dinsdag 13 december 2022

glas water naast je bed

bij een groot deel van de mensen staat er standaard een flesje of een glas water op het nachtkastje. 
en hoe lang staat dan zo een glas of flesje op je nachtkastje?
soms ben je even vergeten hoe lang dit er al op je staat. 
kun je het water dan nog gewoon drinken?
er zijn verschillende verhalen te vinden over het onderwerp. 
de een zegt dat het niet goed voor je gezondheid is omdat er bacteriën kunnen ontstaan in het water en de ander zegt weer dat er niets aan de hand is. 
maar wat kan je nou geloven?

ongevaarlijk
Dhr. Timmers, microbioloog, zegt tegen dat wanneer water al een poosje op je nachtkastje de staat van smaak kan veranderen door langere blootstelling aan de lucht. maar gelukkig is dit niet gevaarlijk of giftig. 
er ontstaat koolzuur, maar dit is niet slecht voor je. koolzuur in frisdrank is namelijk precies hetzelfde. waarschijnlijk zijn er mensen die deze hele kleine verandering van smaak linken aan of het water wel of niet goed is.

maar de bacteriën dan? 
het kraanwater in Nederland is zo schoon, dat het onwaarschijnlijk is dat mogelijke bacteriën in het water ziektes bij mensen verwekken. 
er komen wel bacteriën in het glas doordat je er zelf uit drinkt, maar dat het heel ongebruikelijk is dat je ziek wordt door het nuttigen van je eigen bacteriën. 
het zijn namelijk geen ziekteverwekkende bacteriën.

het verlossende antwoord is dus dat we dat glas of flesje water in de morgens gewoon kunnen leegdrinken. 
ik zelf vind het ondanks deze geruststelling nog geen fijne gedachten om water op mijn nachtkastje te hebben staan. Ik heb op de badkamer een beker staan die ik wel vul en dan een slok water neem, indien ik deze behoeftes heb.maar doorgaans heb ik eerder de behoeft om te plassen door al het water wat in overdag al heb gedronken. 

(bron: margriet)

tot het volgende blog … 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...