dinsdag 5 maart 2024

ik lees …. De vrouw die in de wolken leefde

Ik lees graag, en in dit blog deel ik boeken die ik heb gelezen en graag als leestip met jullie deel.
Mijn smaak in boeken is erg breed, literatuur, romans, crime, fantasie, science fiction, eigenlijk alles wat
 mij wel aanspreekt wat je op de achterkant leest. 
Boeken van een bepaalde schrijver of schrijfster, boeken die verfilmd zijn of gewoon zo een simpel supermarkt romannetje. 
Boeken die ik gloednieuw koop of ergens op een boekenmarkt of gewoon op de rommelmarkt ben tegen gekomen.
Een boekwinkel is voor mij als een snoepwinkel voor kinderen.
Een boek is van papier en hou je in je handen vast, geen apparaat met van die digitale boeken, dat is niks voor mij.
O ja ... ik lees Nederlandse boeken maar ze zullen vast ook in andere talen verkrijgbaar zijn.



De vrouw die in de wolken leefde
Maggie Leffler

samenvatting: 
Mary Browning is zevenentachtig en heeft nooit over vroeger willen praten - er was te veel waar ze haar mond over moest houden. Maar wanneer ze vriendschap sluit met een vijftienjarig meisje dat sprekend op haar jong overleden zusje lijkt, gaat de deur naar het verleden open - en krijgt ze hem niet meer dicht.
Een reis door haar lange leven begint. Van haar jeugd op het Amerikaanse platteland, naar de gevaren van de Tweede Wereldoorlog... en naar alle geheimen die haar nu toch hebben ingehaald.






taal: Nederland
bindwijze: Paperback
verschijningsdatum: 19 april 2016
aantal pagina’s:  352
categorieën: Literatuur & Romans
illustraties: Nee

Een bijzondere roman, over vliegen tijdens de Tweede Wereldoorlog en familiegeheimen.
Heel mooi beschreven vriendschap tussen iemand van 87 en een meisje van 15. 
Als ze start met vertellen over het verleden en er een deur opent in haar gevoel, neemt het verhaal je in een sneltreinvaart mee!
De flashbacks geven zo veel inzicht in het leven van mensen in de Tweede Wereldoorlog.
Ik heb ontzettend genoten van dit boek en ik ben niet echt voor de verhalen uit de Tweede Wereldoorlog. Persoonlijk vind ik het een vrij gevoelig onderwerp om te gebruiken als basis in een verhaal. 
Maar dit was zeker een geweldig verhaal dat zeker de feiten waar we weinig van terug horen naar voren hebben gebracht. 
En dan bedoel ik de vrouwen die hebben gevlogen, waar ze absoluut geen waardige waardering voor hebben gekregen. 
De vrouwelijke piloten kregen in 1977 in de Verenigde Staten een veteranenstatus. De driehonderd vrouwen die nog in leven waren, net als de nabestaanden van de gesneuvelde vrouwen, kregen een gouden ere-medaille uitgereikt door leden van het Amerikaanse Congres.
En helaas is het ook een feit dat de gevluchte Joodse mensen en de al in Amerika wonende mensen te maken kregen met discrimanatie over hun geloof en werden buitengesloten van bijvoorbeeld toelatingen voor studies.
Ik ervaar het dus zeker als een pluspunt dat dit soort feiten in dit verhaal zijn gebruikt. 

Bookazine
Ik heb niet het boek zelf gelezen maar de bookazine versie van Harlequin boeken.
Dat is hetzelfde boek maar dan in tijdschriftvorm. 
Eén bladzijde in een bookazine zijn 2 pagina’s uit het boek, hierdoor is het tijdschrift maar 119 bladzijden.
Het is niet altijd handig om vast te houden, maar voor die 3,99 euro is dat het wel waard. 
En deze zijn ook iets makkelijk mee te nemen op vakantie ofzo.
Helaas heeft Harlequin Boeken momenteel geen bookazine in de verkoop. Gelukkig heb ik er nog een paar op voorraad liggen om te lezen. 

waar te koop
Bij Bol.com heb ik het boek gevonden, 3 verkopers bieden het aan.
De prijs zit tussen de 14,99 en de 17,99.
De versie van het bookazine is niet meer verkrijgbaar.  

De volgende Ik lees … 
Op de website staat een kalender en daarop is altijd terug te lezen wat je de komende maand kan verwachten. Er staat ook een kalender op Instagram en Facebook.
Staat er een boek-icoon op de kalender, dan kan je een boekreview verwachten.

tot het volgende blog … 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#383

Hallo en welkom bij een nieuwe postcrossing. Jaargang 8 alweer, daarmee is postcrossing het langslopende item hier op het blog.  Dat vond ik...