dinsdag 5 juli 2022

zo blijven wespen weg

de zomer zorgt met zijn warmte niet alleen voor een stijging van het aantal BBQ’s, maar ook voor een toename van wespen. 
en die zijn zeker geen gewenste gasten op jouw BBQ.
ik zelf heb het nooit zo op deze beestjes, ze zullen best een nut hebben in onze natuur maar ik heb een allergie voor wespen. 
als zo een beestje mij zou steken word ik echt heel ziek van. 
gelukkig was de laatste keer dat ik gestoken ben zo een 30 jaar geleden. 
maar misschien dat met deze tips je wespen op een vriendelijke manier uit de buurt kan houden.

wespenplek
om te beginnen doe je er verstandig aan niet te slaan. ik begrijp dat dat niet altijd makkelijk is als ze zo dicht in de buurt zijn. 
maar probeer niet te slaan, daar worden wespen agressief van, met alle mogelijke gevolgen van dien. 
wespen zijn slimmer dan je denkt. ze onthouden plekken waar ze kunnen eten en keren er terug.
van die wetenschap kun je handig gebruik maken door een plek te creëren met eten voor de wesp. plaats er bijvoorbeeld rottend fruit en andere zoetigheid, daar zijn ze dol op. de wespen zullen deze plek onthouden en er naar terugkeren.

natuurlijke verdrijvers
er zijn bepaalde natuurlijke geuren die wespen niet waarderen. 
kruidnagel, azijn en citroen zijn van die geuren die wespen niet kunnen waarderen. plaats een van die drie op tafel en de geur doet de rest. rook kan op weinig wespenlijke waardering rekenen - stokjes wierrook bijvoorbeeld. 

koffiedik 
een laatste tip, deze was voor mij onbekend, is het in brand steken van koffiedik. 
in tegenstelling tot veel mensen zijn wespen totaal niet verzot op koffie. 
plaats de in het filter achtergebleven koffiedrab op een bord en steek het aan.
ik ken deze truc niet, dus ik kan niet zeggen of deze ook echt werkt.
het blijft natuurlijk koffiedik kijken. 

hopelijk hebben jullie iets aan deze tips.
veel bbq-plezier en een fijne zomer gewenst, hopelijk met niet te veel wespen.

tot het volgende blog .... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...