijftien supermarktketens hun boodschappenmand met 125 verschillende producten van A-merken.
A-merken zijn producten met een grote naamsbekendheid, zoals Calvé pindakaas en Ariel wasmiddel.
een andere mand werd gevuld met dezelfde soort producten van het huismerk.
aanbiedingen zijn niet meegenomen in het onderzoek, maar zijn natuurlijk wel van invloed op wat de consument uiteindelijk betaalt aan de kassa.
gemiddeld blijkt het mandje met huismerken 45 procent goedkoper.
het prijsverschil is het grootst bij supermarkten Deen, Deka, Dirk en Vomar.
de uitschieters zijn met name de wasmiddelen en vaatwastabletten.
waspoeder van het huismerk is gemiddeld 79 procent goedkoper dan die van Ariel.
andere producten verschillen nauwelijks van elkaar in prijs, zoals houdbare melk.
een enkele keer is het huismerk zelfs iets duurder dan het A-merk.
bij witte chocolade zagen ze dat bijvoorbeeld. het huismerk was vaak duurder dan een reep van Milka.
het prijsverschil tussen A-merk en huismerk neemt jaarlijks toe met zo’n 5 procent.
de Consumentenbond heeft daarvoor twee verklaringen.
"We zien dat de A-merken duurder zijn geworden, dat heeft grotendeels met de producent zelf te maken. bovendien is er bij sommige supermarkten, zoals Jumbo en AH, sprake van een versmelting van het huismerk en het nog goedkopere budgetmerk. een goed voorbeeld is AH Basic en AH huismerk, die gaan steeds meer in elkaar over.’’
de meeste supermarkten hebben producten in twee of drie categorieën.
het bekendst en duurst zijn de A-merken.
dit zijn de producten die op ooghoogte in de schappen liggen, in mooie verpakkingen.
B-merken zijn wat goedkopere merken, die wat meer uit zicht worden gelegd.
voor deze merken wordt doorgaans ook minder reclame gemaakt.
tussen dat goedkoopste huismerk en het duurste A-merk kan het prijsverschil flink oplopen.
waarom kopen we dan toch nog A-merken?
doorgaans is de reden heel simpel: we gaan er vanuit dat de kwaliteit wel beter zal zijn.
dat komt niet alleen door de hogere prijs. ook bijvoorbeeld de mooiere verpakking en de hoeveelheid reclame zorgen ervoor dat we een A-merk beter inschatten.
maar wat blijkt? in de praktijk is het verschil in kwaliteit doorgaans niks.
toen huismerken enkele decennia terug opkwamen, waren ze inderdaad vaak nog minder goed.
inmiddels zijn ze echter ontwikkeld tot vrijwel precies het niveau van de A-merken.
soms zijn ze zelfs gezonder, bijvoorbeeld omdat er minder suiker aan is toegevoegd.
maar om echt te zien of er nou verschil in de huismerken en de A-merken zit moet je kijken naar 3 dingen: ingrediënten, de voedingswaarden en de herkomst.
als de ingrediënten ongeveer hetzelfde zijn, hoeft de voedingswaarde nog niet gelijk te zijn. zowel de verhouding als de kwaliteit van de ingrediënten kan immers nog verschil maken.
het A-merk zoals gezegd is niet altijd het beste, soms bevat dat juist meer ongezonde smaakmakers.
en slotte staat op de verpakking doorgaans in welke fabriek of bij welk bedrijf een product geproduceerd is, gaat dat om precies dezelfde plek? dan is de kans groot dat er sprake is van private labeling.
ook in dat geval kun je rustig voor de goedkopere optie kiezen: bij het duurdere product betaal je toch vooral voor de verpakking.
maar het ligt vooral aan jezelf waar je voor kiest, en misschien ook aan wat je wil besteden of kan uitgeven aan je boodschappen.
misschien een idee om eens zelf dingen te testen, A-merk vs huismerk!
wie weet? misschien ga ik dat wel eens doen.
tot het volgende blog .....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten