donderdag 14 juli 2022

voel je mooi en kap met zeiken!

wat is het toch jammer dat we ons zo druk maken over ons uiterlijk. 
en het is vooral jammer en zonde van je tijd en energie als je jong bent.
je bent mooi zoals je bent!
helaas werkt het niet zo dat je dit soort wijsheden oppikt, of pas na je vijftigste jezelf accepteert zoals je bent. en dan blijft het af en toe nog lastig om te accepteren dat je ouder wordt.
maar het is waar: laten we ons nu mooi voelen en ons niet druk maken, zoals de schrijver van dit volgende gedicht zo goed verwoordt, want over een paar jaar zeggen we: ‘o wat zag ik er nog goed uit toen!’ als we een foto van nu zien.


 

Mooi
later zou je willen
dat je eruit zag zoals nu
vanaf nu word je niet mooier
en dat klinkt misschien wat cru
maar je wordt alleen maar ouder
en je krijgt rimpels op je kop
hoe graag je ook zou willen
het wordt er echt niet beter op
de hele boel raakt in verval
en al je vel gaat hangen
je billen, borsten, armen
je oogleden en je wangen
later zou je willen
dat je op de jij van nu zou lijken
dus kijk even in de spiegel
voel je mooi en kap met zeiken

(schrijver gedicht onbekend)  

ik hoor heel vaak de negatieve dingen van mensen over zichzelf, en ja daar maak ik mijzelf soms ook schuldig aan.
maar zo een slanke den die roept ‘ik vind mijn bovenbenen niet mooi, ik vind ze een beetje te dik”. 
dan denk ik: kind, je bent prachtig!” 
ik ben eerlijk en recht door zee, mijn dochter is een jonge, mooie vrouw geworden en niets aan haar vind ik lelijk of ‘te dik’. 
zelf is ze hier niet altijd mee eens. maar terwijl we wat kletsen, denk ik aan hoe ik vroeger was als puber. ietsje aan de zware kant, nog steeds maar ik voelde mij prima.hoewel? misschien iets wat onzeker, maar dat kwam denk vooral door wat andere mensen zeiden over mij.
intussen denk ik: dikke middelvinger! ik ben wie ik ben en als mensen mij willen beoordelen op uiterlijk en niet door mij te leren kennen, dan zegt dat meer over die mensen als over mij. 
wees gewoon jezelf, er zijn al genoeg andere! 

tot het volgende blog ... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grote verandering bij PostNL

foto: ? PostNL komt om de dag langs Hoewel het aantal brievenbuspakketjes alleen maar toeneemt, staat PostNL toch op het punt om een grote v...