donderdag 8 februari 2024

De gemiddeld prijs per maand aan gas en elektriciteit


Het prijsplafond is afgelopen en het afsluiten van een energiecontract met vaste prijzen kan weer. 
Maar hoeveel ben je gemiddeld per huishouden kwijt voor gas en elektriciteit?
Nu het prijsplafond van energiecontracten gestopt is, zou je verwachten dat de kosten meteen omhoog schieten. 
Toch lijkt dat te meevallen, de kosten zijn redelijk gelijk gebleven. 
Dit komt door de verlaging van de belasting op elektriciteit en de daling van de leveringstarieven. 
Hoewel de netbeheerkosten in januari 2024 met € 7 zijn gestegen, zorgen de dalingen ervoor dat huishoudens met een doorsnee verbruik net zoveel betalen als een maand eerder, in december 2023. 
De gemiddelde kosten voor een gezin met een doorsnee verbruik komen uit op € 243 per maand. 

Ik zelf ben net verhuisd, in december 2023 ben ik van een rijtjeswoning verhuisd naar een appartement, 3 hoog. 
Ik heb een app van mijn leverancier, ik zit bij Essent, en daar kijk ik dagelijks op om mijn gebruik te zien.
Nadat het prijsplafond weg was heb ik toch wel dagen gehad dat ik schrok van mijn gebruik. Er waren dagen van bijvoorbeeld 7 à 8 m3 gas.
Als ik mijn gebruik bekeek van toen ik nog in mijn oude woning zat, kreeg ik het gevoel dat dit hier niet klopte.
Na contact met de klantenservice bleek dat mee te vallen. Mijn gebruik was op maandbasis vrij laag en ik moest me geen zorgen maken. 
Als je dan ziet wat het gemiddelde is wat ze rekenen voor de prijs per maand dan valt het bij mij inderdaad reuze mee. 
Laten we ook niet vergeten dat als je nu een verbruik hebt met een prijskaartje van rond de 300 euro, dat heel veel lijkt. Maar in de zomer zal dit juist erg laag zijn, je kachel staat dan uit en je gebruikt misschien alleen gas om te koken. Dat compenseert het weer met wat je nu meer verbruikt.

Vaste contracten 
Rond de 450.000 huishoudens merken wel dat het prijsplafond is gestopt. 
In december 2023 hadden zij namelijk een energiecontract met prijzen boven het prijsplafond. 
Deze huishoudens betalen nu meer dan een maand geleden. Voor deze huishoudens kan het lonen om over te stappen naar een andere energiemaatschappij.
Een vast contract wordt steeds populairder. Per maand worden ongeveer 200.000 vaste contracten afgesloten. 
Per 1 december 2023 waren er 3,4 miljoen aansluitingen met vaste prijzen en 3,8 miljoen aansluitingen met variabele prijzen.
Voor de energiecrisis waren energiecontracten met een vaste prijs erg populair; 60 tot 70 procent van de Nederlanders koos voor zekerheid. Maar door de crisis werden minder vaste contracten aangeboden. 
Te risicovol, vonden de energiemaatschappijen. Nu de crisis langzaam afneemt, bieden bedrijven weer vaste contracten aan. Bij 27 van de 51 energiebedrijven kun je een vaste prijs afspreken.
Kijk wel even waar je een contract afsluit, in het rijtje staan de 5 duurste aanbieders met contracten. 

Ik zelf kreeg de mogelijkheid vorige week de mogelijkheid een vast contract te nemen voor 3 jaar. Ik heb dat gedaan, mijn huidige contract loopt tot april 2024 en is nu 135 euro. 
Daarna ga ik dus over op een contract van 3 jaar met de maandprijs van 110 euro. 
Dat is wel gebaseerd op verbruik van mijn oude woning en wat ik nu verbruik.
Ik woon inmiddels in een flat en die is een stuk kleiner als de rijtjeswoning die ik eerst had.
Wel ben in het type dat de kachel op een vaste temperatuur heb staan, zo blijft je warmte beter hangen en hoeft je CV minder hard te werken als je te kachel wat hoger draait. 
Hier staat de kachel gemiddeld op 19 graden en dat is prima te doen. En als ik het koud vindt draai ik de kachel gerust naar de 20 graden. Ik ga geen kou lijden in mijn eigen huis!

Zonnepanelen
Huishoudens met zonnepanelen dachten op de lange termijn goedkoper uit te zijn. Afgelopen zomer bleken zij af en toe toch hogere kosten te hebben gemaakt.
Het overschot aan stroom dat de panelen in de zomer opvangen, moet nu terug geleverd worden aan Nederlandse huishoudens. En dat kost geld. 
Om deze kosten recht te trekken zijn energiebedrijven begonnen met het hanteren van terugleververgoedingen of hogere vastrechttarieven voor mensen met zonnepanelen.
Deze prijzen zullen vanaf volgend jaar steeds iets lager zijn. 
Dan wordt de salderingsregeling (waarbij geleverde stroom wordt weggestreept tegen afgenomen stroom) stap voor stap afgebouwd.

Het blijft dus gewoon oppassen met je verbruik, laat geen onnodig licht branden en stook een standje lager.
En laat je niet gek maken met oproepen van “zet je cv op 15 graden’. 
De beste temperatuur in huis is 19 à 20 graden, voor de slaapkamer is dat 18 graden. Dus je mag je kachel best een stukje dichtdraaien of misschien wel uit. 
Maar dat is een keuze die je geheel zelf maar moet beslissen. 

tot het volgende blog … 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

postcrossing#384

En afgelopen week is PostNL, ons Nederlandse postbedrijf, met een bericht naar buiten gekomen dat waarschijnlijk niemand zag aankomen. Ze ga...