vrijdag 15 januari 2021

nieuw blog! Ik lees .... De labyrintrenner (The Maze Runner)

ik had het vorige week al in een blog uitgelegt dat de Bol Top 3 stopt.
maar dat ik ook al bezig was met er iets voor te zoeken omdat te vervangen. echt zoeken hoefde ik niet, want het idee had ik al langer maar wist niet of het wel iets zou zijn voor dit blog.
nou, daar kom je maar op een manier achter: probeer het uit! 
"Ik lees ...." is de werktitel en ik deel in dat blog een review over boeken.
dat was waarschijnlijk niet zo heel moeilijk om te raden. 
hoe vaak dit online gaat komen is nog even te bekijken, maar ik wil wel proberen om dit 1 keer per maand te doen. 
voor vandaag is dat de vrijdag maar de volgende keer zal dat op de dinsdag zijn, op de plek waar anders de Bol Top 3 kwam. (2de dinsdag in de maand) 

ik lees graag, en in dit blog deel ik boeken die ik heb gelezen en graag als leestip met jullie deel.
mijn smaak in boeken is erg breed, litaratuur, romans, crime, fantasie, science fiction, eigenlijk alles wat mijn wel aanspreek wat je op de achterkant leest. 
boeken van een bepaalde schrijfer of schrijfster, boeken die verfilmd zijn of gewoon zo een simpel supermarkt romannetje. 
boeken die ik gloednieuw koop of ergens op een boekenmarkt of gewone op de rommelmarkt ben tegen gekomen.
een boekwinkel is voor mij als een snoepwinkel voor kinderen.
een boek is van papier en hou je in je handen vast, geen apperaat met van die digitale boeken.
dat is niks voor mij.
o ja ... ik lees Nederlandse boeken maar ze zullen vast ook in andere talen verkrijgbaar zijn.

dit is zo een boek wat ik heb gelezen .... 


De labyrintrenner
James Dashner


samenvatting:
nadat zijn geheugen is gewist, wordt Thomas wakker in een grote open ruimte met gigantische muren eromheen. de jongens die er al wonen hebben geen idee wat ze er doen of waar ze vandaan komen.
als Thomas beseft dat ze gevangen zitten in een labyrint, sluit hij zich aan bij de renners.
overdag proberen de Renners een uitgang te vinden, maar s'nachts is het levensgevaarlijk buiten de muren en wacht onherroepelijk de dood.
Thomas zet alles op het spel om uit het labyrint te ontsnappen, en om het ijzingwekkende geheim dat schuil gaat achter hun lot te ontrafelen.
de labyrintrenner (The Maze Runner) is een sciencefictionboek van de Amerikaanse schrijver James Dashner.
het maakt deel uit van de labyrintrenner-trilogie. 
James Dashner heeft ook twee prequels geschreven, waarin wordt uitgelegd wat er vooraf is gegaan aan de avonturen van de jongens in het labyrint.

taal: Nederlands
bindwijze: Paperback
verschijningsdatum: Augustus 2014
aantal pagina's: 384 pagina's
categorieën: Fantasie, jong volwassenen
serie: De labyrintrenner trilogie:
1. De labyrintrenner
2. De schroeiproeven
3. De doodskuur


ik beken eerlijk dat ik toen deze serie boeken werden verfilmd tot de Maze Runner ik er totaal niet voor warm liep.
ik had er echt helemaal niks mee en heb er toen ook verder geen aandacht aan besteed. maar toen mijn dochter vorig jaar de films ging kijken ben ik met haar gaan meekijken en het was toch best wel spannend om te volgen.
toen zij de boeken, de Engelse versies bestelde ben ik voor de Nederlandse versie’s gegaan. ik heb altijd wel de tik gehad dat ik boeken lees en films kijk en dan vergelijken met elkaar.
 
nou, het mag geen verrassing zijn dat het boek en het eerste deel van de film wat van elkaar afwijken. maar dat maakt het niet minder spannend.
in de film weten zij niet gelijk hun naam als ze in de box naar boven komen in de Laar, in het boek weten ze dat wel.
een ander opvallend ding in het boek is de link die Thomas heeft met Teresa, het met elkaar kunnen praten door dat hun gedachten aan elkaar gelinkt zijn. dat komt toch een beetje raar over. gelukkig hebben ze dat in de film weg gehouden.
maar sommige gebeurtenissen voelen net zo pijnlijk als je het in de film hebt gezien als wanneer je het leest.

het verhaal wordt verteld door de ogen van Thomas, die zonder herinneringen in het donker wakker wordt en totaal niet weer waar hij zich bevindt.
als het lichter wordt, wordt duidelijk dat hij, samen met andere jongens, zich in een labyrint bevindt. maar waarom en wie zit hier achter? wat betekent het labyrint en hoe komen ze er uit, als ze er uit weg kunnen.
het is in ieder geval levensgevaarlijk om je in het labyrint te begeven, dat wordt Thomas al heel snel duidelijk. 

het leest eigenlijk best lekker, en als je de film al hebt gezien begrijp je sommige dingen ook gelijk, maar dat geldt omgekeerd ook.
ik had mijn twijfels maar door mijn dochter ben ik echt helemaal om, zowel voor de boeken als de films.
de labyrintrenner is deel 1 uit een serie van 3 boeken. deel 2 is 'de schroeiproeven' en deel 3 is 'de doodskuur'.
wil je het allemaal nog beter begrijpen dan kan je ook nog 'de moordopdracht lezen'.
dit gaat over het leven voor de maze en wicked en hoe het virus is ontstaan.
'de viruscode' is weer een ander boek, dit vertelt je meer over het leven van Thomas bij wicked en hoe hij met hen samenwerkte aan de bouw van het labyrint en het doel er van.
( deze laatste twee heb ik alleen als E-book kunnen vinden.)

dan is er eind 2020 nog een deel verschenen, 'crank palace'.
dit deel is momenteel alleen nog in het Engels te verkrijgen. wanneer de Nederlandse vertaling beschikbaar is onbekend.
in dit deel komen we meer te weten over Newt die zicht afzonderde van de groep nadat hij door het virus hem had besmet.
het klinkt als hocuspocus maar heb je de films gezien dan begrijp je het wel.

waar te koop?
je kunt dit boek o.a vinden bij: 
bol.com, bookspot.nl en Bruna.nl, alle 3 deze sites verkopen het boek voor de prijs van 15.00 euro (+verzendkosten).

en mocht je nou niet zo van lezen houden, ga dan zeker er even voor zitten en kijken de films. 😉

tot het volgende blog ..... 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...