iedereen vanaf achttien jaar kan straks een boosterprik tegen COVID-19 krijgen, besloot het demissionaire kabinet begin november.
maar waarom zou je zo'n booster halen als je niet oud en/of kwetsbaar bent?
een boosterprik is bedoeld als oppepper. door de prik maakt je lichaam antilichamen aan, die nodig zijn om je te beschermen tegen COVID-19. je bent daarna dus beter beschermd
de bescherming die de vaccins bieden, is nog altijd erg hoog. toch zou deze bescherming na een tijdje wat afneemt. daarom gaan ze ervan uit dat dat doorzet en dat de bescherming steeds minder wordt.
wie mogen een boosterprik halen?
eerst zijn zestigplussers, bewoners van zorginstellingen en zorgpersoneel dat met patiënten werkt aan de beurt. daar is het grootste effect te behalen.
gevaccineerde ouderen zijn namelijk iets minder goed beschermd dan jongeren. zij lopen dus meer risico.
maar ook bij jongere groepen zien we een heel lichte afname in de bescherming tegen ernstige ziekte. daarom is de booster er straks voor iedereen vanaf achttien jaar, en wordt daarbij gewerkt van oud naar jong.
waarom zou je een boosterprik halen?
1. je bent zelf beter en langer beschermd tegen ernstige ziekte.
de booster zorgt ervoor dat je op hoog niveau beschermd bent, ook tegen ziekenhuisopname. de Gezondheidsraad heeft ook naar eventuele bijwerkingen gekeken, en die vallen mee bij een boosterprik. het is dus voor iedereen zinvol en verantwoord om een booster te halen.
zonder booster is de bescherming dus niet ineens nul, maar er valt wel iets te winnen.
2. Je beschermt ook anderen beter.
alle vaccins bieden een heel hoge bescherming tegen ernstige ziekte en ziekenhuisopname.
gemiddeld zo'n 95 procent. als zonder vaccinaties honderd mensen met coronagerelateerde klachten in het ziekenhuis zouden belanden, dan zijn dat er na inenting nog maar 5 procent van honderd besmette personen.
laten we wel even voorop stellen dat je beschermd ben maar dat is nog geen garantie om corona-vrij te blijven is. je kan het nog steeds krijgen maar misschien dat je klachten dan niet zo heftig zullen zijn al wat we soms hebben gezien.
met een boosterprik ben je beter beschermd tegen ernstige ziekte, bescherm je anderen tegen corona én bescherm je zieken tegen uitgestelde zorg.
de ziekenhuizen raken vol, is er geen plek meer voor andere patiënten en hun geplande behandelingen, zoals heupoperaties, transplantaties en chemokuren.
Die worden dan uitgesteld. dat vergroot de kans dat die patiënten nog zieker worden dan ze al waren.
lost de boosterprik nu alles op?
als je kijkt naar de pandemie zijn andere dingen nog belangrijker. zoals goede maatregelen, waaraan mensen zich ook echt houden. en dat mensen überhaupt gevaccineerd zijn.
die dingen hebben meer effect dan de boosters. maar toch is ook hier dus nog winst te halen.
maar laten we asjeblieft één ding duidelijk laten dat het een keuze is die iedereen voor zich zelf maakt en niet omdat het moet.
ik denk dat we het eens met elkaar zijn dat de hele vaccinatie geschiedenis al genoeg ruzies heeft veroorzaakt en er nog steeds onderscheid word gemaakt tussen gevaccineerd of niet, waarbij je toch het gevoel krijgt dat ze door uitsluiting je willen verplichten te vaccineren.
de keuze is aan ieder op zich zelf, maar laten we elkaar wel met respect behandelen hoe je keuze ook is en hoe je er ook over denkt.
let op: oplichting met phishingmails over de boosterprik
de afgelopen dagen komen er steeds meer meldingen binnen over oplichting via een phishingmail over de boosterprik.
in het bericht staat dat ouderen verplicht zijn om de prik te halen en dat ze via de link in de e-mail hun afspraak kunnen maken.
hierbij moeten ze inloggen bij hun bank. klik je op de link? dan kom je bij een nepbanksite terecht. op deze manier proberen criminelen mensen geld afhandig te maken.
*GGD benadrukt dat mensen nooit per e-mail een uitnodiging krijgen voor hun boosterprik, maar via een brief van het RIVM.
*een vaccinatie en dus ook de boosterprik is vrijwillig. als er in de e-mail staat dat de prik verplicht is, dan gaat het om oplichting.
*een vaccinatie is gratis. als er in een e-mail een link staat om een afspraak te maken en je komt bij een bankomgeving uit dan klopt dat dus niet.
*als laatste staan er in de phishingmail vaak veel taal- en spelfouten en is het taalgebruik overdreven formeel en vreemd. GGD Nederland probeert de communicatie altijd laagdrempelig en eenvoudig te houden.
tot het volgende blog ....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten