woensdag 7 april 2021

postcrossing#245


hallo en welkom bij een nieuwe 📬postcrossing!
vandaag eentje met een klein feestje.
het is 5 jaar geleden dat ik met postcrossing ben begonnen. 
op 6 April 2016, het was een grapje om te zien hoe het zou lopen en je ziet het, we zijn 5 jaar verder en we doen het nog steeds.
van de week is de 252ste kaart er op uit gestuurd en hebben we in de afgelopen 5 jaar 253 kaarten ontvangen.

de eerste kaart die ik verstuurde was naar Rusland, het was toen nog een beetje stuntelen met foto's van de kaart enzo.
dat is in de loop van de jaren (gelukkig) wel verbeterd om foto's te kunnen nemen en ze te uploaden naar het blog.
ik zal de link delen zodat je zelf dat alle eerst blog nog eens kan lezen: 


het eerst kaart wat ik kreeg kwam uit Rusland. 
dat kaartje had een reis van 4961 km achter de rug in 8 dagen. 
op de foto zie je dat kaartje wat ik toen kreeg. 
ik maakte toen nog de foto's door de kaart op de tafel te leggen en gewoon klik.
inmiddels gebruik ik een scan app om zo foto van de kaarten te maken. 
niet meer van die ondergronden van de tafel er op en zeker geen vinger meer die een kaart vast houden.
we kunnen wel vast stellen dat er in 5 jaar tijd veel verandend is.
postcrossing is een onderdeel geworden van mijn leven. een hobby, en zeker een vast thema hier op het weblog geworden.

niet alleen is het maken van de foto's van de kaarten veranderd met de jaren maar ook de postzegels zijn veranderd.
hadden we eerst nog de standaard stickerzegels, gingen we toen over naar de zilver kleurig zegels met ons Koning erop en we hebben er ook nog een tijdje gehad met afbeeldingen van bijvoorbeeld een koe, een fiets of een molen.
inmiddels gebruiken we postzegels die we zelf laten maken met een printje.
zo als deze, deze  is deze maand te zien op de postzegels die ik ga gebruiken.
en dat heeft te maken met Koningsdag wat wij hier vieren in Nederland.
ik denk dat de naam wel genoeg zegt maar voor wie het nog niet weten: Koningsdag wordt op 27 April geviert, behalven als dit op een zondag is. dan wordt dit de dag er voor gedaan.
op deze dag viert heel Nederland de verjaardag van onze Koning Willem Alexander.
dat is eigenlijk in het kort wat het inhoud.
naast de zegels die wel zelf laten maken zijn er soms bijzonder postzegels verkrijgbaar zo als ik toen had met de postbezorging door de jaren heen of belangrijke personen uit de geschiedenis. 

na 5 jaar postcrossing hebben we er zeker nog niet genoeg van en gaan we er nog gewoon mee door.
zelfs als we straks verhuisd zijn gaan we er mee door (wanneer die verhuizing dan ook eindelijk mag plaats vinden). 
dus hebben we er deze week weer gewoon eentje op de brievenbus gegooit.
en waar zal die dit keer keer naar toe gaan? 
nou, dat zal ik je dan maar eens gauw gaan vertellen. 


deze kaart gaat naar Duitsland en zal een afstand van 461 km gaan afreizen. 
het is een iets minder grote afstand dan de kaart van vorige week (Nieuw Zeeland). 
de ontvanger van deze kaart verzameld postzegels en is dan altijd erg benieuwd naar de postzegels op de kaarten die hij ontvangt.
dan heeft hij bij mij heel veel geluk: niet te koop, speciaal laten drukken.
en dat is er dus een in het thema van Koningsdag 2021.
ik hoop dat de zegel in zijn verzameling pas? 
we gaan het denk ik vanzelf wel hoor als hij de kaart heeft ontvangen.

dan hebben we in alle terugblikken op 5 jaar postcrossing ook nog een kaartje die zijn bestemming heeft bereikt.
de kaart uit postcrossing 243, de kaart naar de USA heeft zijn bestemming bereikt na een reis van 14 dagen. 

en zo komen we aan het einde van deze postcrossing.
we hebben er nog steeds lol in en het is iedere keer weer een verrassing als de postbode komt: heeft zij wel of geen post van postcrossing voor mij? ja, wij hebben hier vrouwelijke postbodes, een team van 4 vrouwen die onze postbezorgen. 
laat ik ook niet vergeten dat postcrossing ook mogelijk is door ruim 802,242 mensen die verdeeld over 208 landen mee doen aan postcrossing. 
samen hebben we al heel wat post verstuurd.
en dan rest mij nog maar een ding om te doen, jullie weer bedanken voor jullie aandacht en zo als elke week ... tot het volgende blog.









 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...